
Tot een paar jaar geleden konden we elke auto van 200 meter afstand direct herkennen: er waren toen nog een stuk minder automerken en de ontwerpen waren minder heftig dan nu. Een witte Volvo V70 herkende je (in de binnenspiegel) al van veel verder, maar dat had een andere reden. Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat we iets niet direct herkennen. Misschien is het de leeftijd, maar we maken van een nood een deugd met onze nieuwe vaste wekelijkse rubriek: de raadplaat.
Zie jij in één oogopslag welke auto hierboven rijdt? We hebben voor het gemak even het logo weggehaald en het kenteken. Het is een compacte crossover die z’n pijlen vrij duidelijk richt op bestseller Tesla Model Y. Z’n prijs ligt net wat lager, de opzet en prestaties van de verschillende uitvoeringen zijn vergelijkbaar. En ja, deze elektrische SUV komt inderdaad uit China.

Het is inderdaad de Xpeng G6. Volgens het Chinese merk hebben ze de ‘elektrische marktleiders in het vizier’. De prijzen beginnen bij 42.990 euro en lopen via 47.990 euro voor de Long Range op tot 51.990 euro. We mochten al een stukje rijden in de Xpeng G6 (review) en concludeerden dat ie op sommige vlakken wel, maar op veel toch niet onderdoet voor de Tesla.
Hoe verkoopt de Xpeng G6 in Nederland?
Het succes van de Tesla Model Y kan ie in ieder geval nog niet evenaren. De afgelopen jaren verkocht Tesla in Nederland meer dan 30.000 exemplaren van de Model Y. De Xpeng G6 is sinds mei van dit jaar te krijgen en tot nu toe zijn er 109 op Nederlands kenteken gezet. Daarvan zijn er nog 25 ‘blanco’, dus die staan waarschijnlijk bij de dealer te wachten op een baasje. Gaan dat er nog meer worden?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
16 reacties op “Zie jij (zonder te spieken) van welk automerk deze Tesla-tegenhanger is?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze Chinese Xpeng G6 wil eigenlijk de bestverkochte auto van Nederland worden

Doei files: bij deze Cybertruck-killer krijg je een gratis helikopter (die achterin staat)

Is de Xpeng G6 een serieus alternatief voor de Tesla Model Y? (review)

Deze Chinese Xpeng G6 wil eigenlijk de bestverkochte auto van Nederland worden

Deze Xpeng is net iets meer dan een schaamteloze Cybertruck-kopie uit China

XPeng G9: Flink goedkoper dan de Duitsers, maar ook net zo goed?

XPeng P7 review: De zoveelste Chinese nieuwkomer maakt een goede indruk

Zie jij welke auto van een bekend Duits merk hier rijdt? De naam raad je sowieso niet

Zie jij (zonder te spieken) van welk bekend automerk deze SUV is?

Zie jij (zonder te spieken) van welk bekend automerk deze SUV is?

Er komt wéér een nieuw automerk naar Nederland, maar eigenlijk ken je dit merk al

Dit automerk in Nederland belooft dat je net zo snel kunt laden als tanken – maar kan dat wel?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Het grootste Chinese automerk wil samenwerken met Tesla, maar Elon weet nergens van

Het moederbedrijf van Fiat is onwaarschijnlijk slecht in anticonceptie en brengt nog een merk ter wereld

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ik heb sterk de indruk dat er een trol met verschillende accounts hier, zijn ongefundeerde mening aan het spuien is.
Nou mening zeg maar gewoon zijn afgunst over een auto uit china. Ik heb nog geen enkele duidelijke n reden of bewijs gezien van de reageerders, waarom een Tesla, of een VW beter zouden zijn. Was er laats niet een bericht van een deense site dat ze niet blij verder van de ophanging van een 4 jaar oude Tesla, Voor de rest best wel goed. ID4 is het infortement systeem niet een van de vlotste is en vooral niet erg bruikbaar, snelladen doen ze niet aan. En het interieur ja 🙂↕️. Daar buiten zijn de meeste duitse wagens vooral erg duur voor wat je er voor terug krijgt. En de garantie Waarom is ie zo kort ? Vertrouwen ze het zelf niet ?
Auto voor landverraders
En waar denken jullie dat VW,BMW,MERCEDES die chinese rommel halen???????
En waar denken jullie dat VW,BMW,MERCEDES die chinese rommel halen denken jullie???????
Ik heb altijd geleerd dat geen domme vragen zijn, maar deze komt dicht in de buurt. Ten eerste: wat bedoel je precies? Waar deze merken hun auto’s bouwen? Alle VW EV’s komen uit Duitsland. Of bedoel je dat deze merken de rommel van Xpeng kopen om zelf te verkopen? Nou, dat dacht ik niet. Alle Westerse merken bouwen simpelweg veel betere auto’s dan de Chinezen. En dat zonder spyware, zonder ongelimiteerde subsidies van de Chinese overheid en zonder IP-diefstal. Dus Marc, verklaar waarom je een Caps-Lock haperde en waarom je 7 vraagtekens nodig had voor een vraag die onbegrijpelijk is.
Je moet eens googelen wat vw met xpeng heeft
Goh, ze hebben een samenwerking voor auto’s in China. Hoe is dat relevant voor jouw contextloze vraag hierboven? Ik snap de reactie van Herman wel.
ok
Dus die kopen de rommel van xpeng
Voorlopig steken deze auto’s behoorlijk goed in elkaar kan tesla nog wat van leren
Een ID4 is lichtjaren beter dan die Xpeng geval dus ze hebben er in ieder geval geen concurrent aan.
8 promo foto’s van de fabrikant en ergens onderaan het artikel nog de spot op de snelweg. De insteek is wel weer duidelijk.
Hebben jullie de “stop de Oeigoeren in een concentratiekamp”-sticker ook geblurred of was heeft de eigenaar van deze auto die optie niet aangevinkt?
#DurfTeVragen
Misschien dat ze bij het Russische consulaat en de Chinese ambassade deze spionage bakken willen hebben. Wij Nederlanders willen ze niet.
Door de titel doen ze een poging om dit misbaksel een soort van alternatief voor een Tesla Y te maken. Gelukkig weten we wel beter en negeren we die Chinese rommel gewoon.
Dit is vast de zoveelste k*t chinees die niemand wil hebben maar die Topgear toch blijft promoten. STOP ER MEE!!!
Ik wil hem wel hebben, geloof het of niet ze zijn flink aan de weg aan het timmeren wen er maar aan zijn gewoon prima auto’s, niet voor jouw boeie