
De Autobianchi A112 was de eerste hot hatch, de VW Golf de auto die het genre groot maakte en de Peugeot 205 GTI de meest legendarische, maar dat zijn inmiddels allemaal klassiekers. Als je een leuke, moderne interpretatie van het genre zoek, is de tweede generatie Fiesta ST een puike optie. Het is zo’n auto waarbij alles mooi samenkomt wat een hot hatch zo leuk maakt. En nee, dat zijn niet alleen de prestaties in een rechte lijn. Kortom: wat kost Ford Fiesta ST tegenwoordig nog?
Voor een lange tijd waren ze namelijk nog behoorlijk prijzig vanwege de jonge leeftijd, maar nu zijn de eerste exemplaren inmiddels al dertien jaar oud. Dus hoever zijn de prijzen gezakt? Want voor de juiste prijs is het een topaanbieding. We gaan nu kijken wat ze kosten, waar je op moet letten en wat de eventuele alternatieven zijn.
Wat kost een Ford Fiesta ST als occasion (2012-2017)?
Specificaties
Het duurde even voordat Ford de Fiesta ST klaar had. De standaard Fiesta is al een prettig sturende auto, dus waren de verwachtingen hooggespannen. De ST-versie kwam pas ná de facelift op de markt in 2012. Er is dus niet heel erg veel diversiteit qua aanbod. Toch is het even goed om te weten dat er een paar kleine verschillen zijn. De motor is in alle gevallen een 1,6-liter viercilinder turbomotor met 182 pk en 290 Nm. Middels een overboost bedraagt dat vermogen 200 pk gedurende 20 seconden volgas.

De prestaties zijn prima: van stilstand naar 100 duurt slechts 6,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 225 km/u. In Nederland kon je kiezen uit een ‘ST1’ of een ‘ST2’. Het verschil is puur de uitrusting. De ‘ST1’ is de kale basisversie, de ‘ST2’ krijgt halfleren Recaro-sportstoelen met bipsverwarming, Sony audiosysteem en automatische airco.
In 2016 veranderen er een paar dingen. De ‘ST1’-uitvoering komt te vervallen. De ST is dan altijd een ‘ST2’. Tevens wordt dat jaar de ST200 onthuld op de Salon van Genève. Deze heeft 200 pk standaard en 215 pk met de overboost en is daardoor 2 tienden sneller op de sprint naar 100 (6,7 seconden). Bijzonder, vanaf 2016 is de auto er ook als vijfdeurs. In de VS was de Ford Fiesta ST altijd een vijfdeurs. In 2017 komt er een nieuwe generatie Fiesta en gaat de ST uit productie. In de VS is ie er tot 2019.
Hoeveel zijn er in Nederland?
Dat is een beetje lastig te bepalen. Er zijn er sowieso twintig die als ‘Fiesta ST’ geregistreerd zijn. Maar in de meeste gevallen is het natuurlijk gewoon een Fiesta. Dus exacte aantallen zijn niet te vinden, maar destijds werden er nog wel wat van verkocht en het is een auto die men graag importeert. Het is niet zoals met een Yaris GRMN dat je ze op twee handen kan tellen. Een paar honderd exemplaren zijn er sowieso.
Wat kost een Ford Fiesta ST als occasion?
In Nederland staan er ongeveer 80 exemplaren te koop. De goedkoopste Ford Fiesta ST van Nederland kost 7.500 euro. Dan heb je uiteraard een vroeg exemplaar met bijzonder veel kilometers: meer dan 270.000 km. Voor niet heel erg veel meer heb je exemplaren met aanzienlijk minder kilometers: onder de 8.000 euro vind je zat exemplaren met minder dan twee ton op de klok. Rond de tien mille staan er zat nette ST’s met rond de anderhalve ton.

De goedkoopste ST200 is 11.950 euro (2016, 175.000 km). Voordat bedrag heb je ook nette ST’s van rond dat bouwjaar met 100.000 km op de klok. De duurste Ford Fiesta ST van Nederland is uiteraard ook een ST200. Dat exemplaar komt uit 2016 en heet slechts 37.000 kilometer ervaring.
Even iets waar je op moet letten: tuning. De Ford Fiesta ST is een auto die wereldwijd verkocht is en veel liefhebbers kent. Er staan veel auto’s te koop met allerlei vormen van modificaties. Voor de restwaarde is het simpel: hoe origineler, hoe beter. Ga je shoppen en heb je tuningsplannen, kun je daar je voordeel meedoen. Zorg wel dat de modificaties echt upgrades zijn, dus een Miltek-uitlaat, setje OZ-velgen of KW-schroefset is een pre dan merkloze modificaties.
Wat kost een Ford Fiesta ST als occasion in Duitsland?
Als er toch zoveel importauto’s staan, waarom zou je het dan niet zelf doen? Dan weet je in elk geval in welke staat de auto de grens over is gegaan. En soms kun je dan ook behoorlijk wat geld besparen. Hoe zit het met deze auto? In Duitsland staan er ‘slechts’ 130 exemplaren van te koop. Dat is niet enorm veel meer dan in Nederland. De goedkoopste Ford Fiesta ST in Duitsland kost 6.000 euro. Dat is een vroeg exemplaar met veel kilometers en een schadeverleden.

Onder de zeven mille heb je nog gewoon keuze, overigens. Verrassend genoeg zagen we in Nederland meer getunede auto’s dan in Duitsland, maar dat kan ook een momentopname zijn. Dat geldt ook voor het kleurenaanbod: veel meer rood en blauw, terwijl in Nederland veel wit, zwart en grijs is. Verder komt het qua prijzen behoorlijk overheen met Nederland. Het kleine voordeel dat je hebt, ben je kwijt met importkosten.
Is de Ford Fiesta ST betrouwbaar?
Over het algemeen wel. De Ford Fiesta ST heeft geen specifieke aandachtspunten die desastreus kunnen zijn. Dat wil niet zeggen dat ze perfect zijn. Dit zijn nu ook 13 jaar oude auto’s en in die tijd kan er veel gebeuren. Controleer hoe de auto gebruikt is. Zijn de wielen netjes? Zijn er beschadigingen op de carrosserie? Hoe ziet het interieur eruit? Natuurlijk zal er hard mee gereden zijn, daar is de auto voor gemaakt. Maar de Ford Fiesta ST moest wel met zorg onderhouden worden.

Het is niet de best afgewerkte auto en je ziet de Fiesta tegen een prijs gebouwd is. Het is in basis een betaalbare hatchback. Dus rammeltjes, piepjes en kraakjes kunnen voorkomen. Goedkope plastics kunnen wat gaan loszitten. Kortom, zoek een exemplaar dat goed is bijgehouden.
Hoe rijdt zoiets?
Precies zoals je zou verwachten. We draaien er niet om heen, dit is de leukst rijdende auto in zijn klasse. En het mooie is, de concurrentie (komen we zo even op terug) was bijzonder goed in die periode. De prestaties zeggen maar een gedeelte van het verhaal. Dit zijn namelijk bijzonder vermakelijke auto’s. De besturing is heel erg direct en precies, met behoorlijk wat communicatie. Het schakelen gaat met een korte, trefzekere slag. Ondanks de aanwezigheid van een turbo is er niet sprake van enorme ‘lag’.

De wegligging is echter het hoogtepunt. De Fiesta kent eigenlijk geen onderstuur. Ook als je sneller een bocht doorgaat, blijft de voorkant lang grip houden en is de achterkant wat losser. Dat zorgt voor een enorme smile op jouw gezicht. Met deze auto kun je heerlijk spelen, ook zonder dat je rijbewijs in gevaar komt. Op de Autobahn kom je verrassend goed mee, maar het is niet de auto om in een paar uurtjes naar de Zwitserse grens te blazen.
Wat zijn de concurrenten van de Ford Fiesta ST?
Renault Clio RS

De Clio RS is eveneens een hot hatch die net eventjes wat serieuzer is. Een groot verschil is dat de Clio altijd een automaat heeft. Deze kun je met flippers aan het stuur bedienen. Een ander verschil is dat de Clio altijd een vijfdeurs hatchback is. Qua wegligging en prestaties komen de twee behoorlijk overeen. Ook qua betrouwbaarheid en onderhoud komen de Ford Fiesta ST en Clio RS redelijk overeen.
Mini Cooper S

De derde generatie Mini Cooper S is nog altijd een leuk sturende auto en een puike occasion. In tegenstelling tot veel concurrenten heb je altijd een 2,0-litermotor onder de kap met behoorlijk wat potentie. Wel aardig wat duurder, zeker als je een origineel Nederlandse auto zoekt met heel veel opties. Dan zijn ben je zo het dubbele kwijt van een Fiesta en je hebt niet twee keer de lol. Iets duurder in onderhoud.
Peugeot 208 GTI

De Peugeot 208 GTI was een geweldige comeback voor het merk, ten opzichte van zijn voorganger (de 207 RC). De 208 GTI heeft ook een handbak en drie deuren. De Peugeot heeft wat meer charme en een fraaier interieur. Het is ietsje meer een sportieve allrounder dan een constant stuiterende hot hatch. Qua betrouwbaarheid een stuk beter dan het imago doet vermoeden (de 207 RC was niet best), maar die 1.6 THP heeft wel wat zorg nodig.
Is een Ford Fiesta ST zijn prijs waard?
Oh, ja, zeker. Er zijn weinig auto’s die erbij in de buurt komen voor deze prijs. Het is nog een relatief moderne auto, die je dagelijks behoorlijk goed kunt gebruiken. Als er een paar leuke wegen zich aandienen, dan heb je de grootst mogelijke lol. Op een bochtige bergweg moet je echt een serieuze sportwagen hebben om dit bij te houden. Tegelijkertijd is het een praktische hatchback. En dat voor (ruim) minder dan 10.000 euro.
En nog een alternatief: Abarth 500; wel één van de vele varianten met 160+ pk’s natuurlijk.