‘Als jij het zoveel beter kan, doe het dan lekker zelf’, is het op één na beste argumenten voor elke discussie ooit. Na ‘Waarom? Daarom!’ uiteraard. Toch zit er wel een kern van waarheid in. Als je altijd klaagt over de elektrische auto’s van nu, waarom bouw je er zelf dan niet een? Het begin is in ieder geval gemaakt met het Williams EVR-platform.
Het F1-team zet het Williams Advanced Engineering-team in om je een handje te helpen bij je bouwproject. Het onderstel is voorzien van een 85 kWh sterke accu en de elektromotoren leveren maximaal 2.245 pk. Het platform kan zich daardoor in minder dan twee seconden van 0 naar 100 km/u schieten en de topsnelheid is een aardige 400 km/u.
Het Williams EVR-platform is gemaakt van koolstofvezel en weegt 1.800 kilo, inclusief de batterij. Je kunt hem krijgen als vierwiel- of achterwielaandrijver met verschillende motorconfiguraties. Voor goede prestaties in de bochten is er torque vectoring. Het platform moet een actieradius van maximaal 450 kilometer halen.
Waarom zo’n Williams EVR-platform?
Het doel van Williams met dit platform is het versimpelen van de bouw van een EV. Je bent er volgens het F1-team maximaal twee jaar zoet mee. Even voor de duidelijkheid: de doelgroep bestaat niet uit hobbyisten met een schuurtje, maar uit fabrikanten die een hypercar in productie willen nemen.
Er hangt nog geen prijskaartje aan het Williams EVR-platform, maar zowel grote bedrijven als start-ups zouden ermee aan slag kunnen. Williams werkt ook aan een platform voor waterstofauto’s, wat ook nog eens heel interessant kan zijn.
Reacties