
Het is geen goede week voor kleine, schattige elektrische auto’s. Een paar dagen geleden moesten we een paar traantjes wegpinken toen we hoorden dat de Honda geen aanvragen meer ontvangt van Europeanen die een Honda E willen. En nu verdwijnt nog een kleintje dat er vroeg bij was in het elektrische tijdperk. Renault stopt binnenkort met het bouwen van de Zoe.
De afgelopen elf jaar heeft de Renault Zoe – gebroederlijk naast de Nissan Leaf – geprobeerd om vooroordelen over elektrisch rijden onderuit te halen. In eerste instantie kon je hem alleen bestellen met een batterij die je moest leasen. Dat bleek geen succes en dus zat de accu gewoon in de verkoopprijs inbegrepen. Uiteindelijk werden er ongeveer 15.000 Zoe’s geregistreerd in Nederland.
Tot wanneer kan ik een Renault Zoe bestellen?
Voorlopig kun je het autootje nog gewoon bestellen in Nederland en België. De productie van de Renault Zoe stopt op 30 maart 2024 en de verkopen gaan door zolang de voorraad strekt. Renault geeft toe dat de Zoe plaats moet maken voor de reïncarnatie van de Renault 5. Het Franse automerk toonde al wat teasers van de productieversie vand de 5 die volgend jaar in Genève wordt onthuld.
De laatste versie van de Renault Zoe kreeg een 52-kWh batterij, precies even groot als die in de R5 komt. Beide hebben ook een gelijkwaardige actieradius van ongeveer 400 kilometer. Voor de Renault Zoe ben je in Nederland tenminste 34.895 euro kwijt (waar nog 2.950 euro subsidie van af gaat) en in België kost ie 36.375 euro. Hier moet de 5 een stukje onder gaan zitten met een prijs rond de 25.000 euro.
De toekomst van de kleine Renault EV kan een Duits tintje krijgen
De Renault Groep heeft het de afgelopen tijd al druk genoeg gehad. Met Dacia introduceerde ze een compleet nieuwe Duster en het dochtermerk werkt ook nog eens aan een Dakar Rally-superteam. Daarnaast bracht de Duitse krant Handelsblatt het nieuws dat Renault ‘vroege gesprekken’ voert met VW over een samenwerking. Het doel: de ID.2 en Twingo samen goedkoop produceren.
Volkswagen en Renault zijn op het eerste oog als Feyenoord en Ajax, maar de twee hebben elkaar nodig bij het maken van een kleine, goedkope EV. Chinese automerken (laten we voor de metafoor zeggen, PSV) lijken lastig te verslaan waardoor de Europese merken wel een pact willen sluiten. Met terugwerkende kracht is dat ook logisch als je een eerdere quote van Renault-baas Luca de Meo leest.
‘We hebben vertrouwen in dat het [de Renault Twingo red.] een potentiële game-changer is, omdat we weten dat we het goed doen met dit soort projecten. We hebben gesprekken met OEM-partners om de ontwikkelingskosten te delen’, zei De Meo. Een persbericht van beide merken met de titel ‘TwinUp’ kan nu ieder moment komen.
Eén reactie op “Au revoir: Dankzij de Renault 5 stopt Renault met de Zoe”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Onveiligste auto’s van 2021

Renault Zoe (2020) vs Renault Twingo (1994)

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Renault Zoe ZE50 R135 Edition One

De Renault Zoe e-Sport is nog niet dood

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Vier jaar geleden had ik eindelijk de keuze uit één: elektrisch, betaalbaar, leverbaar en acceptabele aktieradius (batterij > 50 KWh). 85.000 km verder is er nog steeds weinig keuze. Dat krijg je als de auto-fabrikanten (alweer) fout gokken. Niemand koopt de occasions van dure modellen met frut-batterijen en je wordt nog steeds getild als je voor een “long-range” kiest.