Je kunt het belang van de Continental GT voor de firma Bentley eigenlijk niet overschatten. Niet alleen voor de jaarrekeningen (er zijn er liefst 66.000 van verkocht sinds hij in 2003 op de markt kwam), maar ook omdat deze tweedeurs coupé de toon heeft gezet voor het hele merk. In de lange en glorieuze geschiedenis van Bentley is er geen belangrijker auto geweest. Hij is een knapperd, de nieuwe Bentley Continental GT, en profil althans. De voorwielen zijn 135 millimeter naar voren gekomen om de gewichtsdistri­butie te verbeteren, en om de motor lager en dieper in het onderstel te kunnen leggen. Nog steeds rust 55 procent van z’n gewicht op de voorwielen, maar er is wel minder totaalgewicht dan voorheen – alleen al de carrosserie is 80 kilo lichter, waardoor de nieuweling ‘slechts’ 2.244 kilo weegt. Daarentegen heeft Bentley er nooit een geheim van gemaakt dat het gewicht mede zorgt voor de snelwegverpulverende stabiliteit en het momentum dat deze auto’s altijd heeft gekarakteriseerd.

Rijdt ie net zo fijn als de oude?

Aangezien functie hier vorm volgt, is de sportiever uitziende nieuwe Bentley Continental GT ook sportiever om te rijden. De 48-volt elektronica is daar ten dele voor verantwoordelijk. De oude Continental had het soms zwaar om z’n gewicht in toom te houden. Dat is voorbij. Luchtvering met drie compartimenten en elektronisch aangestuurde actuatoren voor, plus stabilisatiestangen ­achter zorgen ervoor dat hij niet helt als je van richting verandert, en daardoor biedt hij geweldig veel grip. Hij is aanzienlijk minder zwaar in z’n neus en zal jou, je passagiers en je bagage zonder enig beletsel op ­snelheid over lange ­afstanden kunnen vervoeren. Je kunt ook zelf invloed uitoefenen op z’n gedrag – een roterende knop op de console biedt je de standen Comfort, Bentley, Sport en Custom. In de eerste twee standen kun je tot 38 procent van het vermogen naar de voorwielen ­sturen; in de Sport-stand is dat 17 procent. Dan veert en dempt hij wat harder, terwijl de motor en de transmissie sneller bij de les zijn. De Bentley-modus voorziet eigenlijk in alles wat je nodig hebt. De vermogensverdeling over de voor- en achteras – 40:60 op de oude auto – is nu volledig variabel, waardoor zo vaak mogelijk 100 procent van het koppel naar de achterwielen gaat, om zo het benzineverbruik en de emissies te drukken wanneer het kan.

Is de nieuwe Continental GT snel?

Maar wat je toch het eerst opvalt, is hoe monsterlijk snel hij is. Al dat koppel komt op de weg met een heel nieuw soort alertheid en agressie. Dat is met opzet zo gedaan; de klanten wilden dat hun auto’s krachtiger zouden aanvoelen, dus verdwenen is de wolkachtige, versnellende zucht van weleer. Hij reageert nu met een spoed en urgentie die even wat gewenning vereist. Begrijp ons niet verkeerd – de nieuwe Continental verslindt de kilometers makkelijker dan eigenlijk al z’n rivalen, en al zeker beter dan de Aston Martin DB11, maar hij beschikt simpelweg niet langer over hetzelfde deftige, zwevende gevoel dat hij had. Je voelt daardoor wel beter wat hij van plan is. Er is een beetje windgeruis te horen, de 22-inch banden op onze testauto zijn duidelijk hoorbaar op sommige oppervlakken, en het stuur glijdt niet meer zo moeiteloos door je handen als voorheen. Om kort te gaan: de Bentley Continental GT is sportiever geworden, en is zodoende wat van zijn typische stoomwals-achtige, moeiteloos afstanden verslindende kwaliteiten kwijtgeraakt.

Is het daarom een slechtere auto?

Misschien is dat een goede zaak – het is immers wat de kopers wilden, en we gaan al zeker niets zeggen over de remmen die nu eindelijk echt genoeg kracht hebben om de 635 pk’s uit de W12 tot stoppen te dwingen. De motor klinkt nog steeds goed; je hoort diepe bassen brommen vanuit een afgelegen oord, ergens vooraan. Hij heeft amper een versnellingsbak nodig. Zet ’m in z’n vijf en de twaalf zuigers gaan hun gang wel.
Ook vanbinnen is hij revolutionair veranderd. Niet zozeer wat betreft de ruimte voor passagiers of bagage, maar de ambiance en het comfort waardoor je nu wordt omringd, zijn werkelijk uniek. Zoals het een moderne Bentley betaamt, zit hij vol technologie (wifi, een head-up display, nachtvisie, een 650 watt sterke stereo) zonder dat dat allemaal te nadrukkelijk aanwezig is – de techniek wint het niet van het hout en het leer. Zelfs het optionele, roterende ­display heeft iets prettig mechanisch. Het zitcomfort en de rijpositie zijn eersteklas, maar je moet wel even uitkijken (letterlijk) met het zicht naar buiten. De combinatie van a-stijl en deurspiegel zorgt voor een nogal grote blinde hoek, en het zicht naar achteren is ook beperkter dan je zou verwachten.

Hoe duur is de Bentley Continental GT?

272.000 euro (205.000 euro in België)? Veel geld, maar niet méér dan z’n rivalen kosten, zoals de DB11 en de Ferrari Portofino. Is de GT W12 niet je ding? Wacht dan op de V8 of de Convertible. Of misschien zelfs op de hybride. We zeiden het al: dit is een Bentley voor een nieuw tijdperk.

Bentley Continental GT


Motor
5.950 cc
W12 biturbo
635 pk @ 6.000 tpm
900 Nm @ 1.350 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 333 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,2 l/100 km
278 g/km CO2
G Label

Afmetingen
4.850 x 2.187 x 1.405 mm (l x b x h)
2.851 mm (wielbasis)
2.144 kg
90 l (benzine)
358 l (bagage)

Prijzen
€ 271.605 (NL)
€ 204.853 (B)

Vonnis:
Hij zweeft minder dan z’n voorganger, maar is met gemak de meest dynamische Bentley ooit. De Continental GT luidt een volgend hoofdstuk in, voor nieuwe Bentley-klanten met nieuwe wensen. Goed idee, goed uitgevoerd

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)