Zelfs een week nadat de Honda Civic Type R het Nürburgring-record brak voor voorwielaandrijvers, woedt de discussie voort. Internetgekkies met aluminium-hoedjes kibbelen over de authenticiteit en de eerlijkheid van het record. Mocht Honda wel een rolkooi installeren? Moest de achterbank er niet in? Rijdt het gebruikte prototype wel hetzelfde als het productiemodel? Maar zij missen het punt. De vraag is niet of Honda eerlijk gespeeld heeft. De vraag is: had Honda überhaupt een record moeten wíllen neerzetten?

Laten we beginnen met de dwaasheid van het ‘ronderecord voor voorwielaandrijvers’. De naam impliceert al dat andere aandrijfvormen beter geschikt zijn voor snelle rondetijden. Achterwielaandrijving, bijvoorbeeld. Een Ferrari met (alleen) voorwielaandrijving bestaat immers niet en dat heeft een reden. Moeten we dan ook een record in het leven roepen waar je alleen de eerste versnelling mag gebruiken? Of alleen voor auto’s met een trekhaak? Honda legt met het record vooral de nadruk op de ongeschiktheid van de auto voor het doel.

Ben je niet gewoon heel zuur?

Oké, een kleine nuance dan. Honda probeert tenminste de snelste tijd uit een vijfdeurs met vijf zitplaatsen te krijgen. De Volkswagen Golf GTI Clubsport S is een tweezitter met twee deuren. Als je een tweezitter wilt, koop dan een echte sportauto. Die heeft tenminste achterwielaandrijving. Een onzin-ding dus, die Golf. Wel leuk, trouwens.

Nog meer te mauwen?

Ja. De Honda Civic Type R hangt vol met idiote spoilers en ziet er uit als een opgeblazen kikker. Allemaal bijzonder functioneel voor een doeleinde waarvoor de koper de auto toch niet gebruikt. Waarschijnlijk bezuinigde Honda op de geluidsdemping om gewicht te besparen. Of is gekozen voor een demperinstelling die niet zo fijn is voor de openbare weg.

En binnen enkele weken komt Renault, Seat of Volkswagen met een nieuw record. En dan is alle moeite van Honda voor niets geweest, maar de aankomende drie jaar verkoopt het merk wel een auto die niet zijn volle potentie benut. Of nou ja, dat probeert het tenminste. Op dat moment is de Honda Civic Type R niet eens meer de eerste van de losers.

Reacties

  • i-dtec 3 heeft op 3 mei 2017 geschreven:

    Ik zou mensen niet het plezier willen ontnemen om niet te scheuren op de nordschleife.
    Het risico op overleiden moeten ze zelf afwegen.

    Ik ga er bijvoorbeeld niet op rijden omdat het link is. Maar voor wie die wil gaan, ga gerust.

    Reageer
  • i-dtec 3 heeft op 3 mei 2017 geschreven:

    Welke wielen worden aangedreven maakt mij niets uit. Als er maar wielen worden aangedreven.
    Het meest ideale is, waar de motor zit daar moeten de wielen worden aangedreven.
    Dus ligd een motor voorin, dan aandrijving op de voorwielen.
    Ligd de motor in het midden, achter de voorstoelen = achterwielaandrijving.
    De motor achterin (Porsche 911) = aandrijving op de achterwielen.

    Dus een Honda Civic typeR en achterwiel aandrijving: Fout.
    Een BMW 5 serie en achterwiel aandrijving: Fout.

    De cardanas is extra gewicht.

    Reageer
  • Dolf heeft op 2 mei 2017 geschreven:

    Het hele Nurburgring gedoe is leuk voor petrolheads (ik ben ook schuldig)
    maar zeker voor Nederland met al zijn
    files, cameras, trajectcontrole en de motoragenten met hun laserguns,
    flauwekul ….
    Elk jaar vallen er doden op de Nordschleife….veelal motorrijders.
    Stop er mee !!!

    • Maarten heeft op 2 mei 2017 geschreven:

      Ik zou juist zeggen ‘vooral niet stoppen!’ Darwin en zo…

      • Dolf heeft op 2 mei 2017 geschreven:

        CJIB is gevolg van Darwin ?

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)