Caterham gooit het over een andere boeg. De Britse maker van kleine, lichte sportauto’s wil een elektrische coupé met een vast dak maken. Voorlopig blijft het bij een concept, maar de wil is er om de coupé in productie te nemen. De auto die je hierboven ziet, is gebouwd door Italdesign. En dat heeft het Italiaanse ontwerphuis heel smaakvol gedaan.

Zo op het eerste oog lijkt de Project V op een mix van de Caterham C120 – de sportauto die er nooit kwam dankzij een mislukte samenwerking met Alpine – en de Jannarelly Design-1. Dat laatste is ook niet zo gek, want de nieuwe ontwerpbaas van Caterham is niemand anders dan Anthony Jannarelly. Kort samengevat is de Caterham Project V een kleine, 1.190 kilo lichte en simpele EV. Klinkt veelbelovend.

Specificaties van de Caterham Project V

Hij is ruim 4,2 meter lang, 1,2 meter hoog en net geen 1,9 meter breed. Daarmee is hij stukken groter dan de Seven. Gelukkig is Caterham (nog) niet verleid om absurde elektrische hypercar te bouwen, want daar hebben wel al genoeg concepten van gezien die toch nooit komen. Deze elektrische Caterham krijgt één elektromotor op de achteras die 272 pk produceert.

Verder is er een 55-kWh lithium-ion batterij die kan snelladen tot 150 kW. Daarmee zou je van 20 naar 80 procent kunnen laden binnen een kwartiertje. De actieradius is 400 kilometer. Vanuit stilstand zou de Project V in 4,5 seconden naar 100 km/u kunnen schieten. De topsnelheid zou ergens rond de 230 km/u moeten liggen.

De prijs van de Caterham Project V

Het merk heeft een haalbaarheidsstudie gedaan naar de techniek en fabricage van de auto. Daarvan zeggen de resultaten dat een productiemodel eind 2025 of begin 2026 zou kunnen arriveren. Mocht dat het geval zijn, dan denkt Caterham dat het de Project V naast de Seven kan verkopen. Caterham denkt aan een prijs van 80.000 pond, omgerekend 93.000 euro, zonder Nederlandse belastingen.

Een gekke ‘achterbank’

De Project V heeft twee stoelen voorin en daarachter nog eentje in het midden. Een nogal bijzondere opstelling. Wil je ook twee stoelen achterin? Dan zul je dat als optie moeten aanvinken. Hou er dan rekening mee dat de beenruimte zwaar zal tegenvallen. En denk er goed over na: wil je echt het extra gewicht van nog een passagier? Ouders, het wordt tijd om een favoriete kind aan te wijzen.

Verder is er in de gesloten cabine een simpel bestuurdersscherm met digitale tellers, een centraal infotainmentscherm en een aantal fysieke knoppen. Blijkbaar zijn er drie rijmodi: Normal, Sport en Sprint. Het stuur is vrij van afleidende knopjes en er is stuurbekrachtiging. Voor de ophanging zijn er dubbele wishbones rondom. De wielen meten 19-inch vóór en 20-inch áchter.

Hoe kijkt de grote baas van Caterham eigenlijk naar deze grote verandering? Bob Laishley geeft het antwoord: ‘Een elektrische Caterham in elke vorm moet dichtbij hetgeen blijven dat ons onderscheid van iedereen anders: hij moet licht zijn, simpel en een ongeëvenaarde rijervaring geven. Dat is ons DNA.’ We zijn benieuwd of de Project V net zo lichtvoetig kan zijn als zijn Seven-broertje.

Reacties

  • Dave heeft op 12 juli 2023 geschreven:

    Kijk Lotus, zo kan het ook.
    272 pk op een Sportieve EV met prima range en toch maar 1190 kg.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)