Het is nog best een uitdaging om voor een beperkt bedrag een auto te vinden die zowel enorm snel en fun is, als een betrouwbare familieauto. De Seat Leon Cupra is een van de weinige auto’s die deze combinatie lijkt te kunnen bieden. In dit artikel bespreken we specifiek de Seat Leon van de 5F-generatie, gebouwd van 2012 tot 2018. Wat kost zo’n Seat Leon Cupra en is de auto dat waard?
Voordat we aftrappen, een beknopte samenvatting van het model. De Seat Leon Cupra combineert kort gezegd het chassis van de Volkswagen Golf GTI met de motor van de Golf R. De auto staat op het MQB-platform en je kunt de rappe Spanjaard krijgen als vijfdeurs hatchback of als driedeurs hatchback, ‘SC’ genaamd. In februari 2015 kwam daar een stationwagon (‘ST’) bij.
Seat Leon Cupra als occasion: wat kost het?
In alle gevallen kun je kiezen tussen een zeventraps DSG-automaat of een handgeschakelde zesbak. Hier in Nederland had de Leon Cupra 280 pk bij aanvang, maar in andere landen was er ook een 265 pk-versie beschikbaar. Deze heeft standaard 18-inch wielen en spiegelkappen in carrosseriekleur. Het pk-verhaal is overigens wat verwarrend, want in oktober 2015 kregen alle Cupra’s 290 pk.
In 2017 kreeg de Leon Cupra een facelift. De wijzigingen waren minimaal, maar de Cupra kreeg nu 300 pk. Nieuw was de komst van de Leon Cupra ST met 4Drive-vierwielaandrijving. Deze was alleen beschikbaar met automaat. Als uitzwaaimodel was er de Leon Cupra R, herkenbaar aan de bronzen details en een complete uitrusting.
Wat kost een Seat Leon Cupra als occasion?
In Nederland staan er zo’n 100 exemplaren van de Seat Leon Cupra te koop. De prijzen beginnen bij zo’n 15.000 euro. Voor dat geld heb je een vroeg exemplaar (2014) met meer dan 180.000 kilometer op de teller. Meer dan 85 procent heeft een DSG-automaat, de handgeschakelde versie is dus schaars. De stationwagon (ST) is behoorlijk populair; bijna de helft van de exemplaren is een station. De driedeurs ‘SC’ is daarentegen vrij zeldzaam.
Faceliftmodellen zijn niet veel duurder. Voor 21.000 euro vind je facelift-exemplaren uit 2017 met een kilometerstand rond de 140.000 kilometer. De duurste Leons zijn de Cupra R’s. Een stationwagon met vierwielaandrijving, Brembo-remmen, schaalstoelen en alle opties kost ongeveer 35.000 euro, maar dan staat er minder dan 70.000 kilometer op de teller.
Wat kost een Seat Leon Cupra als occasion in Duitsland?
Het aanbod bij de buren is veel groter. In Duitsland beginnen de prijzen vanaf 11.000 euro, maar dat zijn vaak getunede exemplaren ‘met wat werk’. Vanaf 13.000 euro beginnen de ‘serieuze’ exemplaren met 180.000 km op de teller. Dit zijn wel de 265 pk-uitvoeringen. Handgeschakelde versies lijken wat goedkoper te zijn.
Over het algemeen genomen kost de Seat Leon Cupra zo’n 10 tot 20 procent minder in Duitsland. Dat is ook ongeveer wat je kwijt bent aan BPM en invoerkosten om zo’n auto op gele platen te krijgen. Het voordeel is wel dat in Duitsland de keuze veel groter is. Met name als je een leuke kleur zoekt of een aparte variant. Dan is de kans van slagen in Duitsland een stuk groter. Wil je gewoon een grijze vijfdeurs met automaat? Die vindt je ook in Nederland.
Is de Seat Leon Cupra betrouwbaar?
Ja, zeker. In de basis is het een betrouwbare auto. Ze beginnen nu wel wat ouder te worden, dus sommige kwaaltjes komen steeds vaker voor. Meer dan ooit is het belangrijk om naar de onderhoudshistorie en eigenarenhistorie te kijken. De distributieketting kan na verloop van tijd wat gaan rekken, dus deze preventief vervangen is raadzaam.
Dit geldt overigens voor de meeste moderne motoren. Ook de thermostaat kan preventief vervangen worden, want deze wil soms lekken, of beter gezegd: de behuizing van de thermostaat. Bij handgeschakelde Cupra’s kan de koppeling na verloop van tijd gaan slippen. Er is geen vaste kilometerstand waarbij dit gebeurt; het hangt af van hoe de vorige eigenaar met de auto is omgegaan.
De Leon kun je eenvoudig voorzien van meer vermogen. Veel eigenaren hebben dat ook gedaan. Hoewel er niets mis hoeft te zijn met een getunede auto, is het belangrijk om te checken wat er allemaal aan gedaan is en door wie. Bij getunede motoren moet het onderhoudsinterval minimaal worden gehalveerd.
Hoe rijdt het dan?
Hilarisch. Het meest indrukwekkende is dat de Seat Leon een breed inzetbare hot hatch is. Dankzij het sperdifferentieel kun je het vermogen goed kwijt. Zelfs in standaarduitvoering zijn deze auto’s al heel snel. Tegelijkertijd is het ook een zeer bruikbare auto voor dagelijks gebruik. Het is dus echt het beste van twee werelden.
Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Op zich wel, maar houd er rekening mee dat de Seat Leon tegen een lagere prijs is gebouwd dan bijvoorbeeld een Audi A3 of Golf. Het interieur is simpel en sober van opzet. Ook merk je qua verfijning dat Seat niet het meest premium is: rolgeluiden en windgeruis komen duidelijker door. Het is echter niet storend, want je hebt de tijd van je leven.
Wat zijn de concurrenten?
Dat hangt een beetje af van welke uitvoering je kiest. De Volkswagen Golf GTI biedt meer verfijning, maar is minder snel en minder uitgesproken. De Golf R en Audi S3 zijn wat serieuzer en duurder. Voor de meer hardcore uitvoeringen van de Leon Cupra (zoals de Sub-8) kun je de Honda Civic Type-R of Renault Mégane RS. als concurrenten zien.
Een ander tof alternatief dat vaak vergeten wordt, is de Peugeot 308 GTI, vooral de Peugeot Sport-versie. Wil je een concurrent voor de Leon Cupra Stationwagon, dan kom je uit bij de Ford Focus ST Wagon. Kortom, er zijn genoeg concurrenten te bedenken voor de Leon Cupra, hoewel er niet echt een rechtstreekse concurrent lijkt te zijn.
Is een Seat Leon Cupra zijn prijs waard?
Ja, 100 procent. Het was altijd al een gunstige aanbieding en dat is nog steeds zo. Dit komt deels omdat je ze een beetje moet kennen. De echte enthousiasteling weet dat hier een dikke motor in zit met een geweldig onderstel. Het grote publiek zal echter eerder neigen naar een Volkswagen. Dat valt te begrijpen, want er is weinig sjeu aan boord.
Alassad heeft op 8 september 2024 geschreven:
Ik begreep dat ie wel behoorlijk zuipt, met een verbruik van op z’n best 1op10.
n175 heeft op 8 september 2024 geschreven:
Op korte stukken in sportstand gaat je dat best lukken ja. Lange ritten in normaal of eco is 1 op 15 prima haalbaar. Toegegeven dat je daar de auto niet voor koopt, maar wel fijn naar je vakantiebestemming.