Tot een paar jaar geleden konden we elke auto van 200 meter afstand direct herkennen: er waren toen nog een stuk minder automerken en de ontwerpen waren minder heftig dan nu. Een witte Volvo V70 herkende je (in de binnenspiegel) al van veel verder, maar dat had een andere reden. Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat we iets niet direct herkennen. Misschien is het de leeftijd, maar we maken van een nood een deugd met onze nieuwe vaste wekelijkse rubriek: de raadplaat.

Zie jij in één oogopslag welke auto hierboven rijdt? We hebben voor het gemak even het logo weggehaald en het kenteken. Het is een compacte crossover die z’n pijlen vrij duidelijk richt op bestseller Tesla Model Y. Z’n prijs ligt net wat lager, de opzet en prestaties van de verschillende uitvoeringen zijn vergelijkbaar. En ja, deze elektrische SUV komt inderdaad uit China.

Het is inderdaad de Xpeng G6. Volgens het Chinese merk hebben ze de ‘elektrische marktleiders in het vizier’. De prijzen beginnen bij 42.990 euro en lopen via 47.990 euro voor de Long Range op tot 51.990 euro. We mochten al een stukje rijden in de Xpeng G6 (review) en concludeerden dat ie op sommige vlakken wel, maar op veel toch niet onderdoet voor de Tesla.

Hoe verkoopt de Xpeng G6 in Nederland?

Het succes van de Tesla Model Y kan ie in ieder geval nog niet evenaren. De afgelopen jaren verkocht Tesla in Nederland meer dan 30.000 exemplaren van de Model Y. De Xpeng G6 is sinds mei van dit jaar te krijgen en tot nu toe zijn er 109 op Nederlands kenteken gezet. Daarvan zijn er nog 25 ‘blanco’, dus die staan waarschijnlijk bij de dealer te wachten op een baasje. Gaan dat er nog meer worden?

15 reacties op “Zie jij (zonder te spieken) van welk automerk deze Tesla-tegenhanger is?”

    • Ik heb altijd geleerd dat geen domme vragen zijn, maar deze komt dicht in de buurt. Ten eerste: wat bedoel je precies? Waar deze merken hun auto’s bouwen? Alle VW EV’s komen uit Duitsland. Of bedoel je dat deze merken de rommel van Xpeng kopen om zelf te verkopen? Nou, dat dacht ik niet. Alle Westerse merken bouwen simpelweg veel betere auto’s dan de Chinezen. En dat zonder spyware, zonder ongelimiteerde subsidies van de Chinese overheid en zonder IP-diefstal. Dus Marc, verklaar waarom je een Caps-Lock haperde en waarom je 7 vraagtekens nodig had voor een vraag die onbegrijpelijk is.

  1. 8 promo foto’s van de fabrikant en ergens onderaan het artikel nog de spot op de snelweg. De insteek is wel weer duidelijk.

    Hebben jullie de “stop de Oeigoeren in een concentratiekamp”-sticker ook geblurred of was heeft de eigenaar van deze auto die optie niet aangevinkt?

    #DurfTeVragen

  2. Misschien dat ze bij het Russische consulaat en de Chinese ambassade deze spionage bakken willen hebben. Wij Nederlanders willen ze niet.

  3. Door de titel doen ze een poging om dit misbaksel een soort van alternatief voor een Tesla Y te maken. Gelukkig weten we wel beter en negeren we die Chinese rommel gewoon.

    • Ik wil hem wel hebben, geloof het of niet ze zijn flink aan de weg aan het timmeren wen er maar aan zijn gewoon prima auto’s, niet voor jouw boeie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *