ZF – inderdaad, de maker van de versnellingsbak die je tegenwoordig in elke auto ziet – neemt de klus over die Volvo bijna 30 jaar geleden op zich nam. Het Zweedse merk kwam in 1991 met het Side Impact Protection System en in 1994 met zij-airbags. Zijwaartse aanrijdingen behoren nog altijd tot de gevaarlijkste botsingen. Daarom komt ZF nu met een externe airbag.
Het systeem van ZF herkent door middel van sensoren, camera’s en lidar in 150 milliseconden of een botsing aan de zijkant onvermijdelijk is. Dat is ongeveer even snel als één knipperbeweging met je ogen. De externe airbag heeft een inhoud van 280 tot 400 liter, afhankelijk van het voertuig waar de airbag op zit. Ter vergelijking: dat is vijf tot acht keer meer dan een normale airbag.
De externe airbag klapt uit de dorpel tussen de A- en C-stijlen naar boven om de impact van de botsing met tot wel 40 procent te verminderen. Deze externe airbag is de eerste in zijn soort; Volvo (wie anders?) had er eerder een onder de voorruit van de V40.
Er zijn nog geen concrete plannen om de nieuwe plofzak te integreren in productiemodellen. Zal de externe airbag productieklaar zijn voordat de zelfrijdende auto hem overbodig maakt?
ZF’s externe airbag in werking
Reacties