De geruchtenmolen draait al jaren op volle toeren: General Motors zou met lede ogen toezien hoe merken als Porsche en Mercedes-AMG scoren met sportieve sedans en SUV’s, terwijl hun eigen performance-badge Corvette blijft hangen in oude gewoontes. Sinds zijn eerste verschijning in 1953 is de Corvette een tweezits sportauto onder de vlag van Chevrolet, en waar dat ooit een goed en winstgevend idee was, begint het nu meer en meer te knellen.
In een ver verleden experimenteerde GM al met vierdeurs prototypes en in Europa werd Corvette zelfs al een aantal jaar als merk gevoerd, maar de grote sprong in het diepe werd niet gewaagd. Volgens Car and Driver is de kogel nu echter door de kerk: Corvette zou over enkele jaren een los merk worden, met een eigen sportieve sedan en SUV.
Elektrificatie en de essentie van Corvette
Zowel de sedan (oké, ‘vierdeurs coupé’) als de SUV wordt volledig elektrisch, zo meldt een bron aan het Amerikaanse magazine. Er komt ook een EV volgens het bekende tweezits Corvette-recept – dit was al langer duidelijk – en van de C8 verschijnt binnen afzienbare tijd een potente vierwielaangedreven hybrideversie. Deze fungeert als opwarmer voor het geëlektrificeerde Corvette-merk, dat zich in 2025 los zou moeten worstelen van mama Chevy.
GM’s Ultium-platform zou de basis van de nieuwe Corvettes vormen. Dit is de structuur waarop onder andere ook de GMC Hummer en de Cadillac Lyriq zijn gestoeld. Geen zorgen, het platform is schaalbaar, dus we krijgen geen Corvettes van 5,5 meter en 3.000 kilo. Althans, dat hopen we maar…
Uit de informatie van de betreffende bron blijkt dat GM zich er zeer bewust van is hoe gevoelig het allemaal ligt. De nieuwe elektrische Corvette sedan, SUV en tweezitter zouden dan ook trouw blijven aan het design en de dynamiek die bij hun naam horen. ‘Het doel is niet om de Taycan en Cayenne bij hun eigen spelletje te verslaan, maar om drie Amerikaanse legendes te creëren die nieuwe wegen inslaan door de essentie van Corvette schaalbaar te maken’, aldus de bron. We wachten in spanning (haha) af.
Reacties