Het is bijzonder om te zien welke stappen – nou ja sprongen – de Chinese autoindustrie heeft gemaakt. Vroeger was het nog lachen, gieren, brullen met auto’s als de Brilliance en Landwind. Nu zijn er ineens serieuze spelers. Neem Xiaomi. Deze elektronicagigant besloot een paar jaar geleden om een Porsche-killer te bouwen en ze komen een heel eind. De prestatiecijfers zijn bijzonder indrukwekkend.

Maar er zijn toch wel wat groeistuipjes. Pas verlaagde het merk het vermogen van de auto met een update ineens van 1.600 naar 900 pk. Uiteraard heb je die 600 pk niet nodig, maar die bacon-cheese-friet bij de Burger King heb je ook niet nodig, maar je baalt wel als daar geen extra mayonaise bij zit. Je hebt er immers voor betaald. Je moet een cursusje bij Xiaomi volgen en dan krijg je die 600 pk weer. Deze keuze is inmiddels teruggedraaid. Maar nu is er weer een PR-probleempje.

Koolstofvezel motorkap van de Xiaomi SU7

Wederom gaat het om hun topsedan, die cryptisch naamgegeven SU7 (wat geen SUV is, maar een sportieve sedan). Je kan op het model een koolstofvezel motorkap bestellen. Nu is dat tegenwoordig niet uniek. Bij een merk als Porsche (vast geen toeval) kun je tegenwoordig namelijk ook een dergelijke optie bestellen. Denk aan het Weissach-pakket.

Dit is de motorkap waar het om gaat, Xiaomi gebruikte deze voor de recordpoging op de Nürburgring

Enfin, bij Xiaomi kon je voor omgerekend 5.500 euro een carbon motorkap bestellen met extra luchtinlaten. De keuze voor carbon is logisch: op de prijs na biedt het alleen maar voordelen, want het is erg sterk en heel erg licht. De luchtinlaat moet er tevens voor zorgen dat de koeling van het apparaat beter is. Er is geen verbrandingsmotor aan boord, maar ook een elektromotor kan warm worden, evenals de remmen. Het probleem is nu dat blijkt dat de luchtinlaat van visuele aard is.

Eigenaren eisen volledige compensatie, krijgen waardebon

Diverse onafhankelijke Chinese vloggers hebben het onderzocht en kwamen tot de conclusie dat de luchtinlaten niet bijdragen aan extra koeling. De Xiaomi SU7 Ultra-bezitters zijn daar uitermate ontstemd over, hebben zich verenigd en eisen volledige compensatie. Xiaomi heeft sorry gezegd en biedt iedereen die een SU7 met koolstofvezel motorkap in bestelling heeft staan, om te deze laten leveren met de standaard aluminium motorkap.

Xiaomi SU7 Ultra motorkap geel aluminium 2025
Dit is de aluminium motorkap die je standaard krijgt op de Xiaomi SU7

Voor de boze mensen met een koolstofvezel kap biedt de Chinese fabrikant wat spaarpunten aan, die een waarde vertegenwoordigd van omgerekend 250 euro. Wellicht is het onhandige communicatie van het marketingapparaat, maar in de autoindustrie zijn nep-onderdelen schering en inslag. Veel uitlaten zijn eigelijk geen uitlaten en veel luchtinlaten zitten er alleen voor de sier. Toegegeven, daar hoef je niet extra voor te betalen.

Lees ook: Dit is de snelste sedan op de Nürburgring ooit

Eén reactie op “Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos”

  1. Aluminium is een slechte keuze voor een motorkap aangezien het vervormt ipv veert. Een voetganger of fietser kan met aluminium dus veel zwaarder verwond raken dan bij staal of carbon.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *