Stel, je wil een auto die alles kan. De familie moet meekunnen, hij moet een beetje representatief zijn en voldoende vermogen hebben. Maar je wil hem ook dagelijks kunnen gebruiken en het liefste ook niet al te veel kwijt zijn aan de aanschaf. Kortom, een auto die van alle markten thuis is. Daarom beantwoorden wij vandaag de vraag voor jou: wat kost een Audi S4 (B8) tegenwoordig nog.

De Audi S4 is sinds 1998 een snellere versie van de reguliere A4. De S4 heeft meer luxe, een sterkere motor, quattro-vierwielaandrijving en altijd een op 250 km/u begrensde topsnelheid. De Audi S4 B8 is van 2009 tot 2016 gebouwd. We zeggen overigens B8, maar dat is officieel de platformcode. De modelcode is ‘8K’. Omdat iedereen in de volksmond B8 gebruikt, noemen wij hem hier ook zo.

Specificaties

De Audi S4 B8 komt in 2009 op de markt. In tegenstelling tot zijn voorganger met een 4,2-liter V8, heeft de Audi S4 nu een 3,0-liter V6 met een mechanische compressor. Deze levert 333 pk en 440 Nm, iets minder vermogen en iets meer koppel dan dat de V8 leverde. Er zijn in principe vier uitvoeringen. Je kunt namelijk kiezen uit een sedan of stationwagon en tussen een handbak en een automaat met een dubbele koppeling. Afhankelijk van de specificatie duurt 0-100 km/u iets meer dan 5 seconden en de top is 250.

Andere dingen om op te letten: de S4 was tot de facelift leverbaar met een handbak, maar die werd met de facelift geschrapt. De facelift kwam in 2011 en was bijzonder subtiel. De koplampen hebben een iets andere vorm. De afwerking is net eventjes wat fraaier in de modellen na de facelift en het infotainment is iets minder ouderwets. In beide gevallen kun je ze met een kastje voorzien van Apple CarPlay.

In alle gevallen heb je die 3,0-litermotor en daar is iets bijzonders mee aan de hand. Zoals je weet zit de Audi S4 tussen de sterkste A4 (de 3.2 FSI met 265 pk) en RS 4 (450 pk) in. De motor is softwarematig laag gehouden voor een gunstig verbruik om niet in het vaarwater van de RS 4 te zitten. Alleen met software aanpassen is 420 pk mogelijk. Met een downpipe en grotere intercooler ga je over het vermogen van de RS 4 heen.

Hoeveel zijn er in Nederland?

De Audi S4 is niet alleen behoorlijk onopvallend, maar ook vrij zeldzaam. Volgens de RDW rijden er op dit moment 258 exemplaren rond in ons land. Daarvan is het overgrote gedeelte geïmporteerd. Ongeveer 225 stuks komen uit het buitenland en wij vermoeden dat dat Duitsland is geweest. Het is typisch een Audi die daar goed verkoopt.

Wij Nederlanders gaan toch sneller voor de 1.8 TFSI S-Line en halen dan het typeplaatje eraf. De Audi S4 kun je altijd herkennen aan de grille, S4-typeplaatjes, aluminiumkleurige spiegelkappen en vier uitlaten. In het interieur staat er ‘S4’ gedrukt in de Recaro-sportstoelen, in plaats van S-Line.

Wat kost een Audi S4 (B8) als occasion?

Op het moment van schrijven staan er 30 exemplaren te koop in ons land. De goedkoopste Audi S4 van Nederland kost 8.500 euro, die heeft dan 308.000 kilometer gelopen. Dat verklaart natuurlijk de lage prijs. De op-een-na goedkoopste S4 kost 11.950 euro en heeft 270.000 kilometer gelopen. Nette exemplaren kosten al gauw rond de 20.00 euro in Nederland.

Ook dan valt op dat ze nog stevige kilometerstanden hebben op de klok hebben staan, twee ton is geen uitzondering. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar bij een hogere stand wil je een lagere prijs. De duurste Audi S4 is een faceliftmodel uit 2015 met 105.000 kilometer en moet nog 36.900 euro opbrengen. Aan de andere kant, een nieuwe Audi S5 (de spirituele opvolger van de S4) kost meer dan een ton.

Wat kost een Audi S4 (B8) als occasion in Duitsland?

In Duitsland is het aanbod uiteraard een stuk groter. Er staan zo’n 100 exemplaren te koop bij onze Oosterburen. Een hoop daarvan zijn overigens niet meer standaard, wat geen probleem hoeft te zijn. De motor kent enorme reserves en er zijn goede upgrades voor de S4 leverbaar. De goedkoopste Audi S4 in Duitsland kost 8.490 euro. Dan heb je een S4 met handbak met 250.000 kilometer. Tussen de 15.000 en 17.000 euro is de keuze reuze uit nette exemplaren met zo’n anderhalve ton op de klok.

De duurste Audi S4 B8 in Duitsland kost 30.200 euro. Dan heb je een laat facelift-exemplaar uit 2015 met slechts 61.000 kilometer aan ervaring. Niet alleen is het aanbod groter, maar vooral veel diverser. We zagen geregeld S4’s in Duitsland in een leuke kleur (geel, rood, blauw) of met een Exclusive-interieur (tweekleurig). Het geeft de clean uitziende S4 net even wat meer sjeu. Let er wel op dat de CO2-uitstoot relatief hoog is, dus er komt nog wat BPM bovenop, ondanks de hoge leeftijdskorting.

