Cadillac Lyriq is de eerste EV van het merk

Cadillac dropt een dikke Lyriq

Foto('s): CadillacCadillac Lyriq
Foto('s): CadillacCadillac Lyriq
Foto('s): CadillacCadillac Lyriq
Foto('s): CadillacCadillac Lyriq
Foto('s): CadillacCadillac Lyriq
Foto('s): CadillacCadillac Lyriq
Foto('s): CadillacCadillac Lyriq
Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq
Cadillac Lyriq

De auto die je hier ziet is inderdaad een elektrische auto. Maar het is op de eerste plek vooral een Cadillac, zo zegt het merk trots. De bedoeling is om Amerikaanse luxe te herdefiniëren met deze Cadillac Lyriq, de eerste volledig elektrische auto van GM’s luxedivisie. De auto staat op een volledig nieuw platform, moet 480 kilometer ver kunnen rijden en komt met vóór- of vierwielaandrijving.

Voor de batterij gebruikt Cadillac tot wel 70 procent minder kobalt dan bij eerdere General Motors-batterijen, omdat ze meer aluminium in het accupakket stoppen (in de kathode, om precies te zijn, maar als we dat moeten uitleggen, krijgen we hoofdpijn). De grootte van het accupakket meet zo’n 100 kWh en snelladen tot 150 kW is mogelijk.

Gadgets in de Cadillac Lyriq

Verder plaatst Cadillac in de Lyriq een 33-inch scherm met de hoogste pixeldichtheid in de auto-industrie en een twee head-up displays die achter elkaar staan (waarschijnlijk omdat meer altijd beter is, volgens Amerikaanse logica). Het zogenoemde Super Cruise is een tegenhanger van Tesla’s Autopilot en laat de bestuurder rijden zonder handen.

Verdere specificaties van de Cadillac Lyriq laten nog even op zich wachten. Het Amerikaanse merk kan nog een jaar sleutelen aan de elektromotoren, want pas in 2022 moet de Lyriq verschijnen. Prijzen zijn nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws