
Het is interessant om te zien hoe mensen op het internet met de hakken in het zand staan als het gaat om de transitie naar alternatieve aandrijflijnen. Met een enorm breed onderwerp als auto’s bestaat er natuurlijk ook de kans dat er niet één oplossing is voor de toekomst, maar er meerdere mogelijk zijn. Dat het niet alleen elektrisch hoeft te zijn, bewijst deze Hyundai Initium. Dat is de laatste studie van de Zuid-Koreanen.
Omdat het een medium crossover is qua formaat, gaan we er een beetje van uit dat dit de opvolger voor de Hyundai Nexo is. Op dit moment kun je bij Hyundai al een waterstofauto (de Nexo) bestellen. Wellicht is het handiger om even te wachten, want de nieuwe Hyundai Initium heeft een enorm voordeel te hebben ten opzichte van de huidige Nexo.
Art of Steel (ja, daar dacht jij ook aan)
Dat is namelijk de styling. Hyundai heeft de afgelopen jaren een paar flinke stappen gezet. Ze zijn vrijwel allemaal herkenbaar en markant vormgegeven. In dit geval gaat Hyundai een stapje verder met de art of steel-designtaal. De huidige Nexo is best een keurige verschijning, maar stamt al uit 2018. Toen waren crossovers nog rond en vloeiend vormgegeven. De Hyundai Initium is het hoekig en stoer, keurig in lijn met de Ioniq 5 en Santa Fe.

Qua techniek is het dus een auto ‘op waterstof’. Volgens sommigen is dat beter dan elektrisch, maar het ironische is dat een auto op waterstof (vaak) óók elektrisch is. De Initium is voorzien van een elektromotor met een vermogen van 204 pk. Het grote verschil is de energievoorziening. De Initium heeft een piepkleine accu die de motor voedt, de accu krijgt op zijn beurt de energie uit een brandstofcel. Deze ietwat omslachtige manier is alsnog (veel) lichter dan een loodzware grote accu.
Hoe ver kom je op een volle lading waterstof met de Hyundai Initium?
Het voltanken van een brandstofcel gaat veel sneller en de actieradius is groter. Volgens Hyundai kun je met de Initium meer dan 650 kilometer op een lading halen. Dat is min of meer gelijk aan de Hyundai Nexo. Toegegeven, alleen de verstokte dieselrijder met een blaas van 20 liter eist een grotere actieradius, zeker als het tanken zo snel gaat.
Lees ook: Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ‘tanken’
Deze Hyundai Initium is een voorbode voor een auto die in 2025 bij de dealers moet staan. Of de auto naar Nederland komt, is niet bekend. De Nexo is op dit moment leverbaar vanaf 69.995 euro. Om even een beeld te krijgen, sinds 2018 rijden er 361 exemplaren in ons land. Naast de ietwat hoge prijs is het grootste nadeel dat er slechts 14 waterstofstations zijn in Nederland zijn. Op dit moment is er naast de Nexo één waterstofauto leverbaar in Nederland, de Toyota Mirai.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Defensie neemt waterstofauto’s in gebruik

De veiligste auto’s van 2018

Hyundai Nexo Plus Pack

Hyundai Nexo: 1e rij-indruk

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Dit automerk wil 800 volt gebruiken om jouw voorruit te elektrocuteren, want dat scheelt krabben

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

Hyundai en Skoda zijn nu een setje en gaan samenwerken aan een waterstofproject

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?
