Hij staat nog altijd hoog op het ‘we gaan er toch geen kopen, maar eigenlijk zouden we het wel willen’-lijstje: een auto van Volvo met een V8. De motor lag in 2005 in de XC90 en een jaartje later in de S80. Het ontwerp van de motor kwam van het Japanse Yamaha, en de V8 werd ook nog in de Noble M600 gebruikt. Later zou Yamaha nog de V10 voor de Lexus LFA bouwen. En nu werkt Yamaha weer aan een uitstapje van de motorfietsen naar automotoren.

En helaas gaat Yamaha met zijn tijd mee. Er komt dus geen nieuwe V8, maar een elektromotor. Niet dat we tegen elektrische auto’s zijn, maar toen we hoorden dat ze met Caterham in zee gingen, begon de fantasie toch wel te werken. Een kleine V10 voor een lichtgewicht auto? Misschien een gillende V6? Maar nee, niets van dat. Ja, het wordt een hoogtoerige motor, maar dan wel een elektrische.

De elektrische Caterham is licht

Caterham is bezig met iets dat ze Project V noemen: een lichtgewicht elektrische auto. Alleen zochten ze nog een mooie elektromotor voor het project. Daarom kloppen ze nu bij Yamaha aan voor de e-axle. Dit is een lichtgewicht aandrijfunit, waarmee het totale gewicht van de elektrische Caterham uit moet komen op 1.190 kilo. Dat is niet zwaar voor een auto met een 55-kWh batterij.

De elektromotor moet ongeveer 270 pk produceren en zorgen voor een 0-100-tijd van 4,5 seconden. Je mag het jammer vinden dat Yamaha niet aan een nieuwe V8 of V10 werkt, maar je moet toegeven dat Caterham indrukwekkende cijfers communiceert. En wie weet is de Project V – met wat hulp van Yamaha – wel de auto die benzinehoofden kan overtuigen.

Reacties

  • RGT8 heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

    1190 kg is zelfs voor een brandstofauto licht.

    Reageer
  • David heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    “…een lichtgewicht elektrische auto…”

    Hoezo contradictio in terminis?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)