Je hebt zeker al wat woordgrapjes klaarliggen voor de naam van het broertje van Lynk & Co. Vergis je echter niet in de wat vreemde naam – Zeekr is bloedserieus. Eerder bracht het merk de 001 uit: een look-a-like van de Lynk & Co 01, maar dan met 545 pk, 620 kilometer aan actieradius en een 0-100-tijd van 3,8 seconden. Maar dat kan nog allemaal indrukwekkender bewijst het merk met de Zeekr 001 FR.

De FR krijgt vier elektromotoren en een 100-kWh batterijpakket. Dankzij een 800 volt elektrisch systeem gaat opladen bloedsnel. In een kwartiertje kun je van 10 naar 80 procent laden. Wat ook onnoemelijk snel gaat, is het optrekken. Zeekr belooft dat de 001 FR binnen 2,02 seconden naar 100 km/u schiet. Dit haalt ie wel alleen bij een rollende start. Vanuit stilstand zal ie nog steeds snel genoeg zijn, denken we.

Specificaties van de Zeekr 001 FR

Het kwartet elektromotoren zorgt voor een vermogen van 1.318 pk. Ruim twee keer zoveel dus als de standaard uitvoering. De kracht wordt netjes verdeeld met torque vectoring waardoor ieder wiel precies genoeg vermogen krijgt op de juiste momenten. Oh, en de 001 FR kan tank turns doen. Ook niet onbelangrijk.

Kimi Räikkönen en Zeekr

Een tijdje terug kondigde het Chinese merk trots aan dat Kimi Räikkönen onderdeel is van het team. De ex-F1-coureur en parttime alcoholist is hoofdadviseur op het performance-vlak. In die rol werkt Räikkönen mee aan de prestaties van de auto op het circuit en op de openbare weg. Als beloning hebben de makers van het nieuwe infotainment een speciale Räikkönen-modus gemaakt. In de speciaal rijstand ‘levert de auto meeslepende en uitgebreide functies voor bestuurders die graag de limiet op zoeken’.

Iedere maand worden er 99 exemplaren gebouwd en ze kosten 769.000 Chinese yuan per stuk. Omgerekend naar euro’s is dat ongeveer een ton. De goedkoopste Zeekr 001 kost in Nederland 59.490 euro trouwens. Voor de AWD-versie betaal je tenminste 62.490 euro en de ‘Privilege’-versie kost minstens 67.490 euro. Wanneer de 001 FR naar Nederland komt, is niet bekend.

Reacties

  • Harry heeft op 30 mei 2024 geschreven:

    Heeft inmiddels een facelift in China gehad en is in Europa nog niet te krijgen. Wilde er 1 parallel importeren maar het is onzeker of je er überhaupt een goedkeuring op kunt krijgen. Iets teveel risico voor €95000,- exclusief transport en overige bijkomende kosten.

    Reageer
  • Bah heeft op 31 oktober 2023 geschreven:

    Blijft een gare Chinees.

    • ZekereenZeekr heeft op 12 december 2023 geschreven:

      Ontzettend gave bak . Doe mij er maar een. En mensen die zeggen dat het een gare chinees is kunnen hem waarschijnlijk niet eens betalen , dus waar maak je je druk om .

      Reageer
    Reageer
  • Chris heeft op 31 oktober 2023 geschreven:

    Tot 100 km/h in 2.02 sec bij een rollende start? Hoe snel rolt die dan bij de start? 30 km/h?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)