
We horen het geklapper van toetsenborden nu al. In de reacties gaan straks tientallen Mazda-fans ons uitleggen dat de wankelmotor héél betrouwbaar is – als je hem goed behandelt. Dat kan best zijn. Maar bij deze: een motor hoort in dienst te staan van de gebruiker, en niet andersom. De wankelmotor is briljante techniek, absoluut. Alleen niet bepaald praktisch. Wel leuk voor erbij als hobbyauto – en we zijn oprecht blij dat hij terugkomt. Al zijn er nog een hoop vraagtekens.
Even een klein stapje terug. Mazda is altijd al een van de betrouwbaarste merken geweest die je kon kopen. Het is dan ook bijzonder dat het koppige merk een van de beruchtste motoren ooit wist te produceren. De wankelmotor is een motor zonder zuigers die op en neer bewegen, maar met een soort driehoekjes die in een ovale kamer rondjes draaien. In deze video zie je hoe dat werkt. De motor had twee nogal cruciale pijnpunten: hij was onbetrouwbaar én onzuinig.
In 2012 werd de productie van deze motoren gestopt vanwege de uitstoot. Maar het merk kon de bijzondere techniek toch niet helemaal loslaten. Op een laag pitje ontwikkelen ze de motor door en vorig jaar kwam de MX-30 met wankelmotor als range-extender uit. Het idee was geniaal: de kleine wankelmotor loopt normaliter heel trillingsvrij en is compact. Perfect voor een EV. In de praktijk is het niet de gedroomde wankel-Mazda, maar dat is even een ander verhaal.
Er komt een grotere wankelmotor aan
Mazda zat na deze MX-30 niet stil. Ze zijn nu druk bezig met een wankelmotor met twee draaiende schijven. Je mag deze ook rotors noemen. Het effect is hetzelfde als bij zuigermotoren: meer zuigers is meer power. Leuk. In een gesprek met Road & Track zegt het merk dat ze de wankelmotor bijna aan de Amerikaanse uitstooteisen voldoet. Ook zouden de techneuten druk bezig zijn om de dikkere wankelmotor te laten voldoen aan de eisen in Europa.

‘Ik besloot de ontwikkelingsgroep voor wankelmotoren te heropenen en gaf ze een missie’, vertelt Mazda-CEO Masahiro Moro aan Road & Track, ‘die was om te voldoen aan strenge emissievoorschriften zoals LEV IV in de VS en Euro 7. We weten dat rotatiemotoren niet goed voldoen aan de emissienormen, daarom hebben we besloten om er in 2012 mee te stoppen. Dat is een zeer hoge drempel die ze moeten overwinnen, maar de vooruitgang in het afgelopen jaar is zeer bemoedigend geweest.’
En de betrouwbaarheid dan?
Door de jaren heen zijn er best wat trucjes ontwikkelt door liefhebbers om de wankelmotor een lang leven te gunnen. Bijvoorbeeld net voor het uitzetten gas geven en terwijl de motor terugloopt in de toeren het contact uitzetten. Zo blijft er geen brandstof in de kamers staan. Ook mag je de motor niet koud wegzetten. En een te laag oliepeil (elke wankelmotor verbruikt olie vanuit de fabriek) is ook funest. Dit zijn dingen die je met software en hardware deels kunt tackelen.
Lees ook: Hoe rijdt de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor als range-extender (review)?
Het is voor nu nog onbekend hoe de betrouwbaarheid zal zijn. De MX-30 is er ook nog niet lang genoeg om daar iets over te zeggen. Wel weten we dat deze alsnog een aardige slok olie lust. Het is nog niet helemaal bekend hoe de nieuwe wankelmotor met twee rotors ingezet gaat worden. Het kan zijn het ook een range-extender wordt, maar wie weet wordt het een conventionelere plug-in hybride waarbij de motor voor de aandrijving zorgt. Liefhebbers hopen hier natuurlijk op.

‘Als we, laten we zeggen – en we hebben nog niets besloten – naar de supersportcategorie gaan, dan zou [een versnellingsbak] sneller moeten zijn,’ zegt de baas, ‘dan kan er waarschijnlijk geen handgeschakelde versnellingsbak worden gebruikt, maar een geavanceerdere transmissie.’ In het kort: de nieuwe wankelmotor met twee rotors is er bijna klaar voor, hij is schoner dan ooit, maar het is nog een verrassing hoe hij gebruikt gaat worden en of hij naar Europa komt. Duimen maar.
Lees ook: Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

De Audi A1 heeft / had ook een rotatiemotor – weliswaar als een soort range extender, maar toch.
Wankelmotor heeft al decennia een ´wankele´betrouwbaarheid.Olielekkage,zuipen als een Zwitser,motor naar de haaien na amper 30.000km(een goede vriend van mij).Uit een kleine motor grootse prestaties halen is altijd ´a reciepe for disaster´…
De wankel kwam van de Duitsers (NSU) En duitsers bakken er toch al weinig van terecht….Mazda heeft dat wankel concept overgenomen en enigzins verbeterd