Een korte geschiedenis van autobanden

Hoe we een band hebben geschept met banden

Foto('s): TopGear NederlandBand draait sneller dan het geluid
Geschiedenis van autobanden
Jeep Grand Cherokee banden (2017)
De techniek in de sneeuw Profiel op een winterband
Band draait sneller dan het geluid
Geschiedenis van autobanden
Jeep Grand Cherokee banden (2017)
De techniek in de sneeuw Profiel op een winterband

We kunnen inmiddels al lang niet meer zonder, maar hoe zijn die zwarte, ronde dingen onder je auto eigenlijk tot stand gekomen? Tijd om het eens naar de geschiedenis van autobanden te kijken.

1838

Na decennia te hebben geëxperimenteerd perfectioneert Charles Good­year het gevulkaniseerde rubber. Door het dolle heen noemt hij het spul naar zijn favoriete, buitenaardse humanoïde soort, waarbij hij zomaar even vergeet dat Star Trek pas 125 jaar later zal worden uitgezonden.

1846

Robert Thompson belooft het automobiele transport te revolutioneren met zijn nieuwste uitvinding: de pneumatische autoband. Deze doorbraak wordt helaas ietwat ondermijnd door een klein technisch detail: de auto zelf is nog niet uitgevonden.

Geschiedenis van autobanden

1904

Het idee voor de reserveband wordt geïntroduceerd op auto’s, zodat automobilisten voor het eerst onderweg een lekke band kunnen wisselen. Na een aantal vervelende ongelukjes voelen fabrikanten zich toch genoodzaakt klanten uit te leggen dat ‘onderweg’ betekent dat ze niet naar de garage hoeven te gaan, en niet per se dat ‘wisselen tijdens het rijden’ een slimme optie is.

1908

Frank Seiberling komt met de eerste profielbanden, met groeven in het oppervlak zodat water kan worden afgevoerd. Deze groeven blijven populair tot het begin van de 21e eeuw, wanneer een aantal fabrikanten van zeer snelle, hete hatchbacks besluit ermee te stoppen – vanwege a) marginaal snellere tijden op circuits bij warm weer, en b) meer spectaculaire ongelukken op openbare wegen wanneer er drie druppels regen vallen.

Jeep Grand Cherokee banden (2017)

1983

De Austin Metro wordt de eerste productieauto die standaard run-flat banden krijgt. Hoewel er duidelijk veiligheidsvoordelen aan verbonden zijn, ­worden de banden niet echt met algemeen gejuich ontvangen, vanwege a) licht verminderd comfort, en b) het feit dat ze op een Austin Metro zitten.

2004

De Bugatti Veyron komt op de markt en draagt ’s werelds duurste set ­productiebanden. Ze zijn ontwikkeld om bestand te zijn tegen snelheden boven de 400 km/u en kosten ruim 6.000 euro per stuk. Ja, maar alleen als je ze bij Michelin zelf koopt. Tegenover ons kantoor zit een gast die ze kan leveren voor 75 euri per bandje. Echt top, joh. Montage erbij en alles.

Velgen voor Bugatti VeyronFoto('s): genuinewheel / eBay.com
Velgen voor Bugatti Veyron

2005

Michelin komt met de luchtloze Tweel-band, een soort velg op een velg met daartussen flexibele spaken van polyurethaan. Dat we in het decennium daarna eigenlijk nooit meer iets van de Tweel horen, wordt toegeschreven aan de verkopers van gebakken lucht.

2007

Het gebruik van bandenspanningssensoren raakt wijdverbreid. Automobilisten zijn vanaf het eerste moment onder de indruk van de nieuwe technologie, die uitzonderlijk goed in staat blijkt om ongeveer elke 50 kilometer een alarm door de auto te doen schallen om aan te geven dat er een probleem is met de bandenspanningssensoren.

2016

De in Dubai gevestigde firma Z Tyres komt met een set ‘luxebanden’ waarin 24-karaats goud en diamanten zijn verwerkt. De set wordt op een veiling verkocht voor 600.000 Amerikaanse dollars (circa 500.000 euro) aan een anonieme miljonair die letterlijk gek is op het oproken van geld.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken