Oké, het is een tikje onaardig om de Alfa Romeo Giulietta verwijten te gaan maken omdat de Giulia maar niet kwam – daar kan het arme schaap ook niets aan doen. Daarbij, zo is het ook wel weer, heeft de Giulietta deze facelift vooral te danken aan de Giulia. En inmiddels is de Alfa Romeo Giulia er ook, dus al is goed.
Wat is er anders aan deze vernieuwde Giulietta?
De uiterlijke wijzigingen zijn, eh… subtiel en moeten de familieband met de Giulia duidelijker maken. Vandaar de iets donkerdere koplampen en bovenal het voortaan ontbreken van die karakteristieke horizontale chroomstripjes in de grille. Er voor in de plaats zit nu zwart honingraatplastic, wat een stoerdere indruk moet maken. Het staat niet slecht, al vonden we die chroomstreepjes altijd wel chic – het is nu minder het klassieke schild, maar een, nou ja, V-vormige opening in de voorkant. Die boet daardoor aan authenticiteit in, maar we kunnen er maar beter aan wennen, want de MiTo zal dit voorbeeld binnenkort ook volgen.
Verder is de voorbumper licht gewijzigd en zijn er wat nieuwe ontwerpen voor de wielen. Aan de achterkant valt op dat de naam van de auto niet meer in de zwierige, ‘handgeschreven’ letters staat vermeld, maar in strenge kapitalen. Het is duidelijk: hier moet indruk worden gemaakt, de traditioneel-Italiaanse verleidingstechnieken worden naar het tweede plan verwezen.
Wat niet wil zeggen dat hij niet over genoeg charme zou beschikken. Sterker, dit is een behoorlijk onderschatte auto. Dat blijkt maar weer eens als we de (ook nieuwe) combinatie van de 1.6 JTD-dieselmotor met de TCT-versnellingsbak met dubbele koppeling eens laten zien hoe pittoresk Noord-Holland eruit kan zien (de circuitfoto’s bij dit verhaal zijn van een ander, voor dit soort auto aanzienlijk minder relevant evenement).
Komt de Alfa Romeo Giulietta een beetje van zijn plek?
De motor levert 120 pk, wat op zich niet per se Alfa-waardig lijkt. Dat valt echter reuze mee: alle 320 newtonmeters trekkracht zijn namelijk al vanaf 1.750 toeren per minuut beschikbaar, wat betekent dat de Giulietta vanuit elke rij-gelegenheid over voldoende power beschikt om er als een haas vandoor te gaan. Staar je dus niet blind op die niet al te schroeiende 0-100-tijd van meer dan tien seconden: je zult zelden het gevoel hebben kracht tekort te komen.
Je kunt natuurlijk altijd de (standaard) DNA-knop even in de D van Dynamic zetten. Daarmee vertel je de vlekkeloos schakelende bak dat hij langer in zijn toeren moet blijven hangen en best wat verder mag doortrekken. Dat geeft een urgenter gevoel, al zul je het waarschijnlijk snel zat worden dat hij echt een stuk langer wacht met overschakelen, terwijl dat voor de prestaties (met al dat koppel onderin) nauwelijks wat uitmaakt.
De net iets sportievere demping (al wordt het zelden oncomfortabel), fijne besturing, topstoelen, zeer adequate remmen en moeiteloze bediening doen de rest: dit is domweg een ontzettend fijne auto, die nauwelijks onderdoet voor de concurrentie en er vele overstijgt – méér dan de verkopen doen vermoeden. Bijkomend voordeel van deze motor/bak-combinatie is de uitstoot van 99 g/km, derhalve goed voor 21 procent bijtelling. Zo is niet alleen geduld een schone zaak bij Alfa…
Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT
Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
120 pk @ 3.750 tpm
320 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 10,2 s
top 195 km/u
Verbruik (gemiddeld)
3,8 l/100 km
99 g/km CO2
D-label
Afmetingen
4.351 x 1.798 x 1.465 mm (l x b x h)
2.634 mm (wielbasis)
1.285 kg
60 l (diesel)
350 / 1.045 l (bagage)
Prijs
NL € 29.250 (21%)
B € 24.960
Reacties