Honda maakt over het algemeen vrij eenvoudige, betrouwbare en doelmatige auto’s. Zo heel af en toe maken ze iets bijzonders, denk aan de Honda NSX en de Type R-modellen. Voor de 50-jarige verjaardag van Honda trakteerden ze zichzelf op de S2000, een tweezits roadster met fraai koetswerk en een juweel van een motor. We zijn nu inmiddels 25 jaar verder, ten opzichte van de introductie en 15 jaar van het afscheid. Daarom hebben wij de vraag: wat kost een Honda S2000 tegenwoordig nog?

Het is typisch een auto met klassiekerpotentie. Echt goedkoop zijn ze nooit geweest, maar het is dan ook een unieke propositie, deze Honda. Die gaan we uiteraard met je doornemen in dit artikel. We kijken niet alleen naar de prijzen, maar ook naar eventuele alternatieven en waar je op moet letten als je er eentje gaat kopen.

Specificaties

De Honda S2000 is een tweezits roadster, ontwikkeld op een eigen chassis en met een unieke motor. Alles is specifiek ontworpen voor de S2000. De Honda S2000 kwam in 1999 op de markt in Nederland en was verkrijgbaar in één uitvoering: een 2.0-liter motor, handgeschakelde versnellingsbak en achterwielaandrijving. Deze motor is goed voor 241 pk en 205 Nm. In Europa gebruikt Honda deze motor van 1999 tot 2009. Amerikaanse S2000’s hebben vanaf 2003 een iets grotere 2,2 motor die iets minder toeren draait, maar meer koppel afgeeft.

Honda S2000 (AP1) grijs (1999) interieur blauw

De eerste serie van de S2000 (AP1) wordt van 1999 tot 2003 gebouwd. In 2001 wordt de auto op een paar kleine punten aangepast. Zo heeft het dak een glazen ruitje en is Nürburgringblauw mogelijk. In 2003 volgt er een grote facelift (AP2), waarbij de auto technisch en optisch wordt aangepast. Deze worden sinds 2004 in Nederland geleverd tot en met 2009, het laatste jaar dat je de auto nieuw kon kopen.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Verrassend veel! Op dit moment rijden er meer dan 600 Honda S2000’s in Nederland rond. Daarvan zijn er iets meer dan 300 nieuw geleverd. De rest is geïmporteerd. Dat laatste aantal zal nog oplopen, uiteraard. Nieuwe exemplaren komen er niet meer bij, importexemplaren wel. Interessant om te zien is dat de meeste exemplaren uit het jaar 2000 komen (dik 200). Ongeveer 100 komen uit 2001. 2009 is het minst voorkomende jaar.

Wat kost een Honda S2000 als occasion?

De tijden dat je voor 10.000 euro een S2000 kon scoren, liggen achter ons. Ten eerste is het aanbod niet groot. Op dit moment staan er in Nederland slechts tien exemplaren te koop. De goedkoopste Honda S2000 kost 14.000 euro. Dan heb je een rechtsgestuurd exemplaar uit Engeland. Wil je het stuur aan de linkerkant hebben, dan ben je 20.000 euro kwijt voor een exemplaar met 200.000 kilometer. Schrik niet van de hoge kilometerstanden: dit zijn oudere auto’s die je prima dagelijks kon gebruiken.

Dus 200.000 kilometer is alsnog minder dan 10.000 kilometer per jaar. Veel exemplaren staan rond de 30.000 euro te koop. Die hebben om en nabij de 100.000 kilkwam ometer gelopen en aantoonbare historie. De duurste Honda S2000 van Nederland is een Final Edition met uit 2009 met 60.000 kilometer. Die moet 44.950 euro kosten.

Even goed om rekening te houden, de waarde van S2000 kan ernstig fluctueren. Net zoals bij toelating voor een goede kleuterschool, is afkomst erg belangrijk voor de waarde.

  • Origineel Nederlands, NAP
  • Europees model, import stuur links (uit Duitsland of Frankrijk, bijvoorbeeld)
  • Europees model, import stuur rechts (uit Engeland of Ierland, bijvoorbeeld)
  • USDM model, import, stuur links (uit de VS)
  • Japans model, import, stuur rechts (Rechtstreeks uit Japan, of via Engeland)

Wat kost een Honda S2000 als occasion in Duitsland?

Zoals verwacht, is het aanbod in Duitsland vele malen groter. Op het moment van schrijven staan er 50 exemplaren te koop. De goedkoopste Honda S2000 in Duitsland kost 15.900 euro, maar dat is een zwaar gemodificeerde circuitauto met 180.000 kilometer. De eerste straatlegale S2000 is een getuned exemplaar met Veilside-bodykit. Als dit jouw smaak is, kun je dit exemplaar aanschaffen voor 17.800 euro.

Honda S2000 (AP1) grijs (1999) zijkant dak omlaag monte carlo

Tussen de 25.000 en 30.000 euro is er voldoende keuze uit nette gebruikte exemplaren, net als in Nederland. Het grote verschil is de keuze boven de grens van 30 mille. Veel jonge exemplaren met weinig kilometers zijn goed te vinden. Ook staan er wat gelukszoekers tussen met keurige auto’s voor krankzinnige prijzen. Ook staan er enkele S2000’s met zeer weinig kilometers (minder dan 20.000), die kosten rond de 50.000 euro,

Is de Honda S2000 betrouwbaar?

Ja, dat was immers een van de redenen waarom het model zo populair is. De Honda S2000 kent geen enorme gebreken. Die F20C-motor levert niet alleen veel vermogen, maar het blijft dus ook heel. Dat de auto betrouwbaar is, wil niet zeggen dat de S2000 geen onderhoud nodig heeft. Dat moet elk jaar gebeuren. Het zijn nu ook oude auto’s geworden. Dus dingen als rubbers, slangen en pakkingen kun je soms beter preventief vervangen.

Honda S2000 (AP1) grijs F20C motor

Het is ook afhankelijk wie de vorige eigenaar was. De S2000 is een auto die uitnodigt om op zijn staart te trappen. Dat kan die prima hebben, maar dan moet ie wel keurig warmgereden zijn en goed onderhouden. Check dus vooral op olielekkages of zweten. Dat hoort ie namelijk niet te doen. Koop het liefst van een particulier die de auto aantoonbaar lang heeft, het liefst in een garage.

Hoe rijdt zoiets?

Dat is een lastige om eerlijk te beantwoorden. Waar de Honda Integra Type-R of de Honda NSX briljant rijdende auto’s zijn, geldt dat niet voor de S2000. De besturing is relatief traag en gevoelloos, wat niet past bij het type auto. Ook is de motor een aan-uit machine. Heel erg leuk, als je volgas rijdt, maar op halfgas merk je dat de motor er weinig zin in heeft. Bij vroege exemplaren is de wegligging nogal wispelturig. De achterkant is er licht en de besturing is te traag om het goed op te vangen.

Honda S2000 (AP1) grijs (1999) voorkant dak omlaag

Latere exemplaren werden beter. Zeker de faceliftmodellen met iets grotere wielen, betere banden en VSC (het ESP van Honda). Maar het is een geweldige toercabrio voor erbij om met zijn tweeën op pad te gaan. Heel comfortabel is het niet, maar je hebt net wat meer ruimte dan in een Mazda MX-5 of Toyota MR2. Ook staat het prestatiepotentieel op een hoger plan. Het schakelen is trouwens een waanzinnig genot: het is misschien wel de best schakelende auto ooit gemaakt.

Wat zijn de concurrenten van de Honda S2000

We noemden net de MX-5 en MR2, maar die staan eigenlijk ietsje lager op de ladder. Zoek je een Japanse cabrio met gelijkwaardige prestaties, dan is de Nissan 350Z Roadster een alternatief. Die heeft (veel) meer koppel, maar is ook aanzienlijk zwaarder. Een andere directe concurrent is de BMW Z4 3.0i (E85). De BMW voelt minder lichtvoetig aan, maar heeft eveneens een fraaie motor. Voor de prijs van een redelijke S2000 koop je een bloedmooie Z4.

Als we kijken naar de afschrijving, is een Porsche Boxster ook een uitstekende concurrent. In het budget kun je de 987-generatie met gemak vinden. De Boxster heeft fraai klinkende zescilinder boxermotor. Qua rijeigenschappen staat de Boxster op een (veel) hoger plan: de besturing is directer met meer feedback en de balans is beter. Qua kosten en betrouwbaarheid maakt de Honda er gehakt van.

Is een Honda S2000 zijn prijs waard?

De S2000 is nooit echt goedkoop geweest en zal dat ook zeker nooit worden. In vergelijking met zijn concurrenten is de S2000 niet noemenswaardig beter om te rijden. Toch zijn we geneigd door te zeggen dat Honda S2000 zijn geld waard is. De afschrijving zal minimaal zijn (als die er al is). De betrouwbaarheid zorgt ervoor dat je voor relatief lage kosten jaar en jaar uit een leuke auto voor de zomer hebt.

Honda S2000 (AP2) blauw (2003) zijkant voor links schuin stilstaand

Ook het verbruik, het onderhoud, de onderdelen, motorrijtuigenbelasting: alle kosten zijn te overzien. Dus ja, heel erg goedkoop zijn ze niet en voor het geld kun je een leukere of betere auto kopen. Maar onder aan de streep zullen die voor meer kopzorgen zorgen dan de Honda. Tenslotte is er nog een onderbelicht aspect van de S2000: hij is tijdloos mooi. Bij een BMW of Porsche van 20 jaar oud zie je gewoon dat ze oud worden. De S2000 is eenvoudig en klassieken komt daardoor nog fris over.

Saab 9-5 (Y3SG) grijs (2010) zijkant voor schuin

Lees ook: Dit kost een Saab 9-5 tegenwoordig

Reacties

  • Dave heeft op 22 december 2024 geschreven:

    Toen ik een paar jaar geleden voor mijn huidige auto op zoek was stond ook een S2000 hoog op het lijstje.
    Het is hem niet geworden en nooit spijt gehad van de gemaakte keuze, een 350Z.
    De S2000 pas nog hier in de buurt zien rijden, en zelfs in het saaie zilvergrijs waarin je hem vaak ziet blijft het een prachtige verschijning. Berijders krijgen van mij dan ook altijd een welgemeende opgestoken duim!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)