Ben je die net-niet-bitterballen uit de airfyer zat? Alstublieft, een mooie reden om een ouderwetse vetvijver aan te schaffen: frituurvet blijkt superduurzaam. Vanaf volgend jaar kun je namelijk de Toyota Hilux en Land Cruiser op frituurvet laten lopen. Nou ja, op frituurvet dat is omgezet in diesel. Die frituristische peut noem je dan HVO100 of XTL. Maar wat houdt deze fossielvrije diesel eigenlijk in?
Eigenlijk hebben we het min of meer al verklapt in de eerste alinea. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Het is diesel gemaakt zonder aardolie, maar helemaal van hernieuwbare bronnen, zoals afval, restoliën en afgewerkt frituurvet. HVO100-producent Neste legt uit dat er waterstof wordt gebruikt om de zuurstofmoleculen in de vetzuren van het afval- en restmateriaal te verwijderen. Snap je?
Is HVO100 (of fossielvrije diesel) duurzamer?
Wat er na het proces overblijft, is spul met ongeveer dezelfde samenstelling als diesel. Volgens de producent is de uitstoot van broeikasgassen over de hele levenscyclus van de peut tot wel 90 procent lager. Er komt overigens nog wel gewoon uitstoot uit de uitlaat van de dieselauto, maar volgens HVO-producenten zou dit iets minder zijn.
Waar kan ik HVO100 tanken? Kijk naar XTL
Volgens Toyota, dat vandaag meldt dat je vanaf volgend jaar met meer van hun diesels HVO100 kunt tanken, zijn er momenteel 1.000 tankstations in Nederland, België, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Estland en Litouwen. Enkel in Nederland en België zijn dat er dus niet zo veel. Je vindt de HVO100 ook wel onder de pompnaam XTL. Bij Esso, Tamoil en Total heb je kans om zo’n pomp met XTL aan te treffen. Je kunt het ook weleens tegenkomen onder de naam Neste MY Renewable Diesel.
Niet alle diesels zijn direct geschikt voor XTL
De meeste producenten van de fossielvrije brandstof claimen dat elke diesel kan draaien op het spul, maar in de praktijk blijkt dat niet helemaal te kloppen. Zo moet Toyota een aantal aanpassingen doorvoeren voordat de Hilux en Land Cruiser straks geschikt zijn voor het CO2-arme goedje. Dit deden ze overigens al eerder bij hun Proace-serie.
Lees ook: Wat zijn eFuels of synthetische brandstoffen?
Naast de genoemde Toyota’s zijn er meer dieselauto’s die ook op XTL kunnen rijden. Check het even voor de zekerheid bij je dealer. In veel gevallen gaat het goed, maar als de fabrikant het niet aanbeveelt en er een technisch probleem ontstaat, kan het zijn dat dit buiten je garantie valt. Op eigen risico, dus.
‘De belangrijkste technische verandering ten opzichte van de huidige voertuigen is een aanpassing aan het brandstofinjectiesysteem om het brandstofvolume te vergroten. Dit is vereist omdat de HVO100 een lagere dichtheid heeft dan standaarddiesel’, meldt Toyota.
Is HVO100 of XTL dus onzuiniger?
Een lagere energiedichtheid betekent inderdaad dat je in theorie minder ver komt op één tank. Daarnaast is de XTL in de meeste gevallen duurder dan normale diesel – en zelfs duurder dan premium diesel. Duurzamer is het dus al, maar als het spul echt wil doorbreken, moet het eigenlijk nog wat goedkoper worden. De eerste stappen zijn er in ieder geval.
Waterstofmotoren zijn heel inefficiënt, en tóch is er een toekomst voor
Lees waarom automerken toch investeren in verbrandingsmotoren op waterstof
G.pietersma heeft op 23 juli 2022 geschreven:
Ik rij al 10 jaar eerst met een golf 1.9 tdi en al 5 jaar met een vw polo 1.6 diesel op de brandstof HVO 100. Van Neste My
Gemiddeld verbruik van 1 op 22 en heb nog nooit problemen gehad met de motor.
Het is een prima alternatief voor diesel, en ik begrijp niet dat de regering dit niet stimuleert.
Jan Velders heeft op 16 maart 2024 geschreven:
Helemaal mee eens, ik heb 1,5 jaar op XTL gereden met m’n Peugeot Expert werkte prima.
Mee gestopt om financiële redenen (te duur).
Heb 2 x alle Tweede Kamerfracties hierover aangeschreven: geen enkele duidelijke reactie gehad.
Maak dit goedkoper dan vervuilende diesel en je verlaagt de Co2 uitstoot van elke dieselmotor die er op rijd met 90 %.
Dieselfan heeft op 21 april 2024 geschreven:
Ik ben het helemaal met je eens,maar helaas; het antwoord is duidelijk. De overheid heeft alles ingezet op elektrisch rijden, daarvoor hebben ze jaren lang diesel gestimuleerd, maar dat kwam in een verdomhoekje terecht. Er is geen enkele politicus die de handen gaat branden aan wéér een ommezwaai (zeker nu er in steden ook allerlei milieuzones bedacht zijn). Zo is het natuurlijk ook wel een beetje debiel dat LPG veel zwaarder belast gaat worden…