Is de Audi S4 (B8) betrouwbaar?

Ja, ze zijn heel erg betrouwbaar maar ook heel erg duur in onderhoud. En als je bespaart op het onderhoud, neemt de betrouwbaarheid af. Het belangrijkste om op te letten is ratels bij een koude start. Dat duidt op een slappe kettingspanner en dus een iets te losse ketting. Aangezien de S4 maar liefst 4 distributiekettingen heeft, wil je daar geen risico mee lopen. De vacuümpomp wil nog weleens lekker, maar is aanzienlijk goedkoper te vervangen.

TFSI-motoren uit deze periode zijn berucht vanwege de schraapveren, maar dat valt bij de 3.0 TFSI reuze mee. Check wel het olieverbruik en vraag ernaar bij de verkoper. 1 liter op 5.000 kilometer valt nog binnen de marge, daarboven moet je opletten. Geregeld verse olie is aan te raden, ook voor de transmissie (in het geval van de automaat) en differentieel. Onderdelen kunnen verrassend prijzig zijn, ook in vergelijking met BMW en Mercedes.

Hoe rijdt zoiets?

Dit is misschien wel Audi’s heilige graal. Het is namelijk een ontzettend lekkere allrounder. In vergelijking met zijn voorganger is de wegligging een stuk beter: de voorwielen staan verder naar voren en de motor iets meer naar achteren, omdat terminale onderstuur tegen te gaan. Gas los overstuur is mogelijk. Met het optionele sport differentieel is een voorzichtig driftje zelfs mogelijk. Het is nog net geen BMW 3-serie, maar daar krijg je een hoop stabiliteit en vertrouwen voor terug.

De Audi is dus net niet zo vermakelijk als een BMW, maar je kan hem wel elke dag gebruiken. Ook in de regen en sneeuw. De automaat is ietsje sneller, de handbak is leuker. De motor klinkt nogal mechanisch (het is niet echt een zingende V6), maar levert bijna over het hele toerenbereik die 440 Nm en dat merk je. De prestaties zijn standaard al in orde, maar na een kleine digitale massagekuur heb je er bijna 100 pk bij.

Wat zijn de concurrenten van de Audi S4 (B8)?

De directste concurrent voor de Audi S4 is de BMW 335i xDrive M Sport. Bij Audi heet een S4 altijd sportieve aankleding, bij de BMW 335i is dat niet het geval. De BMW heeft een minder fraai interieur en i ietsje krapper. Ook hier is de motor goed voor meer vermogen, maar de reserves zijn niet zo groot als bij Audi. De BMW heeft een betere wegligging en fijner stuurgedrag, maar het verschil minder groot dan je zou denken.

De Volvo S60 en V60 T6 R-Design tappen een beetje uit hetzelfde vaatje als de Audi S4. Een snelle klasbak die niet direct opvalt en van alle markten thuis is. Het vierwielaandrijvingssyteem is compleet anders, evenals de motor. Het rijdt dus ook anders. Vanwege de automaat is de motor niet echt te kietelen, maar je voelt aan alles dat de motor enorm veel over heeft. Ze zijn wel erg duur. Deze Volvo’s zijn nieuw weinig verkocht (iedereen ging voor de S4) en d paar exemplaren die voorbij komen, gaan voor de hoofdprijs.

Tenslotte hebben is de Opel Insignia OPC een goed alternatief. Deze heeft als voordeel over de Audi, BMW en de Volvo dat ie een stuk ruimer is. Qua looks is het de meest geslaagde, want kijk dan hoe dik ie is! Opel heeft er echt werk van gemaakt. De 2,8 liter V6 levert 325 pk en zuipt als een tempelier. Aanvankelijk had ie een handbak, later was er een automaat leverbaar. Die is fijner, maar minder leuk. Qua prijzen een flink stuk goedkoper dan de bovenstaande auto’s.

Is een Audi S4 (B8) zijn prijs waard?

Dat hangt ervan af waar je gaat shoppen. Aan de onderkant van de markt kun je heel goedkoop instappen, maar heb je vaak te maken met wat achterstallig onderhoud en een hoge kilometerstand. Maar tussen de 15 en 20 mille kun je heel erg goed shoppen en staan er – met name in Duitsland – puike exemplaren te koop. We hebben een ding nog niet benoemd: de styling van de Audi S4. Het model ziet er nog altijd vrij vers en recent uit. En dat terwijl je hem als youngtimer kunt rijden.

3 reacties op “Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu”

  1. Ik persoonlijk zou eerder voor een RS4 B7 Avant gaan. Op AutoScout24.be staat er één voor €24.950 met 193.000km.

  2. Wel gek om de OPC te noemen, inderdaad enorm veel vermogen maar erg traag. De audi ziet er wel goed uit. Mijn BMW 335i (geen M-sport, omdat ik die juist niet mooi vindt i.v.m. de kleine kont) vind ik wel wat chiquer

  3. Ze zijn betrouwbaar, maar staan eigenlijk steeds in de garage. Een contradictio in terminis. Ofwel, slecht.
    Ik heb zelf 2 B8s, een diesel en een benzine. Audi is een wegwerpproduct geworden. Veel mankementen door plastic onderdeeltjes na een aantal jaren. Ik heb ze 30 jaar gereden, maar dit zijn mijn laatste Audi’s.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *