Als we een beetje overdrijven, zouden we het de doodvonnis van de goedkope auto noemen – voor zover die nog bestonden. Veel kleinere auto’s zijn de afgelopen tijd een stukje duurder geworden of worden halverwege dit jaar plots een paar duizend euro duurder. De oorzaak ligt bij de nieuwe GSR2-eisen, die autofabrikanten verplicht om meer veiligheidsvoorzieningen in auto’s te proppen – en dat kost geld.
Vanaf 7 juli 2024 moeten alle auto’s die nieuw verkocht worden in de EU voldoen aan de vernieuwde General Safety Regulations. Toyota besloot dat het voor de GR86 niet de moeite waard is en schrapte dit model voor Europa. Dit is wat Porsche deed met de 718 Cayman, Boxster en Macan met benzinemotor en Renault met de Zoe. Andere modellen kregen een kleine opfrisbeurt, waarbij de features toegevoegd werden.
Enkele voorbeelden
Neem bijvoorbeeld de Kia Picanto. Die had je in januari 2023 nog voor 16.895 euro, maar de vernieuwde versie kost je nu minimaal 18.945 euro. De Toyota Yaris Hybrid kostte precies een jaar geleden nog 23.995 euro, maar nu moet ie 24.595 euro kosten. Een Ford Puma kostte in oktober 2023 nog 32.840 euro, daarvoor moet je nu minimaal 33.695 euro voor lappen.
En zo zijn er nog genoeg voorbeelden te vinden van auto’s die vorig jaar een facelift kregen en zo’n 1.000 euro duurder werden, bijvoorbeeld de Audi A3. Al valt deze natuurlijk niet in de categorie ‘goedkope auto’. Sommige auto’s hadden een deel van de veiligheidsfuncties al, en daar zal de prijsverhoging meevallen. Als je nog verder terugkijkt, zijn de verschillen nog groter.
De tweede prijsverhoging in korte tijd
Ga je de prijzen vergelijken met 2022, dan zijn de verschillen nog groter, want aan het begin van 2023 ging de BPM omhoog in Nederland. Elke gram CO2 is vanaf dat moment nog iets zwaarder bestraft dan voorheen. Zo was de Mazda2 Hybrid in 2022 nog 22.890 euro – die kost nu 26.760 euro. En de Puma was toen net iets meer dan 30.000 euro. De aftocht van de betaalbare auto is al even geleden ingezet.
Welke assistenten moeten op auto’s zitten volgens GSR2?
Nieuwe auto’s die in juli verkocht worden, moeten verplicht voorzien zijn van een datarecorder (EDR), een intelligente snelheidsassistent (ISA), een rijstrookassistent, moeheidsdetectie, automatische noodrem en voorbereiding voor een alcoholslot. Auto’s die al voorzien waren van deze functionaliteiten, zijn niet geüpdatet en daarvan kan de prijs in principe gelijk blijven.
Gelukkig is er nog Dacia
In een Engels persbericht laat Dacia weten dat de Jogger en Sandero Stepway nu voldoen aan de eisen van de GSR2, maar dat ze deze extra kosten niet doorberekenen aan de klanten. Of deze auto’s in Nederland ook dezelfde prijs houden, horen we binnenkort. Dacia laat weten aan TopGear Nederland dat er in Nederland nog iets kan veranderen aan de uitstootwaardes, en dat de BPM dus wel iets hoger kan uitvallen. Deze nieuwe prijzen horen we binnenkort.
hans peperkamp heeft op 4 april 2024 geschreven:
Het gaat om het verdien model,wat is de opvolger van de Opel Karl de Corsa met dezelfde 3 cilinder met 75 pk 999 cilinder inhoud en met turbo 125?.De Opel Karl werd gezien in div auto-testen als zijnde een van de beste Auto in zijn prijsklasse en zeer betrouwbaar,en van binnen heel netjes afgewerkt,en geen metalen delen zichtbaar zoals bij de concurrentie De 3 cilinder modernse 75 pk motor kon ik heel goed meekomen in het dagelijkse verkeer.En via de Duitse Autobahn reed ik boven in Nederland toegestane snelheid ronde 150 km/h maar dat heeft te maken met het schoonbranden van de kleppen en ook om de motor niet te lui te maken,en belangrijk de bedrijfs-temperatuur van de motor.maar wel gebruikte de E-5 benzine voor een langere levensduur van de motor.Om sludge tevoorkomen,bruine/gele aanslag te zien onder de motor-deksel.En kun je voorkomen om regelmatig wat langer auto-km af teleggen.Normaal een auto de Opel Karl met zijn uitstraling en géén rammels,waar mee ik normaal hele lange tijd over een WAUW gevoel zou geven.Een auto voor die autorijders die over een geweldige brandstof-auto willen beschikken.Beste koop als gebruikt vanaf 2018 en via het laatste productie-jaar 2019 een aanrader. Als Tweede Gezinds-auto!.
hans peperkamp heeft op 4 april 2024 geschreven:
Gekocht in februari 2018 een van de beste en heel weinig problemen de Opel Karl model innovatienetwerk met alles er op en eraan tegen de 14.000 euro met thuiskomer,met aflevering.En voorzien met de meest beste 3 cilinder motor met 75 pk wat ooit Opel heeft gemaakt,kwam uit de voormalige cevrolet fabriek uit zuid-Korea(Dewoo)maar in 2019 niet meer gemaakt,met de prijs van de overtocht met schip, te duur geworden.Daarvoor de Mercedes model A 2 liter Turbo diesel met 140 pk verkocht mijn beste caravantrekker geweest,maar in 2023 over gereden via mijn nieuwe E-Bike en daarna alles verkocht,inzake de fysieke omstandigheden.En rijd ik Elektrich via mijn Econelo.de model S4000 nieuwste scootmobiel.Denk nog wel eens terug aan de beste A model Opel Karl.