De Lamborghini Huracán loopt op dit moment op zijn laatste benen. Het model is al leverbaar sinds 2014, dus is het de hoogste tijd voor een opvolger. Goed nieuws: die komt eraan. Ditmaal zal de junior-Lamborghini niet zijn genen delen met een Audi-derivaat. Nee, het zal een welhaast unieke auto worden, zowel qua platform als qua motor. Dat is eigenlijk heel erg bijzonder, want tegenwoordig staat bijna elke auto staat op een gezamenlijke basis.
Een groot verschil tussen de nieuwe baby-Lambo en de uitgaande Huracán is diens motor. Dat er een einde ging komen aan de atmosferische V10, is voor niemand een verrassing. Dat de opvolger een V8 met turbo’s krijgt, was ook bekend. Wat wel bijzonder is: het is niet de ‘standaard’ 4.0 V8-motor met twee turbo’s die we kennen uit de Lamborghini Urus en een hele hoop andere modellen van Audi, Bentley en Porsche.
Hoogtoerige V8 van Lamborghini
Het bijzondere is het toerental, want de V8 kan namelijk 10.000 toeren draaien. Lamborghini geeft er een leuke draai aan door te zeggen dat je van een V10 naar 10.000 toeren gaat. Gek genoeg is het feit dat er een V8 met twee turbo’s zoveel toeren kan draaien bijzonderder, dan dat er ooit een V10 in heeft gelegen. De nieuwe V8 is een unieke motor met een ‘platte’ krukas. Ferrari gebruikt dat al jaren voor de achtcilinder sportwagens, maar het is de eerste keer dat Lamborghini het toepast.
Maar er is meer aan het blok (interne code: 634) gedaan, want zelfs de F8 Tributo haalt geen soortgelijke waarden. Het blok zal dus een grotere boring en kleinere slag hebben (een zogenaamde overvierkante motor). Ook zullen veel onderdelen zo sterk doch licht mogelijk worden geconstrueerd. Zo zijn de drijfstangen van deze motor van titanium. Het maximum vermogen bedraagt 800 pk, het maximale koppel van 730 Nm is bijzonder bescheiden voor een turbomotor met dit vermogen.
Overigens krijgt de Huracán-opvolger er ook nog een elektrokracht naast. Waarschijnlijk is het systeem identiek aan de Revuelto, want ook de nieuwe kleine Lamborghini krijgt drie motoren. Dat zijn dan die V8 plus twee elektromotoren. Met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid zal dat een elektromotor per voorwiel zijn. Er is dus geen fysieke as en tussen meer naar voren.
Je kunt de motor hieronder beluisteren, maar dan moet je wel eerst even die twee tiencilinders overslaan:
Frank heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Nou dat was geweldig, nu ben ik overstag, ga gelijk een bestellen.