Een normaal verkeerslicht mag je volgens de echte taalvirtuozen geen stoplicht noemen. Een stoplicht zou achterop een auto zitten. Maar mag het bij dit verkeerslicht wel? De groene kleur ontbreekt, dus het enige wat het apparaat doet is iemand vertellen te stoppen. De officiële benaming van dit verkeerslicht zonder groene lamp is ‘doseerlicht’, en dit verklapt al een beetje het doel.

Als je je nu afvraagt of dit echt nieuws is, dan is het antwoord ‘nee’. Het doseerlicht verscheen voor het eerst in Nederland in 2013. Het wordt neergezet bij rotondes die niet lekker doorlopen. Ergens gek, want een rotonde is juist een mooi alternatief voor het kruispunt met verkeerslichten. Er staan ook doseerlichten bij de snelweg, maar deze hebben vaak wel een groen licht. En een flitspaal.

Maar wat is dan het nieuws?

Sinds kort staat er in Lelystad, bij het station, zo’n doseerlicht, maar blijkbaar snappen mensen niet helemaal wat de bedoeling is. Omroep Flevoland had er een item over, die kun je hieronder zien. De werking is trouwens heel simpel: als het verkeerslicht op rood staat, dan mag je niet doorrijden. Dit gebeurt als de wachtrij bij een andere ingang van de rotonde te groot wordt.

De tweede kleur is trouwens oranje (je moet het trouwens officieel geel noemen). Je kunt je afvragen waarom je niet voor de herkenbaarheid een ‘normaal’ verkeerslicht zou neerzetten. Die zet je uit (of gewoon op groen) als mensen mogen doorrijden. Voor de liefhebbers: in Woudenberg werd in 2013 het eerste doseerlicht bij een rotonde geplaatst. Nu weet je dus: bij rood licht gewoon even stoppen.

11 reacties op “Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze”

  1. Verkeerslichten regelen het verkeer. Stoplichten zie bij bruggen en spoorwegovergangen, dus moet je stoppen als ze rood uitstralen, auto’s hebben remlichten. Die zie je als achteropkomende dat de auto aan het remmen is, of tot stilstand komt. Maw dat zijn geen stoplichten.

  2. Dit licht is niet logisch omdat als je om 05.30 uur aan komt rijden deze op rood gaat terwijl er verder niets in de buurt rijdt. Daar ga je niet op wachten, er valt niets te doseren.
    Als er wel verkeer op de rotonde rijdt en het rode licht uitgaat kan je niet rijden omdat je op dat verkeer moet wachten. Als er dan wel ruimte op de rotonde is springt het op rood. Dit licht werkt niet goed omdat het afgestemd moet zijn op de andere verkeerslichten rondom het station, alleen werken deze nog niet. Dat is pas in 2026 het geval. Dus wat doe je dan? Wachten voor een lege rotonde?

    • Wat niet in de uitleg staat is dat het gele licht toestemming geeft om door te rijden maar je niet kunt rekenen zoals bij een groen licht dat het kruisende verkeer een rood licht heeft. Je hebt bij geel dus veel minder zekerheid dat anderen moeten stoppen. Dus extra opletten dus.

  3. Dat verkeerslicht functioneert niet goed.
    Rotonde en daarna alle doorgangen vrij staat die op rood. Rood weg drukte op de rotonde kan je alsnog niet rijden. Zodra je kan rijden staat die weer op rood. Ondertussen fikse opstopping bij het verkeerslicht.
    Idee is goed beter was geweest als ze bij de renovatie de opstopping, een fietsoversteek, een fietserstunnel hadden gemaakt.
    Nee ze gaan bij een andere fietsoversteek een tunnel maken in de toekomst.
    Oftewel je heb ondertussen met steeds meer verkeerslichten te maken.
    Op die ronde wordt staat er maar bij 1 oprit een verkeerslicht? Is dit handig?

  4. Ik heb in de buurt van Woudenberg gewoond en vaak als de lichten nodig waren deden ze het niet en andersom. Wat mijnsinziens beter voor doorstroming zou werken is net als in de meeste andere landen is het oranje (geel) aan te zetten voordat het op groen springt. Nu zie je vaak dat slaapkoppen de versnelling nog moeten inschakelen zodra het licht op groen springt. Kan maar zo één of twee doorstomende auto’s schelen.

  5. De rode lichten bij spoorwegovergangen zijn ook gewoon rode lichten waar je voor moet stoppen als ze branden en die geen oranje of groen hebben. Dus nieuw? Nee, absoluut niet!

  6. In Den Haag, bij het bus en tramstation aan de Leyweg bij het HagaZiekenhuis hangen er ook 2. En 1 voor fietsers. Regelmatig dat men daar gewoon doorrijd.

  7. Vreemd. In Veenendaal staan die dingen toch ook al echt een aantal jaar bij wat rotondes.
    Nooit gemerkt dat iemand een rood licht niet snapt.

    • Op de oprit onder aan de van Brienenoordbrug, aan de zuidkant, staat er ook één die eerst oranje en dan rood toont als er een bus over de busbaan aankomt.
      Veel automobilisten zien deze over het hoofd als één van deze lampen aangaat.

Laat een antwoord achter aan Escamp Reactie annuleren

(verplicht)