Is het je weleens opgevallen dat vrachtwagens vaak met twee wielen (of één as) in de lucht rijden? Of dat er bij de trailer een stel wielen niet meedoet met de rest? Het zijn geen babywieletjes die op de buik van hun moeder meeliften tot ze groot genoeg zijn op zichzelf te gaan – banden worden volledig zelfstandig geboren. Ook zijn het geen reservewielen. Dus, waarom tillen vrachtwagens wielen op? We vroegen het na bij MAN Trucks.

Veel trekkers (de vrachtwagen zonder aanhanger) zijn voorzien van drie assen. De functie van de voorste is duidelijk, daar moet mee gestuurd worden. Van de twee achterste assen zorgt er vaak ééntje voor de aandrijving. De aangedreven as herken je meestal aan twee wielen per kant, dit noemen ze ook wel dubbellucht. De as die ervoor of erachter zit (afhankelijk van het type vrachtwagen) is niet aangedreven en heeft maar één wiel per kant.

Waarom tillen vrachtwagens wielen op?

Het is altijd de as die niet wordt aangedreven, die wordt opgetild. Logisch, want als je de aangedreven as optilt, kun je nergens heen. Als de lading van de vrachtwagen licht genoeg is, dan tilt de chauffeur (of de vrachtwagen doet het automatisch) de wielen op.

Het optillen van de wielen gunstig voor het brandstofverbruik, want een hangend wiel heeft geen rolweerstand. Een wiel dat in de lucht hangt, slijt ook niet. Als het een as is die niet meestuurt, wordt de draaicirkel van de vrachtwagen ook nog kleiner als een wiel in de lucht hangt. Ook zijn er aanhangers die een as kunnen optillen, dit zorgt voor dezelfde voordelen.

Een ander voordeel voor de trekker is dat het gewicht op de aangedreven as toeneemt als de extra as in de lucht hangt. Meer gewicht op het aangedreven wiel betekent meer tractie, waardoor het vermogen beter op het asfalt komt.

Waarom tillen vrachtwagens de wielen soms niet op?

Als het gewicht van de vracht zwaar genoeg is, dan gaat de extra as op de grond. In Nederland is een gewicht van vijftig ton toegestaan voor normale combinaties. Daarvoor worden meestal trekkers met drie assen ingezet, hier zie je veelal een gestuurde en hefbare voorloopas.

Reacties

  • Marco heeft op 12 september 2021 geschreven:

    Gaat meer om de tractie. Bij meerdere assen en een lege wagen zullen de aangedreven wielen eerder doorspitten, zeker bij nat wegdek. Heeft met stuiteren niets te maken.

    Reageer
  • Marco heeft op 12 september 2021 geschreven:

    Bullshit. In de meeste gevallen is dit hele systeem lastafhankelijk en gaat het automatisch. Als je de vrachtwagen belaadt worden alle assen weer in gebruik genomen, en omgekeerd. Meestal geen de assen ook automatisch omlaag bij uitschakelen contact.

    Reageer
  • GJ heeft op 12 september 2021 geschreven:

    Voorbeeld, Bij een trekker oplegger combinatie die maximaal beladen is, is het (bijna) niet mogelijk om je assen omhoog te liften. Wanneer de gewone assen de maximale last heeft bereikt schakelt de abs/ebs computer de liftas in en zal deze zakken. Bij sneeuw is het bv mogelijk om even een as omhoog te trekken voor meer tractie bij optrekken, maar wanneer je 30km/per uur bereikt zal de abs/ebs computer je as weer laten zakken. Wanneer je niet of licht beladen ben trek je je assen omhoog om brandstof en banden te sparen. Als je dat niet doet heb je minder tractie en zal je eerder doorslippen met optrekken.

    Reageer
  • Charlie heeft op 12 september 2021 geschreven:

    Het gaat om brandstof- of bandenbesparing, bij mijn auto (4-assige bakwagen die ca. 30 ton weegt, leeggewicht) kan de naloopas(sleepas) niet getilt worden; de asdruk van de aandrijfas wordt dan te hoog.

