Terwijl alle automerken in Nederland over elkaar struikelen om hun modellen in het c-segment van de laagste bijtelling te voorzien, hoopt Alfa Romeo dat er onder het leasevolk ook nog een paar liefhebbers rondlopen. De beeldschone Alfa Romeo Giulietta kucht immers net iets te veel CO2’tjes de lucht in om de 14 procent te halen, maar voor iemand die niet per se het onderste uit de bijtellingskan wil schrapen, zijn er wel twee versies die binnen het 20-procentstarief vallen. Waaronder deze diesel, die we rijden in een appetijtelijke en bijzonder compleet uitgeruste Limited Edition Sport-uitvoering.
De 1.6 JTDm is een motor die gemakkelijk meer vermogen zou kunnen leveren dan de 105 pk die ie er nu op z’n dooie akkertje uit puft. Hij moet zich inhouden vanwege de uitstoot, maar door slim motormanagement – en doordat er stiekem wel een flinke bult koppel voorhanden is – voelt ie geen moment aan als een sullige instapdiesel. Zo lang je er geen Autobahn-snelheden op nahoudt, is deze Alfa Romeo Giulietta vlot en gewillig, zeker wanneer je de DNA-knop op de D van Dynamic zet. Eén toefje gas en hij is weg.
Hoe zit de Alfa Romeo Giulietta ervan binnen uit?
Het interieur, met geribbelde leren stoelen en geborstelde aluminium-accenten, is een lust voor het oog. We voelen ons warm omarmd door de sportieve ambiance, al stoeien we met de typisch Italiaanse zitpositie, waarbij het stuur ver weg staat (ook al verstel je het) en de pedalen dichtbij. Met onze 1,85 meter krijgen we op de snelweg al snel een lichte kramp in de rechterkuit, maar hoe luidt dat gezegde ook alweer? ‘Wie iets moois wil rijden, moet pijn lijden’, zoiets was het.
Over pijnlijk gesproken: waar we anno 2013 echt niet meer bij kunnen, is de schier onbegrijpelijke bediening van het navigatie- en mediasysteem. Het lijkt haast te zijn ontworpen om je aandacht zo veel mogelijk van de weg af te leiden. Dacht je je Bluetooth-telefoon logischerwijs te koppelen door op de ‘Tel’-knop te drukken? Mooi niet: je mag gaan graven in de kleine boordcomputer tussen de snelheidsmeter en toerenteller, maar alleen als je stilstaat, anders werkt het ding niet mee.
Je kunt er ook tegen praten
De vraag is alleen of de Alfa Romeo Giulietta het begrijpt. Bladeren door de menu’s op het navigatiescherm doe je niet met de grote bedieningsknop in het midden – stel je voor – maar met een onhandig draaiknopje dat te ver weg zit. Behalve de radiostations, die selecteer je wel met die grote knop. Tenzij het je voorkeuzezenders betreft; die weer niet. Je zou toch gillend gek worden.
Toch hindert dit alles helemaal niets, want je vergeeft de Alfa alles. Het is een absurd cliché, we weten het, maar de Alfa Romeo Giulietta is dusdanig charmant en rijdt zo fijn dat je zijn knullige user experience graag wegwuift onder het mom van ‘karakter’ en ‘ja maar het is een Italiaan’. Sterker nog: stel dat een Alfa op alle vlakken de perfectie zou benaderen, dat je niet meer een beetje nijdig op ‘m zou kunnen worden en je handen furieus ten hemel zou kunnen richten om dit soort stommiteiten – zou ie dan nog wel zo vermakelijk zijn?
Specificaties Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm Limited Edition Sport
13/20
Motor
1.598 cc
viercilinder turbodiesel
105 pk
320 Nm
Aandrijving
voor
Prestaties
0-100 km/u: 11,3 s
Top: 185 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
112 g/km
Gewicht
1.285 kg
Prijs
NL € 30.400
BE € 29.150 (Pack Sportiva)
Vonnis
Wat een auto is die Giulietta toch; hij barst zo van het charisma dat hij je alles kan maken. Doe eens gek, lease een 20-procents-Alfa. Je zult er lol mee beleven
Reacties