Hoe kan het zijn dat er in Egypte, Mexico en Indonesië – duizenden kilometers uit elkaar – allemaal piramides uit de oudheid staan? Buitenaardse wezens? Een andere beschaving? Of is het antwoord simpeler: gebouwen met een puntvorm zijn nu eenmaal heel stevig en blijven lang staan. Maar hoe zit dat dan met vermogen? Waarom komen ontwikkelaars uit Wolfsburg, Seoul, Shenzhen en Aichi allemaal uit op exact 204 pk voor de elektrische auto’s?

Dat de Volkswagen ID.3 en de Cupra Born hetzelfde vermogen hebben dat is niet zo gek. Die twee delen een platform. Maar de BYD Dolphin uit China, de Hyundai Kona uit Zuid-Korea of de Honda e:Ny1 uit Japan hebben exact 204 pk. En zo zijn er nog talloze voorbeelden. Ook hier zijn er geen hogere machten die besluiten dat auto’s 204 pk moeten hebben – of is dat precies wat ze willen dat wij denken…?

Waarom zoveel auto’s van verschillende merken allemaal precies 204 pk hebben

Nee, het antwoord is een heel stuk simpeler. Als je het vermogen terug zou rekenen naar kilowatt (of kW), dan kom je met 204 pk precies uit op 150 kW. Bij de ontwikkeling is er dus gewoon rekening gehouden met een mooie ronde 150 kW en niet zozeer met een ronde 200 pk. Zo zie je ook nog weleens wat auto’s die 306 pk hebben, wat een nette 225 kW is.

En of er dan nog een reden is om voor 150 kW te gaan? Is dat in bepaalde landen nog een bepaalde fiscale grens of is hij dan bijvoorbeeld goedkoper om te verzekeren? Neen, niets van dat. Honda bevestigt aan TopGear Nederland dat het inderdaad gewoon een mooi rond getal is. Het zou ook gek zijn om in de technische briefing om 153 kW te verzoeken.

150 kW is de gulden middenweg

Volkswagen geeft een nog iets uitgebreider antwoord waarom het dan 150 kW is en niet 125 kW of 175 kW. Het Duitse merk verzamelde feedback bij klanten van vroege EV-projecten zoals de eUp en de eGolf. Aan de hand van deze rondvraag bleek dat 150 kW de gulden middenweg is als het gaat om acceleratie, trekkracht en maximumsnelheid voor een EV voor het grote publiek. Dat steeds meer automerken ook voor precies 150 kW gaat, is volgens Volkswagen bevestiging dat ze het bij het juiste einde hebben.

Hebben al die auto’s dan ook exact 204 pk?

Ervaring leert dat autofabrikanten vaak een mooi rond getal willen opschrijven en dat het werkelijke vermogen in het echt iets afwijkt. Op de rollerbank zullen de veel elektrische auto’s zelfs meer vermogen hebben. Overigens zijn het niet alleen elektrische auto’s met precies 204 pk, er zijn ook genoeg benzinemodellen en hybrides die op de 150 kW zitten. Ook zijn er veel auto’s die volgens de brochure exact 306 pk hebben, of 225 kW.

In Japan is het net even anders

Een hoop performance-auto’s uit Japan van de jaren ’90 hebben exact 280 pk. Op papier, tenminste; maar daar zit het net even anders. Omdat er veel ongelukken gebeurden op de Japanse wegen in de jaren ’80 verzocht de Japan Automobile Manufacturer’s Association (JAMA) autofabrikanten het vermogen van hun motoren te beperken tot 280 pk en de topsnelheid tot 180 km/u.

Autofabrikanten knikten braaf, maar gingen vervolgens vrolijk verder met het bouwen van krachtige turbomotoren. De enige verandering vond plaats in de catalogus: elke auto produceerde nu op magische wijze 280 pk. In de praktijk lag het vermogen van auto’s als de Skyline of Supra veel hoger. De topsnelheid van 180 km/u werd trouwens wel gehandhaafd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear