Dat de website van Hopium een welkomstpagina heeft die verdacht veel lijkt op een Flash-intro uit de jaren nul, kun je misschien al een teken aan de wand noemen. Maar het is vooral de naam van de waterstofautobouwer die maar weinig vertrouwen inboezemt. De naam Hopium betekent volgens internettaal zoiets als ‘verslaafd aan valse hoop’. Een selffulfilling prophecy misschien?

Iets meer dan een week geleden heeft de rechtbank in Parijs het Franse automerk onder curatele gesteld, zo schrijft Hopium in een persbericht. De komende zes maanden worden alle schulden bevroren en mogelijk komen daar nog zes maanden bij. In deze tijd kan het bedrijf herstructureren om financieel weer gezond te worden, maar ook de ontwikkeling van de waterstoftechniek zal doorgaan.

Ligt het echt aan de naam?

Het ligt natuurlijk niet écht aan de naam – dat moeten we altijd even uitleggen omdat mensen op het internet alles iets te serieus nemen. Als je een goed idee hebt, zou je je autobedrijf nog Icarus kunnen noemen en slagen. Maar wellicht was één zoekopdracht in Google geen slecht idee geweest voor het Franse bedrijf. Al komt het vaker voor: zoek maar een een Hyundai Kona in Portugal, die ga je niet vinden.

Het opstarten van een nieuw automerk is gewoon bijzonder lastig. Dat beaamde Elon Musk al jaren geleden en Lightyear heeft het ook aan den lijve ondervonden. De auto moest oorspronkelijk in 2026 in productie gaan, wat betekent dat het bedrijf zo’n zeven jaar afhankelijk is van investeerders en een handjevol aanbetalingen. En dat is lastig.

‘Tesla van waterstof’

Hopium werd ook wel het ‘Tesla van waterstof’ genoemd, maar daar moet je verder weinig waarde aan hechten, aangezien elk nieuw autobedrijf direct ‘Tesla-killer’ of ‘het Tesla van’ wordt genoemd. De waterstofauto Machina zou met 6 kilo waterstof 1.000 kilometer kunnen rijden, wat ook voor waterstofbegrippen erg zuinig is. En dat met 500 pk.

De Hopium Machina moest 120.000 euro kosten en er zouden al 10.000 pre-orders geplaatst zijn. De productie zou in 2026 moeten beginnen, maar volgens diverse andere websites is de auto nu geschrapt. Hopium zou zich nu focussen op het ontwikkelen van de techniek om die te kunnen verkopen. Wat Sono Motors ook deed met zijn zonnepanelen, dus.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear