Je moet heel vakkundig elke vorm van internet, televisie of radio hebben vermeden vanochtend als je niet weet dat er vandaag code geel geldt in Nederland voor dichte mist. En zelfs als je de media niet vertrouwt, dan kun je je eigen onderzoek doen door je kop naar buiten te steken. Dat er mist hangt, mag duidelijk zijn. Hoe kan het dan oneindig veel mensen zonder verlichting rijden vandaag?
Zonder te overdrijven: vanochtend zagen we elke minuut minimaal één auto zonder brandende achterlichten rijden. We durven er geen exact percentage aan te hangen, maar als we het royaal afronden naar boven, is het 100 procent. Dus jij maakt deze domme fout ook, statistisch gezien. Dus check de volgende rit eens of de (juiste) lampen van je auto wel echt branden.
Je auto is te dom om de lampen aan te zetten, dus doe het zelf
De verklaring is voor de hand liggend: mensen zijn gewend dat de automatische stand van de verlichting al het werk doet en ze denken niet meer zelf na. Een groeiend probleem, ook buiten de auto. De lichtsensor weet niet dat er mist hangt: je auto denkt dat er gewoon daglicht is. Bij veel auto’s betekent dit dat de dagrijverlichting aan de voorkant ingeschakeld is, maar dat de achterlichten uit blijven. En zo zie je veel auto’s zonder verlichting rijden.
Bij een aantal auto’s staat de achterverlichting gelukkig altijd aan, maar bij veel nieuwe auto’s is dit niet het geval. Zo zien we vrij jonge modellen van Mercedes of Hyundai waarbij de verlichting aan de achterkant uitgeschakeld is. Aan de voorkant branden de ledjes waardoor de bestuurder misschien denkt dat de verlichting aanstaat. Het advies is zelfs bij nieuwe auto’s: vertrouw niet op de automatische stand en al helemaal niet bij mist. Zet zelf je lampen aan.
En nu is het heus niet zo dat je helemaal onzichtbaar bent, want er is wel wat daglicht, maar handig is het niet. Zeker met de saaie kleurkeuzes in Nederland, vallen auto’s nogal snel weg in de mist. Het KNMI geeft niet voor niets een code geel af, dus het minste wat jij kunt doen is even checken of je verlichting is ingeschakeld. We vermoeden dat 90 procent van deze bestuurders niet in de gaten heeft dat de verlichting uitstaat. De overige 10 procent boeit het niet.
Andersom zien we het ook nog veel: mensen die bij een zweempje mist gelijk de achterste mistlamp inschakelen. Als toppunt zagen we een auto van een rijschool met de achterste mistlamp ingeschakeld bij meer dan 50 meter zicht. We zullen heus niet zo flauw zijn om te zeggen dat het een rode Polo van de rijschool Alblas was, dat zou niet zo netjes zijn. We konden niet zien of het een leerling was of een instructeur achter het stuur. En we weten ook niet welke erger is.
Lees ook: Omgewaaide boom mist BMW op een tak na
Rijden niet twijfelen heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Sinds kort wordt het grootlicht automatisch uitgezet. Normaal heb ik mijn lichten ook automatisch staan, maar vanochtend heb ik ze zelf aangezet. Ik zie de laatste tijd vaak mensen zonder licht in het donker rijden, omdat hun dagrijverlichting aanstaat en hun dashboard verlicht is. Meestal geef ik een seintje, maar kijken ze me dan dom aan in plaats van de lichten aan te zetten.
Alfa Novanta heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Ik heb het opgegeven. In de natuur geldt het recht van de sterkste en de slimste, dus op den duur roeit deze soort zich vanzelf uit.
Richard heeft op 15 januari 2025 geschreven:
EDIT: Je hebt gelijk – en aangepast!
Leefvrij heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Weten jullie bij Top Gear een reden, waarom de automatische verlichting op auto’s zit? Dit slaat toch nergens op. Zorg gewoon dat je verlichting aan is als je de auto start. Bij vier van de vijf auto’s die ik heb gehad, (allemaal verschillende merken) gingen de lichten uit als ik het contact uit zette. Ik heb een hekel aan automatische verlichten, net als dat automatische grootlicht, wat nooit goed werkt
ernst heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Een zeer groot probleem en voedingsbodem voor nare ongelukken. En net als jullie redactie, ik snap al deze bestuurders echt niet. Wat mij betreft geen sjoege van je auto, totaal geen verkeersinzicht icm weersomstandigheden en levensgevaarlijk bij dergelijke omstandigheden. Rij ze zelf ook regelmatig voorbij tijdens bijvoorbeeld hevige regenval en schemer en dan geen achterlichten…… Als je er dan voor gaat rijden en met je mistlamp knippert ten teken dat verlichting te wensen over laat, wordt dat vaak ook niet begrepen en eigenlijk nooit op gereageerd. Gemak dient de mens maar deze bestuurders brengen naast zichzelf ook mij als mede weggebruiker ernstig in gevaar.
Heb aantal jaren geleden de toenmalige minister van verkeer gevraagd of bij de typegoedkeuring het niet verplicht moet worden dat bij daglichtled voeren ook de achterlichten moeten branden precies om deze reden. Uiteraard nooit wat van gehoord. Chapeau dat jullie dit onder de aandacht brengen; is bij mij net als bij jullie grote ergernis dit verschijnsel