Terwijl alle autofabrikanten ambitieuze doelstellingen formuleren voor hun elektrische plannen, hobbelen Mazda en Subaru lekker voort met hun verbrandingsmotoren. Subaru lijkt totaal geen sjoege te geven als het gaat om de uitstoot en het verbruik: permanente vierwielaandrijving en boxermotoren boven alles. Mazda focust zich meer op hun hoogstaande Skyactiv-X-techniek. Hebben ze geen vertrouwen in de elektrische toekomst?

De keuze om nu niets met elektrische auto’s te doen, is puur strategisch. ‘Als we nu een elektrische auto uitbrengen, dan concurreren we in het heetst van de strijd met alle andere merken’, zegt Tom Doll, Chief Executive Officer van Subaru Amerika tegen Bloomberg. ‘Op deze manier laten we de andere merken het uitvechten, en doen we later mee.’ Zie het als op je gemakje derde rijden tijdens de GP van Barcelona. Als de twee koplopers crashen, win jij de race.

Ook Mazda doet lekker rustig aan, en komt pas over minimaal twee jaar met een elektrische auto. Over een paar jaar zijn de kosten van batterijen drastisch lager en ook is de techniek al verder. Het wachten scheelt enorm veel ontwikkelings- en productiekosten. Nederlandse historicus Jan Romein noemde het in 1937 al ‘de wet van de remmende voorsprong’. Door niet de eerste te zijn, heb je op een later moment een groot voordeel.

En wat als je geen keuze hebt? Sergio Marchionne smeekte Fiat-kopers in 2015 om geen elektrische Fiat 500e te kopen, omdat het concern op elke auto 17.000 euro verlies draaide. Ze kunnen de auto op dit moment nog niet rendabel maken – maar ze móeten hem uitbrengen om aan een gemiddelde uitstoot te voldoen in Californië en Oregon. Gelukkig ziet de elektrische toekomst voor het concern er nu rooskleurig uit.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear