Eindelijk: je roze pasje is binnen! Je treedt nu toe tot de (vooruit, niet zo heel erg, maar toch) selecte groep mensen die de wereld aan hun voeten hebben liggen. Eén ding staat nog in de weg: je hebt nog geen auto. Die moet er dus komen. Maar welke? Want ook jij weet: niet elke auto is per se een goede auto voor beginners. Je zet iemand die net zijn vliegbrevet heeft ook niet meteen aan de knuppel van een 747. En iemand die net zijn vaarbewijs heeft het roer van een cruiseschip geven, is vragen om problemen van een nogal epische soort.
Op het risico af een zeurpiet te lijken: dat je hebt leren autorijden, wil niet zeggen dat je kunt autorijden. Al die dingen waar je instructeur zo op hamerde (‘Anticiperen! Kijken! Vooruitdenken!’) zijn dingen die je niet kunt leren – je moet ze aanleren. Door ze te doen, vooral veel te doen, dan komt het vanzelf. Er zijn best wat valkuilen als je op zoek bent naar een auto voor beginners. Met deze geenszins uitputtende serie tips proberen we je vooral daarvoor te behoeden.
Een goede auto voor beginners moet niet te groot zijn
Leuk, zo’n grote bak, maar ook onhandig. Grote auto’s zijn vaak wat onoverzichtelijk, en parkeren is waarschijnlijk nog niet je sterkste punt. Geen denderende combinatie. Daarbij zijn ze altijd zwaarder dan wat kleinere auto’s en verbruiken (alleen daardoor al) meer. Dat ga je dus niet alleen aan de pomp, maar ook qua wegenbelasting in je portemonnee voelen. Een iets kleiner model is door die dingen gewoon de betere auto voor beginners. Ga daarom maximaal voor het C-segment (formaat VW Golf). Prima keuzes zijn de (wat oudere) Volkswagen Polo, Peugeot 206/207 en (misschien niet altijd spannend, maar niet kapot te krijgen) alles wat klein en Japans is.
Niet te duur
We gaan ervan uit dat je jong bent, als beginnende automobilist. En dat de geldboom dus bepaald niet tot in de hemel groeit. Besef goed: een auto is duur. Met de aanschaf alleen ben je er niet – daar begint het pas. Er zijn vaste lasten, zoals wegenbelasting en je verzekeringspremie. Vooral die laatste kan aardig in de papieren lopen, juist omdat je jong en onervaren bent. Je zult waarschijnlijk een iets oudere auto kopen, dus dan ben je jaarlijks aan de beurt voor een APK-keuring. Die kost je minimaal 35 euro, en dan moet je nog hopen dat ze niks vinden. Ook een kostenpost: afschrijving. Je gaat waarschijnlijk (tenzij je een oude Ferrari koopt) minder terugkrijgen voor je auto dan je ervoor hebt betaald. Hou daar rekening mee.
Dan zijn er nog de variabele kosten, zoals die voor brandstof. Onvermijdelijk en altijd tegenvallend. Ook omdat het fysiek onmogelijk is een pompstation te verlaten zonder iets te snacken mee te nemen. Trouwens: diesel en LPG líjken misschien voordeliger, maar daar betaal je dubbele wegenbelasting voor. Dat loont alleen als je echt heel veel gaat rijden (20.000 km per jaar, minimaal). Als je in een grote stad woont of daar graag vaak heen wilt: op parkeerkosten kun je behoorlijk leeglopen. En ten slotte: onderhoud. Een standaardbedrag is niet te geven, maar ga er gerust vanuit dat het per definitie tegenvalt. Alleen daarom al zijn Japanners en (niet al te oude) Koreanen aanraders: die hebben een uitstekende reputatie qua heel blijven.
Niet te incourant
Het lijkt misschien leuk, zo’n knalgele of pimpelpaarse bolide, maar de meeste mensen zijn aanmerkelijk minder avontuurlijk ingesteld dan jij. Daar kom je wel achter als je je eerste auto voor beginners zat bent en toe bent aan een auto voor mild-gevorderden. Je raakt hem namelijk aan de straatstenen niet kwijt, zeker niet voor een leuk bedrag. Koop dus liever iets dat goed in de markt ligt – misschien iets minder spannend, maar wel een stuk verstandiger. En tweedehands Mini of Fiat 500 is vaak duur, omdat ze ontzettend gewild zijn – die raak je voor een leuk bedrag heus ook wel weer een keer kwijt. Behalve die knalroze 500…
Niet te sterk
Max Verstappens eerste auto was dan misschien een Mercedes-AMG C63 S met 510 pk – dat is waarschijnlijk niet de beste keuze voor jou. Leer eerst omgaan met ‘normale’ auto’s voor je de pk-monsters probeert. Gun jezelf vooral de tijd om te wennen, om beter te worden. Bouw het op. Ook een gemiddelde auto kan al veel meer dan jij denkt (en dan jij kunt…). En geen bakken vol vermogen wil beslist niet zeggen dat je geen bakken vol lol met hem kunt beleven. Als het je om veel lol met weinig pk’s te doen is: denk eens aan een Ford Fiesta of een Suzuki Swift. Of een BMW 1-serie; je zou het misschien niet verwachten, maar die zijn oerdegelijk. Of, onverslaanbaar op dit terrein en heel voordelig te krijgen (als je niet te kieskeurig bent…): een Mazda MX-5! Miata Is Always The Answer, per slot van rekening…
Niet te wispelturig
Niets zo irritant als een auto die het niet doet. Het is slecht voor je humeur en waarschijnlijk nog slechter voor je portemonnee. Een goede auto voor beginners is dus vooral een auto die het doet. En niet om de haverklap stilstaat. Er zijn diverse instanties die bijhouden welke auto’s betrouwbaar zijn en welke niet; denk bijvoorbeeld aan de ADAC (de Duitse ANWB) en J.D. Power, een Amerikaanse organisatie (die ook veel auto’s belicht die je bij ons ook kunt krijgen). Als je iets op het oog hebt, kan het nooit kwaad daar je licht eens op te steken. En dan nog: ‘maandagmorgen-auto’s’ komen overal voor, en veel hangt af van hoe de vorige eigenaar(s) ermee zijn omgesprongen… Als het écht niet stuk mag gaan, kun je nauwelijks om bijvoorbeeld een Toyota Starlet, Yaris of Aygo heen. Of een Daihatsu. Al geldt daarvoor dat je ze alleen stuk krijgt bij een ongeluk, en dan ben jij het waarschijnlijk ook, want veiligheidstechnisch zijn het niet de vriendelijkste. Een Mazda 2 bijvoorbeeld. Of, sorry voor de herhaling: al het andere dat Japans is…
Bas heeft op 21 april 2020 geschreven:
Jullie informatie klopt niet in bovenstaand artikel, lpg rijden betaal je ZEKER NIET het dubbele aan wegenbelasting. Ik heb het hier over lpg g3,
Voorbeeldje, ik rij een renault megane cabrio uit 2001 op lpg g3, ik betaal per 3 maand 174 euro, voor de alleen benzine variant van mijn cabrio betaal je 120 euro per 3 maand. Dit betekend dat je 54 euro in 3 maanden extra moet verdienen om voordeliger te rijden. Met een volle tank lpg g3 (35liter 400km) betaal ik 20 euro, in plaats van 60 euro voor benzine (volle tank 450km). Dat is een verschil van 40 euro. Stel ik tank 2x lpg g3 in 3 maanden tijd, dan maak ik al winst van 15 euro, en dit door nog geen 800 km te rijden. Zoals jullie zeggen zou je pas voordeliger rijden na 20.000 km. Pas het aan of verwijder het, vertel in ieder geval de waarheid, thnx