
Het is interessant om te zien hoe mensen op het internet met de hakken in het zand staan als het gaat om de transitie naar alternatieve aandrijflijnen. Met een enorm breed onderwerp als auto’s bestaat er natuurlijk ook de kans dat er niet één oplossing is voor de toekomst, maar er meerdere mogelijk zijn. Dat het niet alleen elektrisch hoeft te zijn, bewijst deze Hyundai Initium. Dat is de laatste studie van de Zuid-Koreanen.
Omdat het een medium crossover is qua formaat, gaan we er een beetje van uit dat dit de opvolger voor de Hyundai Nexo is. Op dit moment kun je bij Hyundai al een waterstofauto (de Nexo) bestellen. Wellicht is het handiger om even te wachten, want de nieuwe Hyundai Initium heeft een enorm voordeel te hebben ten opzichte van de huidige Nexo.
Art of Steel (ja, daar dacht jij ook aan)
Dat is namelijk de styling. Hyundai heeft de afgelopen jaren een paar flinke stappen gezet. Ze zijn vrijwel allemaal herkenbaar en markant vormgegeven. In dit geval gaat Hyundai een stapje verder met de art of steel-designtaal. De huidige Nexo is best een keurige verschijning, maar stamt al uit 2018. Toen waren crossovers nog rond en vloeiend vormgegeven. De Hyundai Initium is het hoekig en stoer, keurig in lijn met de Ioniq 5 en Santa Fe.

Qua techniek is het dus een auto ‘op waterstof’. Volgens sommigen is dat beter dan elektrisch, maar het ironische is dat een auto op waterstof (vaak) óók elektrisch is. De Initium is voorzien van een elektromotor met een vermogen van 204 pk. Het grote verschil is de energievoorziening. De Initium heeft een piepkleine accu die de motor voedt, de accu krijgt op zijn beurt de energie uit een brandstofcel. Deze ietwat omslachtige manier is alsnog (veel) lichter dan een loodzware grote accu.
Hoe ver kom je op een volle lading waterstof met de Hyundai Initium?
Het voltanken van een brandstofcel gaat veel sneller en de actieradius is groter. Volgens Hyundai kun je met de Initium meer dan 650 kilometer op een lading halen. Dat is min of meer gelijk aan de Hyundai Nexo. Toegegeven, alleen de verstokte dieselrijder met een blaas van 20 liter eist een grotere actieradius, zeker als het tanken zo snel gaat.
Lees ook: Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ‘tanken’
Deze Hyundai Initium is een voorbode voor een auto die in 2025 bij de dealers moet staan. Of de auto naar Nederland komt, is niet bekend. De Nexo is op dit moment leverbaar vanaf 69.995 euro. Om even een beeld te krijgen, sinds 2018 rijden er 361 exemplaren in ons land. Naast de ietwat hoge prijs is het grootste nadeel dat er slechts 14 waterstofstations zijn in Nederland zijn. Op dit moment is er naast de Nexo één waterstofauto leverbaar in Nederland, de Toyota Mirai.
Meer van TopGear


Hyundai en Skoda zijn nu een setje en gaan samenwerken aan een waterstofproject

Defensie neemt waterstofauto’s in gebruik

De veiligste auto’s van 2018

Hyundai Nexo Plus Pack

Hyundai Nexo: 1e rij-indruk

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?
