
De geruchtenmolen draait al jaren op volle toeren: General Motors zou met lede ogen toezien hoe merken als Porsche en Mercedes-AMG scoren met sportieve sedans en SUV’s, terwijl hun eigen performance-badge Corvette blijft hangen in oude gewoontes. Sinds zijn eerste verschijning in 1953 is de Corvette een tweezits sportauto onder de vlag van Chevrolet, en waar dat ooit een goed en winstgevend idee was, begint het nu meer en meer te knellen.
In een ver verleden experimenteerde GM al met vierdeurs prototypes en in Europa werd Corvette zelfs al een aantal jaar als merk gevoerd, maar de grote sprong in het diepe werd niet gewaagd. Volgens Car and Driver is de kogel nu echter door de kerk: Corvette zou over enkele jaren een los merk worden, met een eigen sportieve sedan en SUV.
Elektrificatie en de essentie van Corvette
Zowel de sedan (oké, ‘vierdeurs coupé’) als de SUV wordt volledig elektrisch, zo meldt een bron aan het Amerikaanse magazine. Er komt ook een EV volgens het bekende tweezits Corvette-recept – dit was al langer duidelijk – en van de C8 verschijnt binnen afzienbare tijd een potente vierwielaangedreven hybrideversie. Deze fungeert als opwarmer voor het geëlektrificeerde Corvette-merk, dat zich in 2025 los zou moeten worstelen van mama Chevy.
GM’s Ultium-platform zou de basis van de nieuwe Corvettes vormen. Dit is de structuur waarop onder andere ook de GMC Hummer en de Cadillac Lyriq zijn gestoeld. Geen zorgen, het platform is schaalbaar, dus we krijgen geen Corvettes van 5,5 meter en 3.000 kilo. Althans, dat hopen we maar…
Uit de informatie van de betreffende bron blijkt dat GM zich er zeer bewust van is hoe gevoelig het allemaal ligt. De nieuwe elektrische Corvette sedan, SUV en tweezitter zouden dan ook trouw blijven aan het design en de dynamiek die bij hun naam horen. ‘Het doel is niet om de Taycan en Cayenne bij hun eigen spelletje te verslaan, maar om drie Amerikaanse legendes te creëren die nieuwe wegen inslaan door de essentie van Corvette schaalbaar te maken’, aldus de bron. We wachten in spanning (haha) af.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

King of the Hill: de Chevrolet Corvette ZR1 is een briesend monster met 1.078 pk

De nieuwe Rezvani Beast Mk2, een gepanserde Corvette C8 met 1000 pk

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Slimme kerel koopt auto met kapotte koppeling voor bodemprijs, repareert hem helemaal gratis

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Deze auto is zo onveilig dat ie slechts nul sterren krijgt, NCAP adviseert om ‘niet te kopen

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s
