De Volkswagen Up was jarenlang de koningin van de stadsauto’s: charmant, praktisch, zuinig en verrassend volwassen. En dat voor nog geen 10.000 euro. We blijven het zeggen: we hebben de auto niet genoeg gewaardeerd toen ie er nog was. Gelukkig komt Volkswagen weer met een nieuwe betaalbare kleine auto. Zo goedkoop als auto’s vijftien jaar geleden waren, zullen ze nooit meer worden, maar toch belooft de auto een sterk aanbod te worden.

Voor nu heet de auto Volkswagen ID.Every1. Zo gaat de productieauto niet heten, want Volkswagen gaat het ID-naampje loslaten. Het zou ons niets verbazen als deze kleine rakker weer Up of Lupo gaat heten. Natuurlijk is de auto helemaal elektrisch, want vooralsnog is het doel om in de EU de verkoop van nieuwe brandstofauto’s te verbieden vanaf 2035. De kleine goedkope Volkswagen moet in 2027 in de showrooms verschijnen en moet zo’n 20.000 euro gaan kosten.

Eerst ideeën, dan pas tekenen

Het is lastig om geld te verdienen met een kleine auto. De marges zijn momenteel al klein bij nieuwe auto’s, laat staan bij kleine auto’s. Daarom zette Volkswagen 600 ingenieurs aan het werk om met goede ideeën te komen om geld te besparen. Volkswagen begon pas aan de ontwikkeling van de Up-opvolger toen er genoeg ideeën waren om kosten te besparen. Vooral op het gebied van productiekosten zouden grote stappen gemaakt zijn. Daar merk je als koper hopelijk niets van.

De Volkswagen ID.Every1 heeft een 38-kWh batterij die goed is voor meer dan 250 kilometer actieradius. In tegenstelling tot de huidige ID-serie is de auto voorwielaangedreven en de kleine auto krijgt een vermogen van 95 pk. Verdere specificaties zijn niet bekend, maar de goedkoopste Volkswagen moet je kunnen snelladen. Dus de beperkte actieradius is geen groot probleem.

Een goed interieur voor de opvolger van de Up

De afgelopen jaren kon je best wat op te merken hebben over het interieur van Volkswagens. Het scherm liep vast, de materialen waren ondermaats en belangrijke knoppen ontbraken. Of de knoppen waren onhandige veegpaneeltjes. Hier heeft Volkswagen van geleerd: er komen genoeg echte knoppen in het interieur en ook de software zou onder controle moeten zijn. Hiervoor werkt het merk samen met het Amerikaanse Rivian.

Fysieke knoppen voor volume en temperatuur maken hun comeback, het menusysteem is simpel en overzichtelijk, en er is een duidelijke focus op gebruiksgemak. Dit is belangrijk, want de auto is ook voor mensen die de auto slechts af en toe gebruiken, zoals autodelers of zorgpersoneel. Het moet dus een auto zijn waar je instapt en gewoon snapt hoe alles werkt. Net als bij de Up, die je oma én je buurjongen zonder handleiding konden bedienen. Klinkt goed, toch?

25 reacties op “Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up”

  1. Dus als je zegt dat Europese autofabrikanten traag, duur en innovatief hopeloos achterlopen, is dat ineens “Chinese propaganda”? Maar als je politiek correcte onzin roept, dan blijft het gewoon staan? Precies dát is het probleem: kritiek op ons eigen falen mag niet meer.

    Wat ben jij ongelooflijk lachwekkend, dom én triest. Maar straks wel weer lekker Babi pangang bestellen zeker?

    • Als het een leugen is -en dan is het- dan is het inderdaad propaganda.

      Je laatste zin zegt overigens alles over hoe weinig je er van snapt. Helemaal niemand maakt een probleem van ‘iets’ kopen in China. Waar het probleem zit, is Chinese tech. Die worden gebruikt om te spioneren en ze gebruiken alle denkbare middelen om onze bestaande technische industrie te sabotteren, inclusief IP diefstal en oneindige subsidies. Daaraan meewerken, bijvoorbeeld door Chinese leugens te blijven herhalen, staat gelijk aan het beschadigen van Nederland en Europa. Een bak babi pangang heeft daar 0,0 mee te maken.

      • Idd Marco. Ik zie in mijn omgeving ook dat soort types. Eerst janken over Corona, dan de vlag ondersteboven hangen, dan zeggen dat Poetin niets verkeerd doet en het allemaal de schuld van Oekraïne is en nu gaan ze tegen alles in wat kritisch is richting China.

        En dan op een arrogante toon roepen dat zij wel wakker ofzo zijn en dat anderen lachwekkend, dom en triest zijn of iets wat daar op lijkt. De wereld op z’n kop.

          • Zeker ongenoegens thuis Martin… Grote vrouw waar veel geld ‘ingaat’ en op het werk is het zeker ook niet al te best.

        • Eh babi pangang
          We zitten hier op autoforum toch
          Die Europese auto’s zijn geen klote waard
          Niks als storingen en problemen
          Overal een dikke computer instoppen en zelf geen software kunnen schrijven
          Heb in mijn rond de 60 auto’s gehad
          Van jappen tot Duitsers tot Franse wagens
          De jappen waren beduidend minder vaak kapot dan de rest
          Gaarne reactie

  2. Geweldige auto de yaris totdat je drie weken weg blijft of iets langer bij terugkomst steevast een lege accu nu al bij drie yarissen hetzelfe verhaal. Indd geweldig!

    • Ik heb ook zo’n ding. En ja ze zijn gebouwd om te rijden. Beter voor het hybride gedoe ook.

      Een auto zet je tegenwoordig niet meer uit, je verteld hem dat je ‘m niet meer nodig hebt. Hij jou dus wel……zeker na 3 weken..

  3. De zoveelste pro-China propaganda reactie van een of andere AI bot blijft staan, maar mensen die hier kritisch op zijn worden verwijderd. Is Topgear gevoelig voor de lange arm van Beijing of zijn ze gevallen voor het bloedgeld van al die staatsbedrijven die hun spionage autootjes hier willen dumpen?

  4. In Europa zijn met name de Stellantis auto’s voor ongeveer hetzelfde geld te krijgen als zo’n Dongfeng Shitbox waar je nog niet dood in gevonden wil worden of dat nieuwe BYD ding die ontworpen lijkt door een blinde met spasmes. Hoezo Europa loopt achter?

    Het is echt bizar om steeds weer die Chinese prop en leugens te lezen hier. Wat willen die mensen (het lijken er maar een paar te zijn aangezien het steeds dezelfde teksten zijn) hiermee bereiken? Hebben ze hun ziel verkocht in ruil voor een paar renminbi?

    Ieder weldenkend mens gaat uiteraard met een hele grote boog om Chinese auto’s heen.

  5. Vw is zooi, blijft zooi !! Maar past wel bij de suffe saaie eenheidsworst dat Nederland heet…….Ik rij liever in een Toyota yaris

    • Hoe kom je aan deze uitspraak !
      Ik heb renault gereden audi.vw
      Golf polo touren veel ritten naar Frankrijk wat een betrouwbare auto’s zijn en U.met uw afdichtingen model auto.met vleugels.

  6. Ah, eindelijk! Het Europese antwoord op de Chinese goedkope EV’s is daar: de Volkswagen ID.1, voor een schappelijke vanafprijs €20.000. Niet dat we daar al jaren op wachten terwijl merken als BYD al lang de wereld markt overspoelen met betaalbare elektrische modellen. Maar hé, beter laat dan nooit, toch?

    Volkswagen heeft maar liefst 600 ingenieurs ingezet om kosten te besparen. Een indrukwekkende prestatie, vooral als je bedenkt dat Chinese fabrikanten al jaren laten zien hoe het moet. Het is bijna aandoenlijk hoe Europese autofabrikanten blijven volhouden dat het onmogelijk is om EV’s goedkoper te maken, terwijl ze nu ineens met een model komen die eindelijk in de juiste richting gaat qua prijs….

    En natuurlijk komt de ID.1 pas in 2027 op de markt. Tegen die tijd hebben de Chinese merken waarschijnlijk al hun derde generatie goedkope EV’s gelanceerd. Maar geen zorgen, Europa heeft eindelijk een plan. Een plan dat jaren achterloopt, maar een plan nonetheless. Misschien dat ze Chinese auto’s nog maar eens wat zwaarder gaan belasten in de tussentijd of zo?

    Dus laten we proosten op de Europese innovatie: langzaam, duur en tegenwoordig altijd een enorm veel stappen achter. Maar hé, het is tenminste iets, toch?

  7. Ik heb de Up wel genoeg gewaardeerd, sinds 2018 heb ik een Up GTI. €17.950 met salonkorting en alle opties behalve schuifdak en achteruitrijcamera, dus €20.000 in deze tijden vind ik zeker nog betaalbaar. Januari en februari zijn de beste maanden om een nieuwe auto te kopen in België, dus dan gaat deze VW nog een stuk onder die €20.000 zitten.

  8. Alsof 20000 treurie zo goedkoop is?

    Ik ga er gelijk 4 bestellen want het klinkt alsof dit bijna voor niks is….hou toch op Nederland heeft niets maar ook niets meer normaal geprijsd

    Jan met de korte achternaam kan ook dit niet betalen hoor.
    Meeste mensen leven van de bank dan zeg ik bedankt daar ga ik niet in mee

  9. Dus ze hebben de kosten nog meer bespaard alleen de verkoop prijs is verdubbelt.
    Waarom zorgen verbeteringen die de productie prijs verlagen altijd voor prijs verhogingen voor de consument?
    Ik heb nog nooit gezien dat de prijs goedkoper werd als de productie beter wordt.
    Enige die daar meer aan verdient is de producent.

Laat een antwoord achter aan Martin Koopman Reactie annuleren

(verplicht)