
ZF – inderdaad, de maker van de versnellingsbak die je tegenwoordig in elke auto ziet – neemt de klus over die Volvo bijna 30 jaar geleden op zich nam. Het Zweedse merk kwam in 1991 met het Side Impact Protection System en in 1994 met zij-airbags. Zijwaartse aanrijdingen behoren nog altijd tot de gevaarlijkste botsingen. Daarom komt ZF nu met een externe airbag.
Het systeem van ZF herkent door middel van sensoren, camera’s en lidar in 150 milliseconden of een botsing aan de zijkant onvermijdelijk is. Dat is ongeveer even snel als één knipperbeweging met je ogen. De externe airbag heeft een inhoud van 280 tot 400 liter, afhankelijk van het voertuig waar de airbag op zit. Ter vergelijking: dat is vijf tot acht keer meer dan een normale airbag.
De externe airbag klapt uit de dorpel tussen de A- en C-stijlen naar boven om de impact van de botsing met tot wel 40 procent te verminderen. Deze externe airbag is de eerste in zijn soort; Volvo (wie anders?) had er eerder een onder de voorruit van de V40.
Er zijn nog geen concrete plannen om de nieuwe plofzak te integreren in productiemodellen. Zal de externe airbag productieklaar zijn voordat de zelfrijdende auto hem overbodig maakt?
ZF’s externe airbag in werking
Meer van TopGear


Ford: ga niet rijden in rijdersauto’s van Ford

Mercedes werkt aan speciale airbags voor zelfrijdende auto’s

Terugroepactie Takata: dit is waarom

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

Zo zou The Fast and The Furious eruitzien als het in de jaren ’50 was opgenomen

Ferrari 488 GTB vs Hennessey Escalade in een dragrace

Chris Harris over de Ferrari 488 Pista en McLaren 600LT

Sabine Schmitz in een BMW M5 E39 over de Ring

Nederlands stel verzint manier om 165.000 euro te verdienen aan de verzekering (maar loopt gelukkig tegen de lamp)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)
