Het is interessant om te zien hoe mensen op het internet met de hakken in het zand staan als het gaat om de transitie naar alternatieve aandrijflijnen. Met een enorm breed onderwerp als auto’s bestaat er natuurlijk ook de kans dat er niet één oplossing is voor de toekomst, maar er meerdere mogelijk zijn. Dat het niet alleen elektrisch hoeft te zijn, bewijst deze Hyundai Initium. Dat is de laatste studie van de Zuid-Koreanen.

Omdat het een medium crossover is qua formaat, gaan we er een beetje van uit dat dit de opvolger voor de Hyundai Nexo is. Op dit moment kun je bij Hyundai al een waterstofauto (de Nexo) bestellen. Wellicht is het handiger om even te wachten, want de nieuwe Hyundai Initium heeft een enorm voordeel te hebben ten opzichte van de huidige Nexo.

Art of Steel (ja, daar dacht jij ook aan)

Dat is namelijk de styling. Hyundai heeft de afgelopen jaren een paar flinke stappen gezet. Ze zijn vrijwel allemaal herkenbaar en markant vormgegeven. In dit geval gaat Hyundai een stapje verder met de art of steel-designtaal. De huidige Nexo is best een keurige verschijning, maar stamt al uit 2018. Toen waren crossovers nog rond en vloeiend vormgegeven. De Hyundai Initium is het hoekig en stoer, keurig in lijn met de Ioniq 5 en Santa Fe.

Hyundai Initium concept (2024) grijs zijkant links voor links achter schuin

Qua techniek is het dus een auto ‘op waterstof’. Volgens sommigen is dat beter dan elektrisch, maar het ironische is dat een auto op waterstof (vaak) óók elektrisch is. De Initium is voorzien van een elektromotor met een vermogen van 204 pk. Het grote verschil is de energievoorziening. De Initium heeft een piepkleine accu die de motor voedt, de accu krijgt op zijn beurt de energie uit een brandstofcel. Deze ietwat omslachtige manier is alsnog (veel) lichter dan een loodzware grote accu.

Hoe ver kom je op een volle lading waterstof met de Hyundai Initium?

Het voltanken van een brandstofcel gaat veel sneller en de actieradius is groter. Volgens Hyundai kun je met de Initium meer dan 650 kilometer op een lading halen. Dat is min of meer gelijk aan de Hyundai Nexo. Toegegeven, alleen de verstokte dieselrijder met een blaas van 20 liter eist een grotere actieradius, zeker als het tanken zo snel gaat.

Lees ook: Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ‘tanken’

Deze Hyundai Initium is een voorbode voor een auto die in 2025 bij de dealers moet staan. Of de auto naar Nederland komt, is niet bekend. De Nexo is op dit moment leverbaar vanaf 69.995 euro. Om even een beeld te krijgen, sinds 2018 rijden er 361 exemplaren in ons land. Naast de ietwat hoge prijs is het grootste nadeel dat er slechts 14 waterstofstations zijn in Nederland zijn. Op dit moment is er naast de Nexo één waterstofauto leverbaar in Nederland, de Toyota Mirai.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)