In de racerij komen veel slimme innovaties voort uit het aandachtig lezen van het Grote Boek der Spelregels. Voor Sam Albert leidde een geitenpaadje in de regels van de American Rally Association tot een ongebruikelijk project: een Subaru WRX STI uit 2004 met een Ferrari-V8.
Albert, rallycoureur en instructeur bij de Dirtfish Rally School in de staat Washington, begon met de bouw toen hij ontdekte dat de American Rally Association geen restricties oplegde zolang de motor geen turbo had en niet groter was dan 4,5 liter. Bij de zoektocht naar een geschikte motor kwam hij uit op de krachtige Ferrari F136 V8. Hij vond een exemplaar dat ongeveer net zoveel kostte als een speciaal voor de racerij geprepareerde viercilinder boxer van Subaru, en ging aan de slag.
Het was een lastig project
Het zal niet verrassen dat het koppelen van iets Italiaans aan iets Japans niet zo eenvoudig was als het lijkt bij, laten we zeggen, een dinerbuffet in Las Vegas. Er moesten heel wat onderdelen op maat worden gemaakt om het een en ander passend en aangesloten te krijgen.
We hebben de video voor deze aflevering van TopGear: American Tuned gemaakt tijdens de laatste shakedown van de auto, voor zijn debuut bij de Olympus Rally van 2023. We hoeven waarschijnlijk niet te zeggen dat Albert daar de enige was die een Subaru reed met een motor uit Maranello.
Het voor elkaar krijgen van de optimale gewichtsverdeling was nog het makkelijke deel, aldus Albert. Hij wist het vast te pinnen op 57 procent voor en 43 procent achter, wat niet heel erg afwijkt van de normale verdeling, al is de auto als geheel wel 50 kilo zwaarder geworden. Het grote punt was de koeling. ‘De auto had zichzelf goeddeels bewezen op de rollenbank – hij reed en leverde de power zonder problemen’, vertelt Albert op zijn website. Maar het formaat van de V8 betekende dat de radiateur naar de achterkant moest verhuizen, en er was wel het een en ander aan experimenteren nodig om uit te vinden hoeveel ventilatie hij nodig had.
Zoals je in de aflevering hierboven kunt zien, gingen de zaken niet zo goed voor Albert en Skucas op Mount Olympus. Maar het duo wist later dat jaar wel te scoren, met een overwinning in Canada’s Big White Winter Rally in Brits-Columbia. Vooruitblikkend vertelt Albert hoe hij de ophanging van de STI wil ‘3D-modelleren’ in Solidworks, en hoe hij probeert de geometrie aan te passen om de prestaties te verbeteren.
Reacties