
De techniek in elektrische auto’s is eigenlijk vrij simpel. Zet de benodigde voltage op een elektromotor en de auto gaat vooruit. Draai de polariteit om, en de motor draait de andere kant op. Dat was tenminste bij onze radiografisch bestuurbare auto’s altijd zo.
Daarom kunnen elektrische auto’s in principe net zo hard vooruit als achteruit rijden én accelereren. De volledig elektrische Schaeffler 4ePerformance met 1.200 pk kan dus enorm hard achteruit accelereren. Onverantwoordelijk hard, zelfs.
De uitdaging zit hem vooral in het sturen. Er is een reden dat vorkheftrucks met sturende achterwielen geen 200 km/u kunnen. De wendbaarheid is vooral bij lage snelheden fijn, maar op tempo flink verraderlijk.
Daniel Abt brengt de officieuze recordpoging tot een goed einde. Hij accelereert zelfs sneller dan een Porsche 911 GT2 RS – die met z’n neus de goede kant op wijst.
Wereldrecord achteruitrijden
Meer van TopGear


Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)
