Je zou toch vreemd opkijken als de schilder langskomt voor de kozijnen en plotseling is je aanbouw verdwenen. Nog gekker zou zijn als de schilder dan zegt: ‘Als je belooft de verwarming uit te zetten wanneer je de deuren opent, krijg je de aanbouw terug.’ Dat is wat er nu ongeveer aan de hand is bij het Chinese automerk Xiaomi. Inderdaad, die van de telefoons.

De Chinese telefoonfabrikant dacht een paar jaar geleden ‘we kunnen telefoons bouwen, dus hoe lastig kan het nu echt zijn om een auto te bouwen?’ En gek genoeg hadden ze daar gelijk in: ze kwamen met de Xiaomi SU7, die gelijk als een tierelier verkocht. Deze auto is in Nederland nog niet leverbaar, overigens. Daarvan is de Ultra de snelste versie. Hoe snel? Een 0-100-tijd van nog geen 2 seconden en een top van 333 km/u. Het vermogen is 1.548 pk – of tenminste, dat wás het.

Je wordt wakker met 600 pk minder

Want pas kwam het merk met een software-update. Als je braaf de update uitvoerde, dan was het vermogen plotseling nog maar 900 pk. Nog gekker: je moest eerst een rondje op het circuit rijden en jezelf bewijzen voordat het vermogen weer werd vrijgegeven. Ook zat er ineens een ingebouwde vertraging bij de launch control van 60 seconden om ervoor te zorgen dat je niet spontaan voor het stoplicht de modus ging gebruiken.

Het automerk verdedigde: ‘De volledige 1.548 pk is ontwikkeld voor circuitgebruik met de juiste banden en voorbereiding. We willen zeker zijn dat eigenaren veilig van deze performance genieten.’ En heel eerlijk: misschien hebben ze geen ongelijk. De auto is dus niet leverbaar in Nederland, maar anders zou een 17-jarige (met een begeleider) met bijna 1.600 pk op pad mogen. Het grenst niet aan het onverantwoorde, het vliegt keihard de bocht uit en eroverheen.

Goed, met het idee is dus niets mis, maar wel met de uitvoering. De auto hebben betaald voor de auto inclusief het vermogen. Nu is omgerekend 70.000 euro voor 900 pk alsnog geen slechte deal, maar niet de deal waarvoor je getekend hebt. Eigenaren gingen uiteraard in protest, en daarom heeft het automerk de update weer teruggedraaid. Maar misschien is het een goed idee om alle auto’s vanaf dit moment wel te beteugelen op 900 pk tot je bewijst dat je daadwerkelijk kunt rijden.

15 reacties op “Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update”

  1. Met de LandWind is alles begonnen en nog steeds is het nokkenas probleem met de Chinese mobiliteit op 4 wielen niet accuraat en flexibel als hun Westerse counterparts.De slechte nucleaire verbranding speelt ook mee natuurlijk!

  2. @Teus. H. Beek: dit is het probleem: het is geen zooi. Het zit doorgaans beter in elkaar dat het gemiddelde VAG-product (ik, de lat ligt niet hoog) en is veel completer voor minder geld. Dus waar je term “zooi” vandaan komt, is me een raadsel, maar niet omdat je er ervaring mee hebt.

    Zou ik het zelf kopen? Voorlopig niet, ik ken nml geen garage in de buurt die er iets mee kan. Maar dat maakt het geen zooi. Deze zelfoverschatting is dé reden dat Europese merken het zo moeilijk hebben: ze verwachten op hun imago te kunnen leunen om inferieure producten voor meer geld te verkopen. Die fout maakten ze in de jaren ’80 ook met merken als Toyota en Nissan…

  3. Behalve dat je liegt, want het is gewoon niet zo, ben je een landverrader. Je moeder schaamt zich voor je.

  4. Wat de chinese autofabrikanten goed doen is hun auto’s compleet afleveren. Werkelijk alles zit erop en eraan. Van stuurverwarming tot stoelairco. Moet je voor de grap eens kijken bij een Europees merk. Zelfs de mattenset moet apart als optie erbij nemen. En aan het eind ben je 20K duurder uit met minder opties….
    Voor mijn geen Europees merk dus 🙂

  5. Waarom kopen we Chinezen zooi, weg met die troep, kom gewoon Europese auto.s, en zorg dat onze economie blijft draaien, ik wil nog niet dood gevonden worden in een Chinese hok

  6. Onzinnig 1500 pk. Waar houdt het op? Electrisch rijden is toch bedacht om het milieu minder te belasten? Daarom ook wegenbelasting relateren aan het vermogen zoals in de meeste landen wordt gedaan. Niet naar oppervlakte. Maar Nederland moet altijd “het wiel opnieuw uitvinden”.

  7. Je wint het wel bij elk stoplicht met 0-100 in minder dan 2 sec. En dat voor 70.000 euro?
    De autos die onder de 2 sec blijven zijn op 1 hand te tellen en dan bedoel ik incl. De elektrische…

  8. ” De auto hebben betaald voor de auto ?? ”

    Auto koopt zichzelf ? Of is dit weer zo’n door AI geproduceerd stukje ?

  9. Opzich begrijpelijk lijkt mij, 1500PK is echt te veel, überhaupt op de openbare wegen. 900pk is tevens nog steeds veel. En als je goed kan rijden
    Heb je je nergens zorgen om te maken.

  10. Mijn auto heeft net geen 400PK en dat is al meer dan genoeg om hele domme dingen mee te doen. Ik moet er niet aan denken dat het 4 keer zoveel zou zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear