Als je wat vaker van auto wisselt, dan gaan je bepaalde eigenaardigheden opvallen. Zo kun je bij oudere Japanse auto’s de toeter vaak gebruiken zonder sleutel, maar moet je bij Duitse auto’s de sleutel op contact hebben staan. Of je merkt op dat het maximale volume een gek getal is. Maar heb je je weleens afgevraagd waarom sommige snelheidsmeters de cijfers 80 en 100 aangeven, en andere 90 en 110?

Vaak staan getallen met intervallen van 20 km/u aangegeven. Bijvoorbeeld 80, 100 en 120 km/u. Maar bij andere is het weer 90, 110 en 130 km/u. De getoonde cijfers komen vaak overeen met de maximumsnelheden van het land waar het automerk vandaan komt. In Frankrijk rijden ze graag 110 en 130 km/u op de snelweg en dat zie je terug op de tellers van bijvoorbeeld Peugeots en Citroëns.

In Duitsland rijden ze graag zo hard mogelijk, maar waar dat niet kan is de snelheid vaak 120 of 100 km/u. Dit zie je dus terug op de snelheidsmeters in bijvoorbeeld BMW’s of Volkswagens. Tegenwoordig krijgen steeds meer auto’s overigens digitale snelheidsmeters waarop de snelheid gewoon in een cijfer weergegeven wordt, zonder een meter met een naald.

Maar is de Toyota Aygo dan Japans of Frans?

De Toyota Aygo is daarbij een beetje een gekke. De kleine auto is technisch vrijwel identiek aan de Peugeot 108 en de Citroën C1. De tankklep zit bij de auto links, kenmerkend voor een Japanse auto, en die hebben vaak snelheidsmeters met de verdeling 80-100-120. De Aygo heeft echter de verdeling 90-110-130 op de snelheidsmeter. Misschien komt het tanksysteem van Toyota en de teller uit Frankrijk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear