
De geruchtenmolen draait al jaren op volle toeren: General Motors zou met lede ogen toezien hoe merken als Porsche en Mercedes-AMG scoren met sportieve sedans en SUV’s, terwijl hun eigen performance-badge Corvette blijft hangen in oude gewoontes. Sinds zijn eerste verschijning in 1953 is de Corvette een tweezits sportauto onder de vlag van Chevrolet, en waar dat ooit een goed en winstgevend idee was, begint het nu meer en meer te knellen.
In een ver verleden experimenteerde GM al met vierdeurs prototypes en in Europa werd Corvette zelfs al een aantal jaar als merk gevoerd, maar de grote sprong in het diepe werd niet gewaagd. Volgens Car and Driver is de kogel nu echter door de kerk: Corvette zou over enkele jaren een los merk worden, met een eigen sportieve sedan en SUV.
Elektrificatie en de essentie van Corvette
Zowel de sedan (oké, ‘vierdeurs coupé’) als de SUV wordt volledig elektrisch, zo meldt een bron aan het Amerikaanse magazine. Er komt ook een EV volgens het bekende tweezits Corvette-recept – dit was al langer duidelijk – en van de C8 verschijnt binnen afzienbare tijd een potente vierwielaangedreven hybrideversie. Deze fungeert als opwarmer voor het geëlektrificeerde Corvette-merk, dat zich in 2025 los zou moeten worstelen van mama Chevy.
GM’s Ultium-platform zou de basis van de nieuwe Corvettes vormen. Dit is de structuur waarop onder andere ook de GMC Hummer en de Cadillac Lyriq zijn gestoeld. Geen zorgen, het platform is schaalbaar, dus we krijgen geen Corvettes van 5,5 meter en 3.000 kilo. Althans, dat hopen we maar…
Uit de informatie van de betreffende bron blijkt dat GM zich er zeer bewust van is hoe gevoelig het allemaal ligt. De nieuwe elektrische Corvette sedan, SUV en tweezitter zouden dan ook trouw blijven aan het design en de dynamiek die bij hun naam horen. ‘Het doel is niet om de Taycan en Cayenne bij hun eigen spelletje te verslaan, maar om drie Amerikaanse legendes te creëren die nieuwe wegen inslaan door de essentie van Corvette schaalbaar te maken’, aldus de bron. We wachten in spanning (haha) af.
Meer van TopGear


Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

King of the Hill: de Chevrolet Corvette ZR1 is een briesend monster met 1.078 pk

De nieuwe Rezvani Beast Mk2, een gepanserde Corvette C8 met 1000 pk

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Slimme kerel koopt auto met kapotte koppeling voor bodemprijs, repareert hem helemaal gratis

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Deze auto is zo onveilig dat ie slechts nul sterren krijgt, NCAP adviseert om ‘niet te kopen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
