Je kan van de Duitsers zeggen wat je wil, maar ze weten heel goed om te gaan met Brits erfgoed. Dat blijkt wel als je kijkt naar het succesverhaal van Bentley. Van een merk dat iets sportievere Rolls-Royces maakte, is het onder Volkswagen weer een ‘eigen’ merk geworden. Dat komt vooral door de Continental GT, waarmee Bentley een nieuwe markt aanboorde. Inmiddels is het oudste exemplaar alweer twintig jaar oud, waardoor wij ons afvroegen: wat kost zo’n Bentley Continental GT tegenwoordig?

Volkswagen heeft de Continental heel slim gepositioneerd. Beduidend hoger dan Mercedes, maar net iets onder Rolls-Royce. De Continental GT staat op het D1-platform waar de Volkswagen Phaeton ook gebruik van maakt. De Bentley staat veruit het hoogst gepositioneerd. Daarbij zijn de Audi en Volkswagen altijd een sedan, de Bentley was er ook als coupé en cabriolet.

Specificaties

In dit artikel behandelen we de eerste generatie Continental GT. Deze kwam in 2003 op de markt. Ondanks de naam Continental, heeft de GT niets te maken met de Continental R en Continental T die tot 2002 in productie waren. Alle modellen hebben de 6,0-liter W12-motor met twee turbo’s onder de kap. Deze levert minimaal 560 pk en 650 Nm. Er zijn sterkere en snellere versies geweest. Qua transmissie heeft de Continental GT altijd een zestraps automaat en permanente vierwielaandrijving.

Bentley Continental GT zijkant voor rechts studio

De Continental GT is altijd een tweedeurs coupé. In 2005 lanceert Bentley de Continental Flying Spur, een vierdeurs. In 2006 voegt Bentley de Continental GTC aan het gamma toe, een vierzits cabriolet. Qua techniek komt deze versie helemaal overeen. Voor nu richten we ons op de coupé. In 2011 werd de Continental GT grondig vernieuwd, waardoor je bijna kunt spreken van een nieuwe generatie.

Hoeveel zijn er in Nederland?

In Nederland zijn er ongeveer 400 Continental GT’s uit deze periode. Daarvan zijn er ruim 120 nieuw verkocht en de rest is geïmporteerd. Nieuwe kostte de Bentley Continental GT in Nederland ruim 220.000 euro en dat was nog voordat je aan de opties kon beginnen. De nieuwprijs liep gedurende de carrière van de auto in Nederland op naar ruim 270.000 euro.

Wat kost een Bentley Continental als occasion?

Op dit moment staan er ruim 50 Bentley Continental GT Coupés te koop in Nederland. De goedkoopste Bentley Continental GT van Nederland kost 27.500 euro. Dan heb je een vroeg exemplaar (2003) met 230.000 kilometer op de klok. Dat is geen uitzondering, want er staan meerdere exemplaren voor minder dan 30.000 euro te koop. Wil je een exemplaar met rond de 100.000 kilometer op de teller, dan ben je 35.000 euro kwijt. Hele nette exemplaren met 50.000 kilometer kosten rond de 50.000 euro.

Bentley Continental GT grijs zijkant

Voor dat geld vind je ook de eerste ‘Speed’-modellen. Voor 70.000 euro vind je late exemplaren met lage kilometerstanden en luxe uitrusting. De Continental GT Super Sport is niet te vinden voor minder dan 100.000 euro, als je er al eentje kunt vinden. De keuze qua uitvoeringen en kleuren is vrij groot, dus je hoeft niet per se genoegen te nemen met een zilveren exemplaar met zwart interieur.

Wat kost een Bentley Continental GT als occasion in Duitsland?

In Duitsland is het aanbod uiteraard groter, maar niet zo groot als je zou kunnen aannemen, want er staan er ‘maar’ 90 te koop. De goedkoopste Continental GT in Duitsland kost 23.930 euro voor een exemplaar uit 2005 met 140.000 op de klok. Ook hier zijn er zat modellen te vinden voor minder dan 30.000 euro. De goedkoopste Speed kost 36.500 euro (2008/190.000 kilometer). De duurste Continental GT in Duitsland kost 134.900 euro, dan heb je een door Mansory omgebouwd model.

Is de Bentley Continental GT betrouwbaar?

Ja en nee. Dat gaan we even voor je toelichten. In vergelijking met de ‘echte’ Bentley’s (Continental R/T, Arnage) is de Continental GT heel erg betrouwbaar. Het zijn echter zeer complexe en zeer luxe auto’s waar enorm veel op zit dat kapot kan gaan. Het is dus vooral de vraag hoe de vorige eigenaar hiermee om is gegaan. Kilometers zeggen niet zo heel erg veel. Dit zijn typische snelwegauto’s waarbij je al wat makkelijker kilometers maakt en de stand snel oploopt.

