Het blijft jammer dat ze tijdens de wegwerkzaamheden in de winter van de Nürburgring nooit een rallyproef hebben gehouden. De combinatie van (misschien sneeuw) asfalt, modder en gravel smeekt om een special stage. Je kijkt hier naar de sectie van de Nordschleife met de naam Fuchsröhre, in het Engels vaak Foxhole genoemd en in het Nederlands nooit Vossenhol.
Fuchsröhre is een van de snelste delen van het asfalt, dat ook nog eens extra listig is omdat het heuvelafwaarts is en eindigt met een blinde bocht. De werkzaamheden gaan een stuk verder dan even het bovenste laagje wegschrapen zodat het er weer leuk uitziet voor 2024. Op sommig stukken zie je dat er 30 tot 60 centimeter is weggegraven. Laagje voor laagje wordt de Fuchsröhre weer opgebouwd.
Volgens de Nürburgring blijven ‘de unieke kenmerken, de baanindeling en daarmee ook de wereldberoemde claim van het circuit behouden’. De richting van het circuit zal niet veranderen, maar de sectie zal ongetwijfeld minder hobbelig zijn dan voorheen. Iets wat sommige vaste bezoekers ongetwijfeld toch een beetje jammer zullen vinden.
Digitalisering van de Nürburgring
Naast het leggen van een frisse asfaltlaag is de Nürburgring druk bezig met de digitalisering van het circuit. Dit werk begon vorige winter, en dit jaar is de tweede helft van het circuit aan de beurt. Er worden 58 camera’s opgehangen en een enorme lading led-panelen, plus alle kabels die het hele zooitje met elkaar verbinden. Met ruim 20 kilometer circuit, is het nogal een klus.
In 2025 moet het systeem operationeel zijn. Een AI-systeem houdt het circuit in de gaten door alle camera’s en zet automatisch de led-panelen aan als er een ongeluk is. De panelen zullen bijvoorbeeld geel branden als er gevaar is, als vervanging van de gele vlag., Het totale digitaliseringsproces kost de Nürburgring 11 miljoen euro.
Reacties