Bij een elektrische auto is de range afhankelijk van een aantal factoren. In sommige gevallen is dat hetzelfde als bij een auto met een verbrandingsmotor, zoals de banden en luchtweerstand. Maar bij een elektrische auto spelen de weersomstandigheden ook zwaar mee. Zeker als het koud is, is de accu vaak nog sneller leeg. Toch is het wereldrecord driften op ijs niet beperkt door de accu, bewijst de Porsche Taycan.
Het wereldrecord driften vergt wat uitleg. Dat is namelijk een heuse categorie in het Guinness World Records-boek. Het gaat niet zozeer om een dagje spelen op het circuit en dwars gaan in de bochten, maar om de langste continue drift. Dus op het moment dat de auto zijwaarts gaat, mag je niet meer rechtuit rijden. Dat klinkt simpel, maar zie het maar eens voor elkaar te krijgen.
Locatie wereldrecord driften met de Porsche Taycan
Gelukkig kan Porsche-rijinstructeur Jens Richter behoorlijk goed sturen, want het is immers zijn werk. Zijn collega’s van het Porsche Experience Team hadden een circuit in de sneeuw uitgegraven. De locatie was in het noorden van Finland, 150 kilometer boven de poolcirkel, dus sneeuw en ijs zouden wel even blijven liggen. Niet toevallig was dat een grote cirkel met een diameter van 59 meter. Perfect dus om de drift in te zetten en deze vervolgens vast te houden. Zo lang mogelijk.
Dat ging echter niet meteen volgens plan. Bij de eerste poging moest Jens namelijk de drift al staken. Hij was toen slechts elf kilometer ver. Nu was dat de afstand die we vroeger naar moesten fietsen naar school (dat vonden we toen ver), maar voor het wereldrecord driften bij lange na niet voldoende. Het grote probleem was dat de baan te snel verslechterde. De winterbanden met spikes waren simpelweg te grof, waardoor de baan niet geschikt was om op te driften.
Het ging niet in één keer goed
De auto die de Porsche-instructeur gebruikte was een Porsche (die zag je niet aankomen) en niet de minste: een Taycan GTS met 700 pk en 790 Nm. Dan heb je in principe altijd te veel vermogen tot je beschikking. Gelukkig hadden ze ook iets minder stroeve banden meegenomen. Deze Michelins hadden kleinere spikes die de baan minder beschadigden. Wel kozen ze ervoor om ’s nachts verder te gaan vanwege de lagere temperaturen, zodat de baan het langer zou volhouden.
Lees ook: De recordronde van de Porsche Taycan Turbo GT ziet eruit alsof ie vooruitgespoeld is
Porsche had de Taycan voorzien van een gps-systeem dat de afgelegde afstand bijhield, evenals de hoeveelheid gas Jens gaf. Uiteindelijk legde hij een afstand af van 132 rondjes en deed daar 46 minuten over, met een afstand van 17,5 kilometer. Het record stond op 14,8 kilometer. Overigens is dit nog niet de ultieme drift; die staat op naam van de BMW M5, die 375 kilometer aflegde en vijf (!) keer tijdens het driften moest worden bijgetankt. Dat gaat je niet lukken met een EV.
Reacties