Bentley Continental GT W12 motor

Juist met dit soort auto’s heeft het zin om er eentje te vinden die heel erg lang van één eigenaar is geweest. Uiteraard met de onderhoudspapieren en facturen erbij. Liever eentje met 170.000 kilometer op de klok dan een jongere met minder kilometers, maar veel meer recente eigenaren. Het is vooral dat onderhoud en onderdelen heel erg duur zijn, dan dat het een onbetrouwbare auto is.

Hoe rijdt zoiets?

Majestueus. De Continental GT is enorm capabel. Het is een auto die alles kan. Voor Bentley-begrippen is de Continental GT heel erg wendbaar. De besturing is licht en afstandelijk, de automaat is een beetje traag anno 2024 en je voelt dat er een zware motor voor de vooras hangt. Toch kun je nog best een goed mee sturen. Je moet ‘m als het ware door het onderstuur heen duwen en dan kom je erachter dat de Continental GT goed bevelen kan opvolgen. Tevens merk je dat de auto groot en zwaar is.

Bentley Continental GT Speed grijs zijkant links achter

Op de Autobahn valt alles op zijn plaats. De Continental GT is dan in zijn element. Die motor is een parel die altijd vermogen en koppel over heeft. Dankzij de vierwielaandrijving kan de auto het ook goed kwijt. Ook leuk: Bentley begrenst zijn auto’s niet op 250 km/u. De meest eenvoudige Continental haalt al 318 km/u, een Speed gaat zelfs 326 km/u. De Supersport kan 329 km/u halen. Qua verbruik is het ongeveer 16 liter / 100 km (1 op 6) dat je haalt.

Wat zijn de concurrenten van de Bentley Continental GT?

De meest directe concurrent is de Mercedes-Benz CL 600 Coupé, een even grote auto met een biturbo twaalfcilinder onder de kap. De Mercedes voelt ietsje minder speciaal aan dan de Bentley. Een ander verschil is dat de CL 600 altijd achterwielaandrijving heeft. Als het exotischer mag, is de Ferrari 612 Scaglietti een waardige concurrent. Als het Brits moet zijn, kun je ook kijken naar een Aston Martin DB9. De Bentley is het ruimst en meest praktisch van die auto’s.

Is een Bentley Continental GT zijn prijs waard?

Ja, 100 procent. De Bentley Continental GT is een geweldige auto waar je prima elke dag van kunt genieten. De vraagprijzen zijn bijzonder schappelijk. Zorg vooral dat je een goed exemplaar kiest. Liever eentje die 5.000 euro meer kost, maar in betere staat is. Dat verdien je zo terug. Met prijzen tussen de 30.000 en 50.000 euro is het een topaanbieding, waar eigenlijk geen andere auto in de buurt komt, zeker als je ziet hoe breed inzetbaar de Continental GT is. Koop ‘m alleen niet met je laatste 30.000 euro.

Reacties

  • Chris heeft op 15 oktober 2024 geschreven:

    Dit model is van buiten wel erg lelijk, oubollig en dik, en daalt mede daardoor volgens mij verder in prijs, geen echte liefhebbersauto. De ruimte achterin is ook heel beperkt, tenzij jouw achterpassagiers geen benen hebben. Het nieuwe model (vanaf 2018?) ziet er veel beter uit, maar heeft ook geen beenruimte achter, eigenlijk best belachelijk voor zo’n grote auto.

    De Ferrari 612 is veel exclusiever en de prijs is waarschijnlijk al uitgebodemd, die kost minstens 80k.

    De Mercedes CL 600 zal best goed rijden, maar je krijgt dan al gauw het imago van een zigeuner of souteneur.

    Reageer
  • Robert heeft op 14 oktober 2024 geschreven:

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt! –

    Reageer
  • Petrolhead heeft op 14 oktober 2024 geschreven:

    Zou deze auto de bodem van de prijs al bereikt hebben? In dat geval zou het helemaal interessant worden want zonder afschrijving zijn de gebruikskosten nog wel acceptabel.

    Reageer
  • Dave heeft op 13 oktober 2024 geschreven:

    “Tevens merk je dat de auto groot en zwaar is.”
    Volgens jullie eigen artikel (https://topgear.nl/autotest/bentley-continental-gt-2018-test/) nog altijd een heel stuk lichter dan de nieuwe BMW M5… 🤣🤣🤣

    Of mag dat niet meer gezegd worden?
    https://topgear.nl/autonieuws/bmw-m5-is-niet-dik-aldus-bmw/

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)