Het blijft grappig hoe we de schermtijd van kinderen proberen te beperken om onszelf vervolgens acht uur per dag achter een monitor te parkeren voor de baas. Ook mogen kinderen niet met de lichtschakelaars spelen, maar probeer maar eens uit te leggen waarom de ministers dat wel mogen. Het is al jaren een aan-uit-aan-uit-verhaal rond de snelweg. Is dat ook de reden waarom de helft van de verlichting langs de A2 uit staat? Van de twee lampen per lantaarn geeft er maar ééntje licht.

In 2013 werd besloten om een groot deel van de snelwegverlichting uit te schakelen. De koplampen van moderne auto’s zouden goed genoeg zijn en de lantaarnpalen overbodig maken. Zo kon er bespaard worden op energie en op kosten. Zo rond 2019 besloot de overheid dat de verlichting langs de snelweg weer aan moest. Dit zorgde weer voor protest bij milieuorganisaties. Die maakten zich zorgen over de dieren en de bijkomende CO2-uitstoot. Uiteindelijk werd toch besloten om de verlichting langs de weg weer aan te gooien.

De verlichting gaat weer aan, maar waarom staat de helft van de verlichting langs de A2 uit?

Wie op de A2 van Amsterdam naar Utrecht rijdt, heeft met 100 km/u genoeg tijd om om zich heen te kijken. Dan valt op dat op sommige stukken de helft van de lantaarnpalen niet werkt. Per paal doen de lampen het aan één kant niet en aan de andere kant wel. Is hier een compromis gesloten? Is het veiliger om iets minder licht te hebben? We waren bij TopGear heel benieuwd welk uitvoerig onderzoek hieraan ten grondslag ligt. Het antwoord was echter een stuk minder spannend dan we hoopten.

Er is gewoon een storing gaande waardoor de helft van de verlichting langs de A2 het niet doet. Doordat de ene helft wel werkt en de andere helft niet, lijkt er een bewust patroon in te zitten, maar dat is toeval. Wie verder rijdt, spot ook knipperende lantaarnpalen en op sommige stukken doen de palen het in het geheel niet. Rijkswaterstaat meldt op Twitter: ‘Het gaat hier om een storing waar herstelwerkzaamheden voor nodig zijn. Het is nog niet bekend wanneer deze worden uitgevoerd, maar we zijn ermee bezig.’

Reacties

  • Arie heeft op 9 oktober 2024 geschreven:

    inmiddels gaan we de derde winter in met defecte verlichting op de A2 en nog steeds is er geen actie ondernomen. Vanochtend weer gereden op het traject Breukelen – Holendrecht en vrijwel niets doet het nog. En vanaf Holendrecht baadt de A2 weer in het licht. Is daar blijkbaar verlichting van een ander fabricaat.
    Is toch wel slecht dat één van de drukste snelwegen van Nederland met 10 rijstroken zolang in het donker ligt.

    Reageer
  • Cookie heeft op 14 januari 2024 geschreven:

    Wonen wij in een derde wereldland? Laat het fiksen zeg! Met al die belasting inkomsten moet dat niet een probleem zijn…….

    Reageer
  • Dirk heeft op 5 december 2023 geschreven:

    Ik denk dat ze verkeerde zaken gedaan hebben bij de aankoop van deze verlichting goedkope chineese troep en ja wie gaat daar voor opdraaien niemand weet het

    Reageer
  • Semmz heeft op 26 juni 2023 geschreven:

    Het is nu 25 juni 2023 en de lantaarnpalen zijn in de loop der tijd beetje bij beetje minder gaan branden.
    Ik vind het heerlijk! Houden zo! Gewoon sowieso de helft weer weghalen als de storing weer verholpen is. Het scheelt idd ook heel wat energie! Ik zeg win/win! 🙂

    Reageer
  • A.J. heeft op 23 januari 2022 geschreven:

    Is op de A6 ook het geval van knooppunt Almere A6 A27 tot halverwege Almere stad daar werk het weer. Volgens Rijkswaterstaat ook een defect maar is denk ik al een half jaar zo. En er zijn geen onderdelen voor !

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear