Dit is de goedkoopste Caterham die er te koop is. Op zijn thuismarkt in het VK is ie zelfs nog betaalbaarder als je ervoor kiest om hem zelf in elkaar te zetten (scheelt weer 2.600 pond). Wel kun je gemakkelijk losgaan op de behoorlijk interessante en niet eens zo gestoord geprijsde optielijst. Maar in ieder geval kun je deze Caterham Seven 170S wel betitelen als de tegenpool van een ‘echte’ Caterham; je weet wel, zo’n agressief geval met een heftig differentieel, blèrende uitlaat en koolstofvezel stoelen.

Als jij Caterhams altijd een beetje te serieus en race-georiënteerd vond, dan zal deze Caterham Seven 170S een verademing voor je zijn. Het is een klein en gewillig pleziermachientje dat nooit intimiderend is of ook maar enigszins in de buurt komt van psychotisch. Een auto die is bedoeld om lekker een stukje mee te toeren en een potje mee te stoeien.

De Caterham Seven 170S voelt zich thuis op de weg

En het is de ultieme stadssportauto. Dit kleine ding heeft er merkbaar veel lol in om zich in druk verkeer te begeven. Hij is minuscuul en vrolijk, er is geen knetterende uitlaat (alleen een beetje geproest van de turbo als je van het gas gaat) en het zicht naar buiten is optimaal.

Hij komt vlot van z’n plek (gebruik maar gewoon de tweede versnelling, want z’n één is wel erg kort), bezorgt mensen een glimlach, rondt rotondes nog altijd gemakkelijker en sneller dan de getunede Corsa OPC van je maatje en stoot ondertussen slechts 109 g/km aan CO2 uit. Alles wat hij doet, doet hij lichtvoetig.

Niet de perfecte auto om ijs mee te halen

Prop je boodschappentas in de voetenruimte van de passagier. Haast je naar huis om te voorkomen dat je halve liters Ben & Jerry’s smelten door een gloeiende transmissietunnel. En bedenk dan dat er slechts een 660-cc turbo-driecilinder voor je aan het werk is, een blokje dat ongeveer zoveel hitte produceert als een led-zaklamp.

De Caterham Seven 170S is verbijsterend goed op krappe landweggetjes, voelt zich kiplekker tussen 50 en 110 km/u, maar heeft het wel wat lastig bij langere afstanden over de snelweg (en jij ook). De meeste Caterhams staan continu te popelen, ze willen alleen maar vooruit en zijn ongeduldig. Deze kun je plagen.

Pas op bij onregelmatig wegdek

Loop te hard van stapel en hij zal zichzelf af en toe tegenkomen. De achterste veren zijn zacht en als het wegdek niet al te best is, kan de Caterham Seven 170S een beetje in het rond gaan stuiteren. Oké, haal je voet van het gas, je hebt de limiet bereikt. Omdat de voetenruimte krap is en de remmen gevoelig, laat je de wielen gemakkelijk blokkeren als je onhandig bent of te hard je best doet. Ook hier geldt: rustig aan, niet te ver gaan.

Ontspan je liever en geniet van de sensaties die op je af worden gevuurd. De besturing van de Caterham Seven 170S is glorieus, het onderstel is een dotje en alles is al zo ontzettend vermakelijk bij lage, niet-asociale snelheden.

Gebruik de Caterham Seven 170S op N-wegen

Het is een auto voor lokale avonturen op achterafweggetjes, of om vrijuit door de stad mee te zigzaggen en verantwoordelijke snelheden daarbij toch plezierig te maken. Echt, gebruik ’m voor een van die twee taken en hij is geniaal.

Blijf in je eigen omgeving, haal ’m van stal bij mooi weer, lach met ’m mee en we garanderen je dat hij je hart zo snel voor zich zal winnen dat je spontaan vergeet dat je toch maar mooi 40 mille hebt betaald voor een tinnen badkuip met 85 pk.

Specificaties Caterham Seven 170S (2022)


Motor
660 cc
driecilinder turbo
85 pk @ 6.500 tpm
116 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 6,9 s
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,8 l/100 km
109 g/km CO2
Afmetingen
3.180 x 1.470 x 1.090 mm (l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
440 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.v.t.
Prijzen
€ 31.395
(excl. belastingen)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)