    Reageer
  • Ice Road Rick heeft op 12 september 2021 geschreven:

    Jij snap het🥱

    Reageer
  • Falderabbes heeft op 11 september 2021 geschreven:

    Sorry, maar van dit artikel wordt je niet heel veel wijzer. Er staan een paar flinke missers in, bijvoorbeeld dat er voor 50 totaalgewicht 3 assen gebruikt worden. Dat zijn er minimaal 5!

    Er wordt hier enkel over trekkers gesproken, die hebben nog een oplegger nodig om lading te kunnen vervoeren.

    De uitleg voor leken kon worden volstaan met enkel het gegeven dat er één of meerdere assen/wielen gelift kunnen worden om banden en brandstof te besparen en de tractie van de overige wielen te verhogen. En dit enkel wanneer het gewicht dat toelaat was dat is inmiddels elektronisch geregeld.

    • Will heeft op 15 september 2021 geschreven:

      Dat is het enige en juiste antwoord voor leken. Ben gepensioneerde chef-monteur dus lees hier wel wat niet klopt.

      Reageer
    Reageer
  • Cor heeft op 11 september 2021 geschreven:

    Tuurlijk vriend, als je over een weeglus gaat dan denkt die die is leeg.
    En als je aangehouden word met je as naar boven en andere zijn daardoor overbelast kost het meer dan met de as op de grond.
    Dus naar het rijk der fabelen tegenwoordig

    Reageer
  • Frank heeft op 11 september 2021 geschreven:

    Is enkel een gewicht technisch iets.
    Simpel gezegd 9 ton per trailer as.
    Maximaal gewicht is dus 30 ton bij 2 aardige trailers.
    12 ton op de schotel en 18 ton verdeeld over de assen.
    Ga je meer gewicht erin leggen kan je kiezen voor 3 of zelfs meer assen. Hangt ook af van het te vervoeren materiaal.

    Reageer
  • Alfred heeft op 11 september 2021 geschreven:

    Als wij dat ook konden zweven boven de weg………

    Reageer
  • Wllmsz heeft op 11 september 2021 geschreven:

    Ik heb een aantal jaren in de logistiek gewerkt. Chauffeurs doen dit ook vaak om te verbloemen dat ze te zwaar geladen zijn.

    • Cor heeft op 11 september 2021 geschreven:

      Tuurlijk vriend, als je over een weeglus gaat dan denkt die die is leeg.
      En als je aangehouden word met je as naar boven en andere zijn daardoor overbelast kost het meer dan met de as op de grond.
      Dus naar het rijk der fabelen tegenwoordig

      Reageer
    Reageer
  • Ali heeft op 11 september 2021 geschreven:

    Om 50 ton te mogen rijden heb je meer dan drie wielen nodig, in omringende landen is het maximum gewicht vaak 40-44ton

    Reageer
  • Aad Voet heeft op 11 september 2021 geschreven:

    Volgens mij is het ook om de volgende reden. Als de vrachtwagen leeg of licht beladen is, is de wieldruk lager dus zullen de wielen eerder gaan stuiteren op hobbelige wegen.

    • Henk heeft op 12 september 2021 geschreven:

      Toch heeft Aad hier wel gelijk. Een 6×4 trekker, dus zonder hefas, is zonder veel gewicht echt een stuiterwagen. Hetzelfde geldt voor een 6×2 trekker met een voor- of na-loopas die niet gehefd is. Je voelt elke bult en drempel dubbel!

      Reageer
    • Ron heeft op 11 september 2021 geschreven:

      Dat is echt de grootste flauwekul
      Een vrachtwagen blijft gewoon rijden zoals altijd .
      Echter zit er in het boven geschreven verhaal ook een bijzonder stukje
      Wat betreft het sturen
      De draaicirkel veranderd indd maar niet met de genoemde voorloper

      Reageer
    • 67ld heeft op 11 september 2021 geschreven:

      Ik twijfel of het stuiteren er veel mee te maken heeft. Meestal gaat het om luchtvering die zich aan de belading aanpast. Tenminste, dat denk ik, maar kan best verkeerd zijn.

      • Henk heeft op 12 september 2021 geschreven:

        Toch heeft Aad Voet wel gelijk. Een 6×4 bijvoorbeeld, zonder hefas is met weinig lading echt een stuiterwagen!

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Ice Road Rick Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear