Afgelopen week maakte volkswagen bekend de Arteon uit het gamma haalt. Dat vinden wij allemaal erg jammer, want de Arteon is een van de gaafste Volkswagens van het moment. Maar ja, er werden vorig jaar slechts 69 exemplaren van verkocht (waarvan vast nog een paar dealerauto’s). Ook is de Arteon gebaseerd op de vorige generatie Passat, terwijl er al een nieuwe generatie in de showrooms staat. Nu de Arteon uit productie is, rees bij ons de vraag: wat kost een Volkswagen Arteon tegenwoordig nog?

De Arteon is zo’n typische auto die nieuw niet enorm interessant is voor de leaserijder, maar wel een gewilde occasion. Het is geen praktische crossover, maar je kunt prima met een gezin op pad met een Arteon. Het exterieurdesign is sportief doch zakelijk verantwoord: je stoot er niemand mee tegen het hoofd. Daarbij zal de kenner herkennen dat je iets leuks hebt. Ten opzichte van de Passat heeft de Arteon meestal iets dikkere motoren en luxere aankleding. Klinkt niet verkeerd, toch?

Specificaties

De Volkswagen Arteon verschijnt in 2017 op de markt als opvolger van de Volkswagen CC (dat weer het faceliftmodel is van de Passat CC. Het is dus de derde generatie ‘Passerati’. Het is een zogenaamde vierdeurs coupé, maar eigenlijk is het een vijfdeurs liftback. De Arteon is wat sportiever en luxer dan de Passat. Het minimale vermogen is 150 pk, voor zowel de benzine (1.5 TSI) als diesel (2.0 TDI). Bijna alle Arteons hebben voorwielaandrijving, op de dikste benzine en diesel na: die hebben standaard 4Motion.

Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak

In 2020 ontvangt de Arteon een facelift. Deze is vrij bescheiden als het gaat om optische aanpassingen. Een andere grille, nieuwe LED-rijdagrijverlichting en zo’n smaakgevoelige lichtbalk tussen de koplampen. Ook zijn er de nieuwe ‘platte’ VW-logo’s. In het interieur is er een nieuwe virtual cockpit, een nieuw navigatiesysteem en de mogelijkheid voor een Harman Kardon-systeem met 700 Watt. Apple Carplay is nu draadloos.

Belangrijker is dat Volkswagen de keuze qua uitvoeringen vergroot. Voor het eerst komt er namelijk een stationwagonvariant die ze Shooting Brake nemen. Heel belangrijk voor ons Nederlanders is de komst van de eHybrid, een plug-in hybride. Deze heeft met 218 pk meer vermogen dan de benzine 190 pk) en diesel (200 pk), maar kost 4.500 euro minder. Op een volle accu kan deze ongeveer 60 kilometer halen. Vierwielaandrijving is niet meer mogelijk in ons land.

Volkswagen Arteon Facelift 2020 blauw

We zeggen specifiek in ons land, want in Duitsland kun je de 2.0 TDI met 200 pk wel gewoon met 4Motion krijgen. De 240 pk biturbodiesel overleeft de facelift niet. Overigens kun je in ons land de 150 pk diesel niet krijgen, maar op andere markten wel. De grootste omissie is de Arteon R, het sportieve topmodel. Deze heeft een 2.0 TSI met 320 pk en 420 Nm, zeventraps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Je kan

Hoeveel zijn er in Nederland?

Er rijden er net iets meer dan 3.000 exemplaren van de Arteon in Nederland. Dat is voor het type auto niet heel erg veel, maar meer dan dat Pon (de Volkswagen-importeur) naar Nederland heeft gehaald. In totaal zijn er zo rond de 1.300 exemplaren geïmporteerd. Een kleine 900 zijn dus uitgevoerd. In vergelijking met zijn voorganger, de CC (200 exemplaren van verkocht in ons land), is de Arteon aanzienlijk populairder.

Maximumsnelheid in Nederland Volkswagen Arteon Shooting Brake met Nederlands kenteken op de snelweg

Wat kost een Volkswagen Arteon als occasion?

In Nederland staan er op dit moment iets meer dan 250 Arteons te koop in Nederland. De goedkoopste Volkswagen Arteon van Nederland kost 17.949 euro. Voor dat geld heb je niet een oude standaarddiesel, maar een compleet uitgeruste 2.0 TSI met R-Line pakket en de nodige opties. Reden van de lage prijs is de kilometerstand van 260.000 kilometer. Aan de andere kant: het is een NAP-stand, waarschijnlijk van een eigenaar die veel lange stukken heeft gereden.

Rond de 20.000 euro is er keuze uit eenvoudige 2.0 TDI- of 1.5 TSI-modellen met om en nabij twee ton op de klok. Als je iets verder spaart, tot 25.000 euro, is de keuze aanzienlijk groter en kun je ook Arteons vinden met minder dan een ton op de klok. De eerste faceliftmodellen vind je ook vanaf 25.000 euro, maar die hebben dan twee ton of meer op de klok staan

Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak

De goedkoopste Shooting Brake kost 27.900 euro, dan heb je een 2.0 TSI met veel kilometer. Rond dit bedrag vind je ook de eerste eHybrids. Een geïmporteerde Arteon R Shooting Brake uit 2022 met slechts 21.000 kilometer. Volgens de verkoper c.q. komedianten in spe moet die 70.000 euro kosten. Tip: dat is ie niet waard. Voor 50.000 euro vindt je een hoop compleet uitgeruste R-Line hybrides met nauwelijks kilometers op de klok.

Wat kost een Volkswagen Arteon als occasion in Duitsland?

Nu we weten wat een Volkswagen Arteon in Nederland kost, kijken we over de grens, dan zien we waarom Volkswagen de Arteon bouwde. De Duitsers smulden ervan. Het aanbod is vele malen groter. Er staan er meer dan 2.600 te koop. Zolang deze rubriek op TopGear bestaat, is dat verschil nog nooit zo groot geweest. De goedkoopste Arteon in Duitsland kost 16.500 euro. Dan heb je een 150 pk dieseltje met 230.000 kilometer op de klok.

Volkswagen Arteon 1.5 TSI Elegance Business

Zoals gezegd, de keuze is reuze, maar de bedragen schelen niet eens zo heel erg veel met Nederland. Zeker niet als je rekening houdt met de kosten om er eentje te importeren. Dit zijn nog relatief verse auto’s, dus moet er nog een aanzienlijk gedeelte qua BPM betaald worden. Mocht je shoppen bij een Volkswagendealer, de Das Welt-garantie van Volkswagen geldt voor heel Europa.

Is de Volkswagen Arteon betrouwbaar?

Dit is een lastige vraag, want het is nog een relatief moderne auto. Dat betekent dat nog niet alle issues naar boven zijn gekomen. Soms heeft dat nog een paar jaar nodig voordat we zien welke issues structureel de kop op kunnen steken. Paar kleine puntjes: de velgen zijn bijna altijd groot, let op dat ze niet te beschadigd zijn. Banden zijn prijzig dus check of ze nog goed zijn. Bij exemplaren van 2017 tot 2019 kan een scheef afgesleten band komen door een defecte behuizing van de wiellager.

Volkswagen Arteon 1.5 TSI Elegance Business interieur

Uiteraard is het goed om de historie te controleren. Dat is belangrijker dan de kilometerstand, eigenlijk. Turbo, distributieketting en dergelijke gaan langer mee met goed onderhoud. De waterpomp kan voortijdig de geest geven. In het geval van de automaat: die moet soepel schakelen. Is dat niet het geval, wil het vervangen van de transmissieolie soelaas bieden.

Hoe rijdt zoiets?

Als een sportieve Passat. De reguliere Passat van deze generatie (B8) is al een puike auto. De Arteon ruilt een klein beetje comfort in voor een redelijk wat meer scherpte. Het zijn meer aanpassingen dan dat het echt een andere auto is. Het is typisch een Volkswagen, dus dat betekent dat de zitpositie uit de kunst is en alles precies waar je het verwacht.

v

Qua motoren is redelijk wat keuze. De 150 pk-versies van de 1.5 TSI en 2.0 TDI zijn voor gebruik in Nederland meer dan voldoende. Maar hé, het is een Passat met meer sjeu, dus gun jezelf iets meer power onder je rechtervoet en kies voor een 2.0 TSI of een sterkere 2.0 TDI. Het zijn geweldige reisauto’s voor de langere afstanden. In een ruk naar Italië rijden is een genot. Elke dag op en neer naar kantoor kan ook, natuurlijk.

Wat zijn de concurrenten van de Volkswagen Arteon?

De meest direct concurrent is natuurlijk de Audi A5 Sportback. Die tweede generatie kwam in 2017 op de markt. Ondanks dat het beide modellen van de Volkswagen Group zijn in dezelfde klasse, zijn ze niet identiek. De Audi A5 staat niet op het MQB, maar MEB-platform en heeft de motor in lengte voor de vooras liggen. Het vierwielaandrijvingssysteem is ook anders. De A5 is er met meer motoren, waaronder een paar puike zescilinders die je in de Arteon niet kan krijgen. Wel is de A5 iets duurder.

Een andere logische concurrent is de BMW 4-serie Gran Coupé. Deze is ook ietsje duurder dan een vergelijkbare Arteon. Let op: de 418i is een driecilinder, wat niet echt past bij de auto. Een ander verschil is dat de BMW 4-serie achterwielaandrijving heeft. Ook hier zijn er diverse zescilinders, mocht je dat wensen.

BMW 4-serie Gran Coupé zilvergrijs zijkant

Tenslotte is daar een outsider in de vorm van de Kia Stinger. Ook dit is een middenklasse liftback met een sportieve premiumsaus eroverheen. In dit geval gaat het om de viercilinder Stingers die je goed kunt vergelijken. Gek genoeg heeft de Kia iets meer sjeu, maar his de Arteon praktischer. Ook is de Stinger zeer zeldzaam. Check ook ons artikel om te zien wat een Kia Stinger tegenwoordig kost.

Kia Stinger GT groen zijkant voor rechts (2023)

Is een Volkswagen Arteon zijn prijs waard?

Jazeker, dit lijkt het perfecte moment om er eentje te kopen. De auto komt bij lange na niet verouderd over. Wel is het handig om even te kijken welke Arteon je gaat kopen. Idealiter pak je een model van zo’n 4 jaar oud die bij een merkdealer wordt aangeboden. Dan heb je nog 24 maanden Das Welt-garantie, zonder dat je de nieuwprijs betaalt.

Sla de 150 pk-versies over. Niet omdat die verkeerd zijn, maar omdat je jezelf net dat beetje meer moet gunnen. Kijk uit met de Arteon R’s die in Nederland te koop staan. Ja, ze zijn heel erg gaaf en rijden uit de kunst, maar voor 50 tot 70 mille kun je bij andere merken ook goed terecht en dan krijg je meer dan vier cilinders.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)