Als je de keuze hebt tussen a) een boete betalen of b) een boete niet betalen, dan zullen de meeste mensen toch voor de tweede optie gaan, zelfs als ze de boete terecht vinden. En al helemaal als het aanvechten zonder risico is en geen moeite kost. Daarom zijn bureautjes die gratis boetes aanvechten erg populair én winstgevend, maar daar gaat wat aan veranderen.

We schreven eerder dit jaar over de bureautjes die voor jou een verkeersboete aanvechten. Ze verdienen hun geld met de proceskostenvergoeding die de overheid uitkeert: de overheid moet dit bureau betalen voor de gemaakte uren als de boete onterecht blijkt. Adviesbureaus stuurden soms rekeningen van ruim duizend euro voor het aanvechten van een boete.

Minder vergoeding voor bureaus die boetes aanvechten

Het AD meldt dat de vergoeding vanaf 1 januari 2024 met maar liefst 75 procent omlaag gaat. Overigens is de wijziging nog niet helemaal in kannen en kruiken, want op 19 december moet de Eerste Kamer er nog over stemmen. Het schijnt dat er al een aantal bureaus inmiddels al gestopt is met het ‘gratis’ aanvechten van de boetes. Er zouden nog vijf grote partijen over zijn.

Een van de bureaus laat aan het AD weten het – uiteraard – niet eens te zijn met de nieuwe wetgeving: ‘De wet- en regelgeving omtrent verkeersboetes is echter complex. […] Veel burgers weten niet hoe dat werkt.’ Nu moeten mensen met een boete ineens zelf naar de zitting gaan, waardoor het aanvechten complex en tijdrovend zou worden.

Krijgt de overheid het juist drukker?

Volgens het bureau werken bedrijven die boetes aanvechten als een filter: ‘Zaken zonder kans op succes worden bij voorbaat al niet in behandeling genomen. Als dit filter wegvalt, zullen beboete verkeersdeelnemers steeds vaker zelf procedures starten, met een overdaad aan kansloze procedures voor de rechtbanken tot gevolg.’

Reacties

  • Alex heeft op 1 april 2024 geschreven:

    Zullen we het aanvechten maar helemaal verbieden evenals de acceptgiro. Gewoon gelijk van je rekening afschrijven kunnen ze graaien wat ze willen.

    Reageer
  • Truckerman heeft op 7 december 2023 geschreven:

    Het is heel simpel: of je houdt je heel gewoon keurig aan de regeltjes (onzinboetes bestaan niet) of je kiest ervoor dat je een risico neemt en dus de bijbehorende boete moet en gaat betalen. Er wordt je niks geen vrijheid afgenomen. De keus ligt immers bij jezelf!!

    Reageer
  • Bezwaarmaker heeft op 6 december 2023 geschreven:

    Zelf de laatste 2 jaren geen boete meer gehad, mazzel of toch braaf geworden?
    Daarvoor gemiddeld 1 per jaar met uitschieters naar 4.
    Vrijwel alles zelf aangevochten en zo’n 20 procent met succes, er was altijd wel een foutje aan de overheidskant te bespeuren.
    Gewoon die onzinboetes niet accepteren, zand in de machine, dan stopt die vanzelf wel een keer.

    Reageer
  • B heeft op 11 november 2023 geschreven:

    Op deze manier is boetes uitdelen eerder een kosten post, waar misbruik van wordt gemaakt door bedrijven. Maar nee hoor, de wereld is slecht en Nederland is een hel om te wonen. Ga lekker te hard rijden, maar betaal dan gewoon de boete.

    Reageer
  • Claudi heeft op 11 november 2023 geschreven:

    Dat men goed de smoor inheeft op het ;gratis; boete aanvechten kan men gerust opvatten als een symtoom van een
    onbetrouwbare overheid
    die de ;brave ;hard werkende burger steeds meer rechten afpakt,om maar een pervers boetesysteem in stand te houden,
    (boetes zouden geen verdienmodel moeten zijn zoals dit er nu langzaam maar zeker is ingeslopen met oa draconische
    wetten zoals de wet Mulder
    Maar een middel om de burger met zachte drang op te voeden tot voorbeeldige weggebruikers,om zo de verkeersveiligheid
    te verbeteren
    Dus laat die bureau,s met rust en wees blij dat ze er zijn

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear