De Volvo V40 is typisch zo’n auto die het in Nederland heel erg goed doet. Een middelgrote hatchback met een premium-badge lusten wij wel. Zeker met de juiste bijtelling. De Volvo V40 kwam in 2012 op de markt en een heel groot verschil met zijn voorganger: de (niet zo heel succesvolle) C30 was altijd een driedeurs, terwijl de V40 altijd vijf deuren heeft. Nieuw kun je hem niet meer kopen, maar wie weet is het een leuke optie als tweedehandsauto. Dus wat kost een Volvo V40 tegenwoordig als occasion?

Ondanks dat Volvo en Ford in 2012 niet meer bij elkaar hoorden, is de V40 een nazaat van die samenwerking. De V40 staat op een doorontwikkeling van het Global C-platform waarop bijvoorbeeld de Ford Focus ook stond. Het platform is dus – in de basis – ouder dan dat van een Ford Focus van dezelfde leeftijd. Dat maakt op zich niet uit, de Volvo-clientèle heeft andere eisen dan die van Ford.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Veel. Heel erg veel. Op dit moment rijden er volgens de RDW precies 39.116 exemplaren rond. Althans, er staan er 39.116 op kenteken. Daarvan zijn er 31.653 exemplaren origineel Nederlands. Met recht een succesvolle auto in ons land.

In totaal zijn er 7.463 achteraf geïmporteerd. Dat eerste aantal zal blijven staan, maar de importcijfers kunnen natuurlijk nog wel toenemen. Of een Volvo V40 importeren de moeite waard is, lees je zo verderop in dit artikel.

Wat kost een Volvo V40 als occasion?

Op het moment van schrijven staan er meer dan 1.000 te koop in Nederland. Daarvan zijn er zo’n 150 Cross Country’s. Dit is gewoon een V40, maar dan met stoere bumpers en iets meer bodemspeling. Ongeveer een kwart is een diesel, driekwart een benzine.

Dat is opmerkelijk, want nieuw was de V40 met dieselmotor enorm populair. Dat zijn dan ook de goedkoopste V40’s die je kunt krijgen: het feest begint bij 5.000 euro voor een vroege D2 met veel kilometers.

Wat kost een Volvo V40 met benzinemotor?

De goedkoopste benzine-uitvoeringen kosten 8.000 euro. Dan heb je de T2 of T3 met 150 of 180 pk, eveneens met veel kilometers (meer dan 3 ton). Wil je een benzine-uitvoering met minder dan twee ton op de klok (niet onbegrijpelijk), dan ben je minimaal 10.000 euro kwijt. De duurste V40’s zitten rond de 25.000 euro. Dat zijn zonder uitzondering hele late exemplaren met benzinemotor.

Volvo V40 D4 Momentum blauw zijkant voor

Voor de sportievelingen onder ons: benzine-uitvoeringen met het R-Design sportpakket kosten zo’n 15.000 euro. Bijna alle motoren zijn viercilinders, maar van 2013 tot 2015 heeft Volvo een 2,5-liter vijfcilinder geleverd. Deze zijn wat ouder, maar kosten tussen de 15 en 20 mille. In sommige gevallen zelfs ietsje meer, daar het een uniek motorblok is. Wel heel erg dorstig, overigens.

Is de Volvo V40 betrouwbaar?

Qua betrouwbaarheid geldt het adagium: hoe jonger, hoe beter. De diesels (die van Peugeot kwamen) en Ford Ecoboost-motoren zijn niet geheel foutloos gebleken. De eigen Volvo-motoren staan iets hoger aangeschreven. Met name olieverbruik kan nog een dingetje zijn met de EcoBoost-motoren. In alle gevallen moet je de auto koud starten en luisteren of er een ratel is, wat het teken is van een opgerekte distributieketting.

Zorg in elk geval dat de onderhoudshistorie zo compleet mogelijk is. Om problemen te voorkomen is het raadzaam de (erg lange) onderhoudsintervallen te verkorten. Nu gelden al deze tips voor bijna alle moderne auto’s. Gezien de leeftijd van veel Volvo V40’s zal het verschil qua eigenaar duidelijk worden als het gaat om de betrouwbaarheid.

Wat kost een Volvo V40 als occasion in Duitsland?

Opmerkelijk: het aanbod van V40’s in Nederland is groter dan dat in Duitsland. De prijzen zijn wel een stukje lager in Duitsland. Het scheelt ongeveer precies de BPM die je moet betalen bij invoer (2.000 tot 4.000 euro). Wat dat betreft kan het lonen om een iets oudere V40 met weinig kilometers te zoeken in Duitsland plaats van een jonge met meer: dan betaal je minder BPM.

Volvo V40 T4 R-Design facelift rood zijkant voor schuin

Hoe rijdt het dan?

De Volvo V40 is een allemansvriend. Je zou verwachten op basis van de Focus-basis dat het een scherper sturende auto is. Nu is juist die stuurinrichting anders bij de V40, evenals de ophanging.

De Volvo V40 is niet echt een sportieve auto, ook een vijfcilinder met R-Designpakket niet. Ze zijn echter wel comfortabel. Je hebt dus de reiskwaliteiten van een grote Volvo in een kleinere verpakking.

Wat zijn de concurrenten van de Volvo V40?

Uiteraard zijn er drie Duitse premiummerken die dit segment prima bedienen: de Audi A3, BMW 1-serie en Mercedes A-klasse. De Audi A3 is gevoelsmatig de meest directe concurrent qua uitstraling, maar heeft een fraaier interieur. Een voordeel van de Volvo is dat er meer goed uitgeruste exemplaren te vinden zijn met een krachtigere motor. De BMW 1 Serie heeft achterwielaandrijving, maar weet dat niet echt om te zetten in meer dynamiek.

Volvo V40 Cross Country T5 bruin zijkant linksvoor

Qua prijs en afmetingen zit de A-Klasse dichtbij de Volvo, maar we kunnen ons begrijpen dat beide auto’s een totaal andere doelgroep kennen. Een ander alternatief is de Alfa Romeo Giulietta, alhoewel die ietsje minder ‘premium’ overkomt qua beleving. Een zuinig en betrouwbaar alternatief waar alleen de echt slimme mensen aan denken in deze klasse is de Lexus CT200h.

Is een Volvo V40 zijn prijs waard?

Dat hangt af van welke Volvo je zoekt. Een Rebelblauwe T5 R-Design ziet er veel spannender uit dan dat hij rijdt en is niet de 20-25 mille waard. Voor nu lijkt een faceliftversie met Volvo-benzinemotor de best mogelijke waarde voor zijn geld te bieden. Dan heb je nog een frisse auto waar je nog jaren mee vooruit kunt. De T3 (150 pk) is in principe meer dan voldoende in Nederland.

Volvo V40 Cross Country blauw zijkant rechts achter

Als je veel kilometers gaat maken, kun je met een diesel een buitenkansje vinden, want ze gaan voor heel erg weinig. Je moet ze dan wel oprijden, maar dat is in een V40 absoluut geen straf. Tip: zoek een Cross Country. Die zijn altijd ietsje completer uitgerust én hebben vaak een krachtigere motor. Die rijhoogte is een bonus met al die drempels. Heb je zelf ervaring met de Volvo V40? Laat het weten, in de comments.

Reacties

  • RGT8 heeft op 1 september 2024 geschreven:

    In een D2 gereden, zakelijk en overgenomen van een oud-collega. De motor was prima, maar bouwkwaliteit, afwerking, ruimte e.d. stukken minder dan de Seat Leon die ik ervoor reedt. Wat mij betreft is Volvo ver van de traditionele Duitse top-drie verwijderd.

    Reageer
  • Sjaak heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Recent een v40 d3 5 cilinder uit 2014 aangeschaft. Heerlijke wagen met de juiste opties en prachtig om te zien. Binnenkort een paar pk’s erbij laten tunen omdat de d3 eigenlijk een afgeknepen exemplaar is. Auto is nu al vlot zat en qua verbruik is 1:19 gemiddeld goed te doen. Enige punt is dat na 10 jaar het onderstel wel aan een beurt toe is.

    Reageer
  • RvanK heeft op 1 september 2024 geschreven:

    In 2014 een Volvo intro versie D2 met de kop eraf gekocht. Jaren met veel plezier in gereden.
    160.000 km met de remblokken achter. Voornamelijk woon-werkverkeer op de snelweg.
    Nooit geen problemen gehad, altijd regulier de onderhoudsbeurten bij de Volvo dealer gedaan.
    Kwamen nu te veel kosten dus met 297k op de teller verkocht aan de ANWB.

    Reageer
  • Henk heeft op 1 september 2024 geschreven:

    D4 R-desgn de deur uitgedaan met 210k op de klok. Moest vaker olie bijvullen dan tanken, is gebruikelijke kwaal bij oudere D4’s, veel ook over te vinden op fora. Is dus een gok als je die koopt, heel teleurstellende kwaliteit. Verder heerlijke auto, infotainment wel zwaar verouderd.
    Nu inmiddels een jap, hopen dat deze betrouwbaarder is…

    Reageer
  • Teigetje heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Heb 2 jaar een blauwe T4 R Design gehad met 190 pk. Probleemloze auto met mooie looks. Enige nadelen vond ik de kleine kofferbak, het grote stuurwiel en het verouderde navigatiesysteem.

    Reageer
  • Chris heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Wij hebben een Cross Country T5 AWD. De 2.5 5cil. is geweldig. Het geluid, de kracht… Super gewoon. Beter dan de S60 T5 uit 2019 die we ook hebben staan.

    Reageer
  • Maren heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Super goede auto, ziet er na 10 jaar nog steeds mooi uit. 2.0 diesels zijn enorm zuinig en sterk, maar sommige verbruiken olie, fabrieksfoutje met de zuigerveren. Die van mij is mijn derde, een D2 met 170pk danzij chiptuning. Eerder had ik gechipte d4 versies met 230 pk :-). Olieverbruik al 100k km constant 1 l op 8000km. Brandstof makkelijk 1 op 20 op lange stukken, record is 1 op 23. De gebruikte materialen en afwerking is top. Goede zit.
    Navigatiesysteem is matig en lastig updaten. Redesign versie heb ik, vind ik de mooiste, lekker dik, met 18inch vijfspaaks velgen, en heeft electrische voorruitverwarming, heel fijn in de winter, nooit meer krabben. Ik zou er zo weer eentje kopen.

    Reageer
  • JabberTje heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Ik heb net mijn V40 T4 benzine van 2013 ingeruild (245,000 km)voor een V40 T4 R-design uit 2018 met 100,000 km op de teller. Zeer tevreden over de V40 en de reden dat ik hem inruilde was omdat ik een hoge inruilprijs kreeg. Het rijdt heerlijk en ik vind hem best wel sportief rijden. De nieuwe Volvo is erg uitgebreid met veel opties. Ik ben happy er mee

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)