Je hebt straatlegaal en je hebt straatlegaal. Met de eerste soort heb je wel een geldige APK, maar je laat toch even je gas los als je een politieauto ziet. Deze Zyrus LP1200 Strada behoort tot het tweede soort: deze auto is helemaal goedgekeurd door het strenge TÜV Rheinland. Zelfs de uitlaat en de spoiler zijn helemaal oké bevonden door de instantie.
Zyrus Engineering uit Noorwegen is al eventjes bezig met de LP1200 Strada. Al in 2019 hoorden we voor het eerst over het project om een straatlegale Super Trofeo te bouwen met 1.200 pk. In 2021 zagen we een ruige rendering en nu is de echte versie klaar. Overigens is het uiteindelijke product wel iets minder heftig dan het oorspronkelijke plan.
Een Super Trofeo voor de openbare weg
Het is bijzonder lastig om een volbloed raceauto goedgekeurd te krijgen voor de openbare weg. Daarom pakt Zyrus het net even anders aan: ze pakken een reeds straatlegale Huracán en bouwen deze om tot Super Trofeo-racer. En daar knopen ze vervolgens twee turbo’s op om tot 1.200 pk te komen. Overigens kun je ook andere standen selecteren waardoor de auto zo’n 700 of 900 pk heeft.
Zyrus vertelde eerder dat ze 600 nieuwe onderdelen op de LP1200 Strada monteren. Dit zijn bijvoorbeeld de nieuwe dempers van Öhlins, een rolkooi en extra koeling op de bovenkant van de V10. Ook zit er een nieuw schermpje links van het stuur. Zaken als de airconditioning en de achteruitrijcamera zijn overigens behouden. Die spoiler is ook niet helemaal standaard.
Een hoop testkilometers voor de Zyrus LP1200
In totaal zouden er meer dan 17.000 testkilometers gemaakt zijn met de Zyrus, waaronder een rondje Nürburgring met een tijd van 6 minuten en 48 seconden. Dat is slechts 13 seconden langzamer dan de Mercedes-AMG One. Oh, en de auto kreeg ook ooit nog een klapband bij 200+ km/u.
Na alle tijd en moeite wil Zyrus overigens slechts negen exemplaren gaan bouwen. De oorspronkelijke prijs was 595.000 euro, maar inmiddels moet je 875.000 euro neertellen. Inflatie, je weet toch. Voor dat geld zoekt Zyrus zelf een Huracán voor je als donor en je krijgt een circuitdag om de auto te leren kennen.
John heeft op 7 juli 2023 geschreven:
Prachtige auto, maar zou toch die “hoogslaper” achterop eraf slopen. Zonder dat ding blijft hij ook wel op de weg, en als je een keer het circuit op gaat nou ja dan ff erop schroeven??