
De geruchtenmolen draait al jaren op volle toeren: General Motors zou met lede ogen toezien hoe merken als Porsche en Mercedes-AMG scoren met sportieve sedans en SUV’s, terwijl hun eigen performance-badge Corvette blijft hangen in oude gewoontes. Sinds zijn eerste verschijning in 1953 is de Corvette een tweezits sportauto onder de vlag van Chevrolet, en waar dat ooit een goed en winstgevend idee was, begint het nu meer en meer te knellen.
In een ver verleden experimenteerde GM al met vierdeurs prototypes en in Europa werd Corvette zelfs al een aantal jaar als merk gevoerd, maar de grote sprong in het diepe werd niet gewaagd. Volgens Car and Driver is de kogel nu echter door de kerk: Corvette zou over enkele jaren een los merk worden, met een eigen sportieve sedan en SUV.
Elektrificatie en de essentie van Corvette
Zowel de sedan (oké, ‘vierdeurs coupé’) als de SUV wordt volledig elektrisch, zo meldt een bron aan het Amerikaanse magazine. Er komt ook een EV volgens het bekende tweezits Corvette-recept – dit was al langer duidelijk – en van de C8 verschijnt binnen afzienbare tijd een potente vierwielaangedreven hybrideversie. Deze fungeert als opwarmer voor het geëlektrificeerde Corvette-merk, dat zich in 2025 los zou moeten worstelen van mama Chevy.
GM’s Ultium-platform zou de basis van de nieuwe Corvettes vormen. Dit is de structuur waarop onder andere ook de GMC Hummer en de Cadillac Lyriq zijn gestoeld. Geen zorgen, het platform is schaalbaar, dus we krijgen geen Corvettes van 5,5 meter en 3.000 kilo. Althans, dat hopen we maar…
Uit de informatie van de betreffende bron blijkt dat GM zich er zeer bewust van is hoe gevoelig het allemaal ligt. De nieuwe elektrische Corvette sedan, SUV en tweezitter zouden dan ook trouw blijven aan het design en de dynamiek die bij hun naam horen. ‘Het doel is niet om de Taycan en Cayenne bij hun eigen spelletje te verslaan, maar om drie Amerikaanse legendes te creëren die nieuwe wegen inslaan door de essentie van Corvette schaalbaar te maken’, aldus de bron. We wachten in spanning (haha) af.
Meer van TopGear


Waarom de antieke LS-motor nog altijd de beste V8 ter wereld is (objectief gezien)

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Waarom de antieke LS-motor nog altijd de beste V8 ter wereld is (objectief gezien)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Kamperen met een elektrische auto kan ineens heel duur uitvallen als je dit niet checkt

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Binnenkort kun je heel betaalbaar op vakantie binnen Europa zonder auto of vliegtuig
