
‘Beste TopGear, leg mij dit eens uit. We lopen allemaal aan te modderen met elektrische auto’s die niemand wil hebben. Daar gaan zware batterijen in die veel grondstoffen kosten. Bovendien komt er veel fijnstof van die dingen af. De perfecte oplossing bestaat al: waterstof. Dit tank je binnen een paar minuten en je rijdt honderden kilometers. Iedereen wil dit toch, waarom doen we dit niet gewoon?’
Zeker, waterstof is geweldig. Je kunt het gebruiken in een verbrandingsmotor, dus daar worden liefhebbers heel blij van. En je kunt het gebruiken in een brandstofcel, waarbij het wordt omgezet in elektriciteit. Als het spul eenmaal in je auto zit, is het perfect. Het probleem zit ‘m in wat er allemaal moet gebeuren vóórdat de waterstof in je auto zit. Waterstof is (nu nog) heel inefficiënt.
Om waterstof te maken, gebruik je stroom om watermoleculen te splitsen. Dat heet elektrolyse. Daarna moet je het gas opslaan, onder enorme druk zetten (meestal 700 bar) en dan nog veilig vervoeren. Dit kost allemaal vreselijk veel energie, en energie is niet onbeperkt. Daarna moet je het spul in de auto weer omzetten naar elektriciteit. Of je verbrandt het in een motor, maar dat is nog minder efficiënt.
Je gooit veel energie weg
Bij elke stap gaat energie verloren. Volgens een eerdere berekening van Volkswagen hou je slechts 30 procent van de energie over tegen de tijd dat de waterstof daadwerkelijk wordt omgezet in beweging. Rijden met een elektrische auto kent ook zo z’n verliezen, maar daarbij hou je 76 procent van de initiële energie over. Stroom gebruiken om een volledig elektrische auto aan te drijven is dus twee keer zo efficiënt. Als we onbeperkte energie hadden én alle energie was duurzaam, dan was dit allemaal niet zo’n probleem. Maar dat is niet zo.
En als je een waterstofauto hebt, is tanken een uitdaging. In Nederland zijn er op dit moment minder dan twintig openbare waterstofstations. En het handjevol dat er is, bevindt zich vooral in en rond de Randstad. Je kunt dus niet ‘gewoon’ overstappen op waterstof – de kans is groot dat er bij jou in de buurt simpelweg geen pomp staat. En het bouwen van zo’n station is duur en complex: je hebt opslag, koeling, compressoren en speciale veiligheidsmaatregelen nodig. Dit kost geld en energie.
Waterstof door de bestaande gasleidingen?
Volgens Gasunie kan waterstof net als aardgas veilig door leidingen worden getransporteerd. Je zou deze waterstof dan thuis eerst nog onder druk moeten zetten, maar in theorie zou je thuis dus je waterstofauto vol kunnen tanken. Als je nu denkt: ‘wow, dat is ideaal’, dan is een elektrische auto misschien iets voor jou. Want die kun je nu al thuis aan het stopcontact hangen.
Er zijn nog geen concrete plannen voor het ombouwen van het aardgasnetwerk. Wel is men in Nederland bezig met een waterstofnetwerk, met leidingen van in totaal zo’n 1.200 kilometer. Dit is in de eerste plaats niet bedoeld voor auto’s, maar voor de industrie. Bijvoorbeeld voor staalproductie of in de chemie. Hierbij is veel hitte nodig en is het niet efficiënt om stroom te gebruiken.
Voor vrachtwagens, treinen, bussen en schepen is waterstof vaak wél een goed idee. Daar heb je ruimte voor grote tanks, maakt gewicht minder uit en duren ritten langer. Maar voor personenauto’s? Niet echt. De techniek is duur, de infrastructuur ontbreekt en het energieverbruik is te hoog. Waterstof is een waardevol puzzelstukje, maar niet het hele plaatje. Zeker niet op wielen met een kenteken.
Lees ook: ‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Ik ben helemaal klaar met waterstof en Nederland. Trap nu mijn gaspedaal zo diep als het kan in met mijn Vette Diesel en 700 PK benzine bak!
Zal het kort uitleggen.
