Al enige jaren weten we dat Formule 1-motoren in straatauto’s bouwen altijd een goed idee is. En sinds korte tijd weten we dankzij Renault met de Zoe e-sport dat deze logica direct toepasbaar is op de Formule E.

Bij een F1-motor ontstaan direct allerlei problemen als je ‘m probeert te transplanteren. Denk aan luchttoevoer, hitte-afvoer, betrouwbaarheid en een motorkarakter dat niet echt geschikt is voor de openbare weg. Bij elektromotoren is dat allemaal een stuk makkelijker. Monteer een elektromotor en als het resultaat niet snel genoeg is, monteer je er nog een. Herhaal dit eventueel nog twee keer, zoals Schaeffler dat ook deed bij de 4ePerformance.

De elektromotoren zijn identiek aan de exemplaren in de ABT Schaeffler FE01 Formule E-auto uit het 2016/2017-seizoen. Uiteraard verdween de verbrandingsmotor compleet. Het gecombineerde vermogen van de vier is zo’n 1.200 pk. De enorme bak vermogen zorgt voor een 0-200-sprinttijd van 7 seconden. Dat is sneller dan haast elke supercar die je op dit moment kunt kopen.

De Schaeffler 4ePerformance vreet op commando zijn eigen banden op en legt zonder enige moeite een vierwiel-drift neer. Er zijn geen productieplannen voor de elektrische Audi RS 3, helaas. Pluk de stickers eraf, maak de grille weer open en er zijn vast mensen die ‘m willen kopen. Haalbaarheidsstudies zijn voor watjes.

Schaeffler 4ePerformance met 1.200 pk zoemt alles voorbij

Reacties

  • Ruben heeft op 29 mei 2018 geschreven:

    Stel je voor wat ze van een Audi R8 zouden kunnen maken….

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)