Als het gaat om autobanden en het onderstel van je auto, hoor je misschien nogal eens termen voorbijkomen waarvan je niet precies weet wat je ermee moet. Zaken als balanceren, roteren en uitlijnen. Welnu: het balanceren van je wielen is het toevoegen van gewichtjes op de juiste plekken, zodat de (minuscule) imperfecties in wiel en band niet resulteren en gehobbel of getril op snelheid. Roteren is simpelweg je wielen met elkaar omwisselen, bijvoorbeeld linksvoor naar rechtsachter en vice versa, zodat je banden gelijkmatig slijten. Maar hoe zit het met die laatste term? Wanneer moet je je auto uitlijnen?

Het uitlijnen van een auto is feitelijk niets anders dan het afstellen van de ophanging van de wielen. Dit is nodig zodat de wielen onder de auto staan zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Verkeerd gepositioneerde wielen kunnen overmatige en/of ongelijke bandenslijtage tot gevolg hebben. Het kan zelfs resulteren in gevaarlijk weggedrag. Dat wil je allemaal niet. Het is dus hard nodig om in de gaten te houden wanneer je je auto moet uitlijnen.

Wanneer moet ik mijn auto uitlijnen?

Een sterke hint dat een uitlijnsessie geen verkeerd idee is: je auto trekt naar één kant. De weg is recht, er is geen verkanting, en toch wil je auto naar een van beide bermen toe wanneer je het stuur loslaat. Dit hoort uiteraard niet en kan hachelijke situaties opleveren, bijvoorbeeld wanneer je plots moet remmen of iets moet ontwijken en je auto niet reageert zoals je verwacht. Hetzelfde geldt wanneer je auto overmatige gevoeligheid vertoont voor spoorvorming. Of wanneer je naar je bandenprofiel kijkt en constateert dat de slijtage over de breedte van het loopvlak niet gelijkmatig is.

Het kan zijn dat je tegen een stoepje bent gereden, of misschien door een flinke kuil, waardoor de wielstand een klein beetje is veranderd. Hoe dan ook, als je je afvroeg wanneer je je auto moet uitlijnen: dit is het moment. Een gespecialiseerde (banden)garage kan met behulp van lasers en computerapparatuur zorgen dat alle vier je wielen weer de juiste kant op wijzen. De kosten hiervan zijn niet extreem hoog; meestal minder dan 100 euro. De moeite waard, want het bespaart je potentieel een hoop ellende op de weg. En een lamme hand van de tegendruk die je op je stuur moet uitoefenen. En snelle en scheve slijtage van je banden; over dure grappen gesproken.

Laten we het simpel samenvatten. Wanneer moet je je auto uitlijnen? Nou, als ie van zichzelf niet meer rechtuit wil rijden. Maar ook als ie dat wel doet, kan het geen kwaad om eens te checken of alles nog staat zoals het hoort. Bijvoorbeeld als je toch al bij de bandenboer bent om nieuw rubber te laten monteren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear