'Zelfrijdende auto's lukt misschien nooit', aldus VW

Knip je roze pasje nog maar niet door

Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID. Space Vizzion zij
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID. Space Vizzion interieur voorin
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID. Space Vizzion interieur dashboard
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID. Space Vizzion interieur achterin
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID. Space Vizzion drie kwart voor boven
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID. Space Vizzion drie kwart voor blauw paars
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID. Space Vizzion drie kwart voor
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID. Space Vizzion drie kwart achter
Volkswagen ID. Space Vizzion zij
Volkswagen ID. Space Vizzion interieur voorin
Volkswagen ID. Space Vizzion interieur dashboard
Volkswagen ID. Space Vizzion interieur achterin
Volkswagen ID. Space Vizzion drie kwart voor boven
Volkswagen ID. Space Vizzion drie kwart voor blauw paars
Volkswagen ID. Space Vizzion drie kwart voor
Volkswagen ID. Space Vizzion drie kwart achter

Voor de autoliefhebber klinkt het als een dystopisch toekomstbeeld: volledig zelfrijdende auto’s. Aan de andere kant ziet iedereen de voordelen om in de auto te stappen, de bestemming hardop te tetteren en nog een halfuurtje verder te slapen of in alle rust je eerste koffie op te drinken. Voor wie zelf wil blijven rijden, is er een sprankje hoop vanuit Volkswagen. De grote baas van de auto’s met genoeg zelfstandige denkkracht om de wereld over te nemen, is sceptisch dat we ooit op het punt komen dat bestuurders overbodig zijn.

Wardsauto sprak met Alex Hitzinger. De baas van autonomie bij Volkswagen denkt dat de kans aanwezig is dat honderd procent autonome auto’s een utopie is die nooit uitkomt. De auto-industrie zou dan blijven steken bij niveau 4 van autonomie, wat erop neerkomt dat de auto in de meeste scenario’s volledig zelfstandig rijdt. In andere scenario’s, bijvoorbeeld bij slecht weer, niet. ‘Dit [level 5 autonomie] is een van de lastigste problemen die we hebben. Het is alsof we naar Mars gaan’, zegt hij. ‘Het zal misschien nooit gebeuren’.

Dus mensen rijden dan al bijna niet meer en houden hun vaardigheden niet bij, tot het moment dat het éxtra gevaarlijk is om te rijden en dan laten we ze weer zelf de auto besturen. Klinkt verstandig. Hitzinger verwacht dat de ID Buzz de eerste auto is met Level 4 Autonomie, wat inhoudt dat de automatische piloot in bijna alle gevallen zelfstandig kan sturen, remmen en gas kan geven. Deze auto moet ergens in 2022 naar de showrooms komen.

Reacties
  1. TG zegt op 21 januari 2020 om 10:28:

    Wil je niet rijden zoek iemand die dat wel wil want dat doet iemand die niet kan of niet mag rijden ook.
    Heel simpel toch?
    Een Uber, taxi misschien een kennis of een collega, OV zijn allemaal keuzes.
    Wil je graag wat langer slapen ga dan eerder naar bed misschien is het toch niet nodig allemaal.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws