Een goede conclusie moet je nooit laten verpesten door oorzakelijkheid en causaliteit. Nuanceren is voor watjes. Echte mannen (m/v) trekken conclusies en staan daarachter. Daarom kunnen we nu officieel zeggen, aan de hand van Britse overheidsstatistieken, dat mensen met een zilveren auto het gierigst zijn.
De Driver and Vehicle Licensing Agency (DVLA) onderzocht welke automerken en welke kleuren het vaakst een wielklem kregen omdat ze niet hun wegenbelasting hadden betaald. Van alle 133.000 voertuigen staan de Ford Focus en de Opel Astra bovenaan, beide modellen kregen 6.000 keer een wielklem.
Porsche-rijders zijn ook gierig
Van de luxemerken stond Porsche bovenaan. 200 keer grepen wielklemmen de een Porsche-velg beet omdat er geen wegenbelasting betaald was. Abarth en Maserati volgden daarna met respectievelijk 28 en 23 wielklemmen. Bij de kleuren wordt het pas echt interessant.
De meest voorkomende kleur bij voertuigen met achterstallige wegenbelasting-rekeningen is zilver met 32.558 auto’s. Daarna volgt zwart met 25.329 auto’s en kort daarna blauw met 25.026. De minst gierige mensen rijden gouden auto’s – auto’s in de kleur van het edelmetaal kregen slechts 690 wielklemmen.
Nu horen we je denken: zilver is waarschijnlijk de meestverkochte kleur aldaar. Dat klopt niet: zilver staat niet eens meer in de top 5 van populairste kleuren. De populairste kleur is grijs (12.303 wielklemmen) – die kleur zat op 21 procent van alle nieuwe auto’s. Daarna was zwart de populairste kleur (20%), gevolgd door wit (18% en 16.663 wielklemmen).
Reacties