
Al enige jaren weten we dat Formule 1-motoren in straatauto’s bouwen altijd een goed idee is. En sinds korte tijd weten we dankzij Renault met de Zoe e-sport dat deze logica direct toepasbaar is op de Formule E.
Bij een F1-motor ontstaan direct allerlei problemen als je ‘m probeert te transplanteren. Denk aan luchttoevoer, hitte-afvoer, betrouwbaarheid en een motorkarakter dat niet echt geschikt is voor de openbare weg. Bij elektromotoren is dat allemaal een stuk makkelijker. Monteer een elektromotor en als het resultaat niet snel genoeg is, monteer je er nog een. Herhaal dit eventueel nog twee keer, zoals Schaeffler dat ook deed bij de 4ePerformance.
De elektromotoren zijn identiek aan de exemplaren in de ABT Schaeffler FE01 Formule E-auto uit het 2016/2017-seizoen. Uiteraard verdween de verbrandingsmotor compleet. Het gecombineerde vermogen van de vier is zo’n 1.200 pk. De enorme bak vermogen zorgt voor een 0-200-sprinttijd van 7 seconden. Dat is sneller dan haast elke supercar die je op dit moment kunt kopen.
De Schaeffler 4ePerformance vreet op commando zijn eigen banden op en legt zonder enige moeite een vierwiel-drift neer. Er zijn geen productieplannen voor de elektrische Audi RS 3, helaas. Pluk de stickers eraf, maak de grille weer open en er zijn vast mensen die ‘m willen kopen. Haalbaarheidsstudies zijn voor watjes.
Schaeffler 4ePerformance met 1.200 pk zoemt alles voorbij
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Reacties
Geef een reactie Reactie annuleren


Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Ferrari gaat wel elektrische auto’s bouwen, maar elektrisch racen vinden ze nog steeds saai

De nieuwe elektrische Formule E-auto is sneller dan een F1-auto

Formule E-baas: ‘Als Max Verstappen geen kampioen wordt, geef ik 250.000 dollar weg’

We testen de Formule E GenBeta Prototype: de elektrische formule-auto van morgen

Naast Formule 1 is er nu ook Formule G. Dit moet je weten over de nieuwe raceklasse

DS rijdt volgend seizoen met deze gouden Formule E-auto

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8

Ruben heeft op 29 mei 2018 geschreven:
Stel je voor wat ze van een Audi R8 zouden kunnen maken….