Heb ruim 4 jaar terug een Vette Dure Toyota Mirai gekocht in de kleur waterstof blauw. En dacht goed bezig te zijn voor moeder natuur.
Ons bedrijf zit in de omgeving Amsterdam en toen kon je nog op 5 plaatsen waterstof tanken.
Nu nog op èèn plaats aan de Beiraweg.
Dat tankstation ligt er om de haverklap uit. Een retour tankstation en heb er een uur extra rijden op zitten en 100 km toeristische rond Amsterdam gereden.
En schell ook maar schreeuwen van kijk wij doen in waterstof en in Den Haag luisteren ze al helemaal niet!!
Dus voor mij zolang ik leef Vet gassen met de Dikke Diesel & Benzine.
Ik ook blazen ermee
Ik blijf gewoon op benzine rijden, zowieso zolang alle andere uitvindingen nog steeds uitlopen op een viasco
Net zoals jouw examen Nederlands sowieso met een S een fiasco met een F was?
Jullie zijn allemaal dutsen. Ik vraag slechts 1 ding. vervang de wereldwijde uitstoot van benzine auto’s door waterstof auto’s en bereken dan de opwarming. Daarom is waterstof niet de toekomst.
Voor mensen die niet de hele dag in het afvalputje van het internet rondhangen: wat is een duts????
Overigens een wijze les: mensen die hoog van de toren blazen alsof ze de wijsheid in pacht hebben en geen enkele onderbouwing daarbij geven, hebben maar zelden gelijk…
Massa brainwashing arme mens
Dank voor deze buitengewoon waardevolle inhoudelijke bijdrage. Je hebt de wereld weer een stukje beter gemaakt met deze fantastische toelichting, onderbouwing en logica. Bravo!
Er zit voor tienduizenden jaren waterstof in de grond. Men wil het gewoon niet want olie.
Zoek maar op: witte waterstof
Dat er witte waterstof gevonden wordt wil niet zeggen dat het net als bij gas als een grote bubbel dicht bij het aardoppervlak zit. Er zijn misschien plekken met hogere concentraties waterstof heel diep onder de grond, dat wordt gespeculeerd op basis van vondsten van lagere concentraties hoger in de grond. Niemand weet nog of die waterstof economisch uit de diepe grond te halen is.
En waterstof die in de lucht komt is zelf een akelige broeikasgas. Lekkages zijn dus ook problematisch.
En dan nog blijven waterstof stations schreeuwend duur. En waterstof auto’s zoals de Mirai zijn heel krap van binnen vanwege de grote waterstof tanks.
10L tank ?? In de Toyota Mirai. Leg dat eens uit waarom dat veel plaats inneemt. Het zijn de batterijen en waterstofcel dat wat ruimte inneemt, brengt me dan onmiddellijk bij het design , waarom hebben ze geen station wagen op. Waterstof?
Even voor de duidelijkheid!
Bij een auto op waterstof praat men over kilogram wat er ingaat en niet in liters. En in een Toyota Mirai zit een opslag van 5.6 kilogram en neemt weinig ruimte in beslag. Er zit maar èèn kleine batterij in de auto waar het systeem mee opgestart wordt. En de wsterstofcel is niks groter dan een motorblok!
Dus allemaal Blablablabla dat er geen ruimte in de auto zit. Je kan de Mirai 1 & 2 vergelijken met een dikke vette middenklasse auto.
Weinig ruimte? De INHOUD van de TWEE tanks samen is 122 liter. De tanks zijn zwaar en dik. Dus jawel, die nemen veel plaats in.
De mirai is van binnen nogal benepen voor zo’n grote wagen.
https://cdn.uc.assets.prezly.com/e2afe3df-739f-46b3-82e7-0839f1e9a7b8/-/preview/2000×2000/-/resize/1600/_W4V8955.JPG
Men vergeet bij elektrische auto’s daarenboven vaak hoeveel energie er verspilld wordt om die honderden tot bijna 1000kg batterijen te verplaatsen die in een auto zitten. Over energieverlies bij laden en koelen van een batterij wordt ook zelden gesproken. Daarnaast is omzetten van overtollige elektriciteit van wind en zon pure winst. Als je echt en objectief alles meerekent, dan wordt het waterstof, er is voornamelijk nood aan een beleid dat doorpakt. Er is ook nog veel groeimarkt in de ontwikkeling zoals Toyota aantoont met zijn 3de generatie fuelcell. Voor info, zelf rijen we met een waterstof auto en een hybride
Nee, waterstof nog altijd meeste verlies.
Het is wel beter voor de economie, meer mensen voor nodig…
Misschien zit hier wel een toekomst in: https://www.aircela.com/
Via youtube.nl Image of a hydrogen engine en Toyota hydrogen car en koop GEEN elektrische Auto meer! En Exploding Broken Down Tesla Model 3,en via waterstof otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie.Geen laadpalen die de straten-horizon vervuilen,en ook minder kans op stroomnet-uitval,doordat de zuivere 50 hz wisselstroom zal gaan veranderen.Plotzlich Dunkel en wir gut sinds auf Hessen ohne strom vorbereitet?,geeft weer de stroomnetuitval wat dagelijks aanwezig is.
Goed verhaal, lekker COMPLEET ONBEGRIJPELIJK, GEEN TOUW AAN VAST TE KNOPEN…
Ziet ook via(bronvermelding) waterstofmagazine.nl de wereld ontwikkeling van waterstof gebruik.
Altijd maar dat gezaag over range!
Voor de meesten onder ons is een versterkt stopcontact al meer dan voldoende!
Gemiddelde woon werk verkeer bedraagt ongeveer 20km dat is 40km/dag doe daar nog eens 10km bij dan heb je 50km/dag.
Veilig via stopcontact 10A ofwel 2.3kW
Verbruik van mijn EV 14.3kWh op boordcomputer. Verlies door mijn thuisaccu en conversie kom ik op 18kW per 100km dat ik er terug insteek.
Voor 50km heb je dus 9kW nodig ofwel ongeveer 4uur laden! ! ! !
De meesten zitten in liggen in onze zetel/bed tussen 20u en 6u.
Of 10uur dat je kan laden = 23kW.
Indien je dus deze tijd kan laden kan je per dag 127Km bij laden via het normale stopcontact!
En dat aan een heel veilige snelheid. Het versterkte stopcontact kan continu 3.6Kw aan.
Wie meer dan 100km per dag rijd kan laden via snelle lader thuis 1fase aan 7.2 ofwel 3fase 11kw.
Dan laaf je elke dag je accu met met gemak 60kW op.
Dus 400km per dag en je met er enkel je dader voor inpluggen als je thuiskomt…
Ja op reis moet je dan om de 2uur eens 20min pauze nemen om te laden maar met kinderen op de achterbank willen wij dat toch ook zoal doen.
Wie elke dag 400km op de weg is een dikke proficiat je bent de 0.01% van de privé personen.
O ja nog even dit wij rijden 9 maanden op zonne-energie van ons eigen dag/accu.
Stop met klagen en schrijf je dagelijkse Km op en na 3 of 6 maanden ga je merken dat je op je 2 handen gaat kunnen tellen hoe vaak je openbaar moet laden.
O ja spijtig voor allen die beslisten om in peperdure hokjes te kruipen in onze grootsteden of op appartementjes. Wie toch zo graag teveel betaalt om in een mierenhoop van mensen te wonen hoeft dan enkel naar de snellader te gaan!
Enerzeids mee eens, aan de andere kant: ik heb ook geen zin om op vakantie uit te plannen waar mijn laadstations liggen. En sommigen zeggen dan: dan huur je toch een auto voor je vakantie? Het spijt me, maar daar ga ik toch echt pas over nadenken als die EV me 1000 euro per jaar bespaart.
Plannen? Dat doet mijn boordcomputer wel. Horf je niet bij na te denken. Laatst route België naar Milaan vergeleken met Google Maps en Tesla routeplanner. Verschil minder dan 2u. Maps houdt geen rekening met pauze en tanken.
2u pauze op zo’n lange route lijkt me het absolute minimum.
Dat is 4x 30 minuten.
Allemaal leuke fabels en verzinsels. Ongeveer 50% van de uitstoot van over de hele wereld wordt uitgestoten door de 16 grootste transportschepen ter wereld. Pak die maar eerst aan. De winst op een schoner wereld is dan veel groter dan autootje pesten in een land wat 0.2% van de wereldbevolking telt met overal algemeen zuinige, nieuwe auto’s met hele lage uitstoot.
Begin bij jezelf, stop met Temu/Shein/Action rommel.
En nee, alleen wijzen naar een ander maakt geen verschil want als iedereen dat doet gebeurt er niets.
Je verkoopt onzin. Alle schepen bij elkaar vormen 3% van de wereld uitstoot.
Daarnaast, die schepen vervoeren toch ook de spullen die jij koopt? Of koop jij niks? Grote schepen zijn relatief gezien al super efficiënt. Heel moeilijk om die nog efficiënter te maken. In tegenstelling tot benzine auto’s die je kan vervangen door EV’s.
Ach die MC is een klimaatontkenner, niet serieus te nemen…
Op zonnige, winderige dagen is er een overvloed aan energie. Zet die dan om in waterstof. In plaats van windmolens stil te zetten of zonneparken uit te schakelen, kun je er beter waterstof van maken. Hierdoor wordt het overschot aan energie ook minder, waardoor mijn omvormer niet uitvalt 😜. Win-win!
Goedkope energie is inderdaad belangrijk voor het wel of niet slagen van groene waterstof. De ellende is dat je de electrolyser ook wil terug verdienen, en daarvoor moet deze veel draaien, niet alleen als stroom goedkoop is. In 2024 was de stroom op 6-7% van de uren gratis.
Stel, voor een eenheid energie in waterstof betaal je 13 cent. 10 voor de energie, 3 in afschrijving van de electrolyser die je afschrijft in bijv 10 jaar.
Nu ga je alleen met gratis stroom waterstof maken.
Dan wordt de prijs voor de eenheid energie in waterstof 0 + ((100 / 7) x 3) = 42 cent.
Uiteraard wordt het plaatje positiever als het aantal uren overschot stijgt, maar dat is nog maar de vraag als thuisaccu’s (vanaf 2027) interessanter worden.
Terug verdienen moeten we echt overboord zetten.
Een schoner milieu zal echt wat moeten gaan kosten.
Kun je beter de overschot aan elektriciteit in accu’s stoppen om er later de gascentrales langer te laten stil liggen.
In Australië zien we bijvoorbeeld al de sluiting van de eerste power/peak plants op aardgas door de grote batterijparken.
‘Groene’ waterstof is een droom en zal dat blijven. Het omzetten van de energie van welke energiebron ook, naar waterstof, kan uiteraard. Je verliest, als geschreven, alleen 70% van de ingevoerde energie. ‘Groene’ waterstof wordt beoogt daarom te worden geproduceerd uit het teveel aan energie uit wind en zon. Nou, dat levert vast genoeg waterstof op om aan de energietransitie ambities te voldoen. Iets met: Middel erger dan de kwaal. Zonder moderne (thorium/gesmolten zout) kernenergie is de beoogde energietransitie volstrekt onhaalbaar. Beoogde energietransitie? Alle transport, vervoer, vliegverkeer, scheepvaart, verwarming/koeling van woningen, scholen, kantoren, industrieën én Artificial Intelligence(!!!) in de hele wereld ‘groen’!? Een droom en geldverslindende politieke misleiding.
1 kg waterstof is gelijk aan 1.6 liter diesel…of 2 liter benzine E 98….ik rij momenteel 160 km ver op 1 kg waterstof…9.99 euro per kg….. mjjn huidig record staat op 1040 km met 1 tank beurt .WLTP 660 KM.)..binnen dit en 10 jaar kost benzine diesel .cng .enlpg..het dubbele tot driedubbele van vandaag.. wegens de belachelijk hoge accijnzen en belastingen … die europa tegen dan heeft opgelegd …dan lach ik me de pleuris .aan het tankstation… in belgie.. en dan vooral in Nederland nog meer…succes met je discussies hier verder…
160 kilometer rijd ik voor € 2,35 als ik mijn EV thuis oplaad. Minder als ik in de zomer oplaad met dynamische prijzen.
Jean-Pierre,
Wat een onzin verhaal dat je voor €9.99 per kilo tankt!! Nergens op mijn H2 app kan tanken voor dat geld!
En jou vergelijking met diesel en benzine klopt al helemaal niet en jouw record op waterstof zou zelfs een fabrikant jelours maken.
Jij bent de gene die discussie oproept met rare stellingen die niet kloppen.
Helemaal niet onhaalbaar. Bekijk RethinkX hun berekeningen of Tesla’s Masterplan part 3 gerust. Het is in principe goedkoper dan verder doen waarmee we bezig waren
https://www.rethinkx.com/energy
De energie waarde van waterstof is ook bijzonder laag, dus voor hetzelfde vermogen een veel groter verbruik.
Als laatste middel op aarde mischien kleinschalig bruikbaar, maar werkelijk fossiele brandstoffen vervangen! Helaas nooit mogelijk.
Van productie tot gebruik nagenoeg geen rendement.
“Dit is in de eerste plaats niet bedoeld voor auto’s, maar voor de industrie. Bijvoorbeeld voor staalproductie of in de chemie. Hierbij is veel hitte nodig en is het niet efficiënt om stroom te gebruiken.”
Dit is feitelijk onjuist. Waterstof in staalproductie wordt niet primair gebruikt voor hitte, maar als chemisch reductiemiddel. Daarnaast is elektriciteit soms juist uitermate efficiënt omdat de verliezen zo laag zijn.
De hitte die nodig is in de staalsmelter is tegenwoordig juist vaak een elektrische boogoven, vanwege zijn efficiënte werking; de hitte komt echt niet door de verbranding van waterstof.
Dat geldt overigens ook in de chemische industrie. Waterstof wordt voor vanalles en nog wat gebruikt, maar zelden als energiedrager.
“Om waterstof te maken, gebruik je stroom om watermoleculen te splitsen.”
Dat is een methode.
De meeste waterstof die vandaag de dag wordt geproduceerd komt echter gewoon uit fossiele brandstoffen, voornamelijk uit aardgas via een proces dat stoomreforming wordt genoemd.
Nog een methode is koolvergassing; met name China is daar groot in, vooral omdat ze daar heel veel steenkool hebben. Steenkool wordt verhit met net te weinig zuurstof om zo syngas (CO + H₂) te maken, dat verder wordt omgezet in waterstof.
De reden om dit niet meer te willen zijn de gigantische hoeveelheden CO2 die hiermee vrij komen. In Nederland is 7-8% van de totale CO2 uitstoot gerelateerd aan de productie en/of gebruik van waterstof uit fossiele bron.
Daarom is het ook zo dubbel met groene waterstof. Iedereen die zich met energie bezig houdt, snapt dat dit moet gebeuren omdat het voor de maatschappij noodzakelijk is. Alleen wil niemand zijn vingers er nu aan branden omdat het zoveel duurder is dan het al bestaande fossiele alternatief.
Zou dit dan een mooie droom zijn ?
Soms is kleinschaligheid ook een voordeel, geen transport kosten, geen verdeel installatie, zelp produceren wat je zelf verbruikt,
https://nieuws.kuleuven.be/nl/2023/leuvense-waterstofpanelen-zetten-de-stap-naar-een-spin-off
Er worden overal grote vooraden waterstofgas in de aardbodem gevonden dus wat is het probleem.
Ja zoals in het artikel van top gear van 20 mei.
Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen
He vertel eens topgear waarom niet op lucht? Is mogelijk, veel lichtere auto’s dus minder schade aan wegen en bruggen, die schade wordt nooit meegenomen in berekening.
https://topgear.nl/autonieuws/rijden-op-lucht-met-brandstofmotor-solutionair/
TG; kijk eens op het YT kanaal van D4A, Deiving 4 Answers. Daar staat een filmpje over een 2-takt motor die ook H2 kan verbranden.
De motor heeft geen van de nadelen van een ouderwetse 2-takt, maar wel alle voordelen.